Rev 600 SDI -04 går orent

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Har läst runt en hel del på forumet, och sett att folk har haft samma problem som mig.

Skotern började gå väldigt oroligt för 2 helger sedan. Var precis så jag tog mig hem sen började den gå på 1 cylinder. Tänkte först ahh tändstift. OKEY! var iväg och köpte nya.( BR8ECS ) Men ingen skillnad. Märkte även att lyset började blinka. Skulle backa in skotern där jag förvarar den och det är ju back signaler men dom var vääääldigt låga och helt plötsligt försvann dom?

Kan även säga att det kommer avgassmällar också.

Så är det batteriet som alla skriver eller vad ska man kolla först? Insugsgummina är sprillans nya. Kanske glidit av?

Någon jord? Kablage ?

Första "riktiga" skotern jag äger. Bara haft en massa härken före.

Så tacksam för alla tips man kan få :)

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Är den lättstartad? För om batteriet är slut på så blir den oxå svårstartad, annars
så prova byt batteri, det är ett litet batteri på 4ah som inte kostar mer än 250-300kr.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Den är ganska lätt startad. Är ingen elstart på den utan är vanligt snöre. Kan man kolla med ett bilbatteri ifall det är något tjafs?

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
Låter som du har samma problem som mig. Det är en/två ventiler till en cyllinder som är tät.

Om det inte löses upp med spridarrengöring så måste du köpa nya spridare/ventiler.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Du är helt säker på det? Och vilka ventiler menar du? Är det 50/50 spridarrengörning och bensin du menar? Samt vart sitter spridarna? Sjukt kass på skoter för tillfället då det inte skruvats så mycket.

Kollade lite prylar idag : Batteri 14V vid tomgång , 192Ohm på "avgastempmätaren " Gnista på stiften ( Tyckte den ena var lite gulare än den andra som var väldigt blå och fin. Märktes även vissa överslag vid tändhattarna ner till toppen men kanske 1 gång på varje. Säkringarna hela.

Kan det påverka att jag har annan burk än original? Borde inte göra det tycker jag

eeeeriksson

Medlem
4 jan 2013
46
0
1
börja med att byta batteri, där har du garanterat felet! har själv haft massa elfel på min rev 600 sdi -05 men ja bytte batteri sen har den funkat!

eeeeriksson

Medlem
4 jan 2013
46
0
1
Mitt gamla batteri visade även 13-14V så jag vart förvirrad varför det inte fungerade men så lånade jag ett av en kompis o då startade den direkt, du kanske inte har samma fel men värt att testa med ett annat batteri!

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Pillade lite med skotern idag.

Bytte stift igen, gjort rent spjällhusen , gjort rent RAVE ventilerna även reedsen. Tog en tur, bluddrade och gick orent. Skulle backa in den igen, PANG! Ingen ull kvar i slutburken. Bytte till original och provade igen. Gick bra i 5 min sen samma skit. Lät den stå avstängd en stund. Provade igen gick bra i 50 meter sen bludder igen :/ några tips?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Gjort rent spridarna?

Ta bort spridarna och rengör dem lösa, att hälla i spridarrengöring i tanken och köra gör nog bara att spridarna sätter igen sig mer om det nu är problemet.

Som du hade skreve, ta en hink/behållare av något slag och tippa i 50/50 bensin/spridarrengöring och låt ligga ett tag, ta och rör runt dem lite och låt dem ligga lite till. Blir det helt svart i hinken så ser du om de var skit i dem eller inte.

Prova även att koppla lös bränsleslangen till spridarbryggan och kör ner slangen i en plastflaska eller liknande och tryck på startknappen några gånger och kika så bränslet som kommer ut är rent.

Har du inte efter det löst problemet så får du nog kanske ta upp pumpen och kontrollera pump och förfilter så de inte sitter igen med massa skit och liknande.

Hoppas det är lite hjälp på vägen:)

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Hur får jag bort spridarna? Lär jag släppa på fuelrailen? Behöver man något special verktyg? Ny på det här med insprutning. Hittade inget filter i tanken här om dagen. Och ingen elstart är det heller ;) pumpen går igång när jag drar försiktigt i snöret iaf ;) får ta att kolla upp flödet på soppan :)

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
- Spridarna dras rakt ut, sitter endast med o-ringar.

- Yes, lossa fuelrailen. Sitter med clips mot spridarn.

- Nej, inga specialverktyg behövs

- Lite osäker, men burkar väll ska vara ett litet i början på ledningen i tanken samt om man öppnar plastbehållaren pumpen sitter i så sitter de ett i botten på pumpen?

- Du bör har rer på din skoter, alltså back? Tryck på back knappen när skotern är avstängd så startar pumpen. Samma effekt som om man dra lite i startsnöret.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Pratade med en återförsäljare idag. Dom trodde det kunde vara något fel på kolvarna? Men det tyckte jag lät som ett rejält långskott. Ingen annan som fått ordning på samma problem? Lindahl : har du inte fortfarande problem med din?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nej, min går som aldrig förr.

Hade inte riktigt samma problem som dig, mitt var att avgastempgivaren pajade, eller glappade till en början för att sedan lägga av helt.

Löste det genom att klippa bort givaren, lödde dit ett motstånd för att lura datorn att tro de sitter en givare där och sedan monterna dubbla externa givare framför varje cylinder.
Fungerar kalas.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Vad fick du för OHM-värde på den? säg om det är runt 0c. Jag fick då 230 Ohm, och det är ju helt okey. Är helt inne på att det är spridarna som lurar för mig då det är en barnsjukdom på just -04 SDI. Dock 2500-3500 :- för 1 spridare ny ;)

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Plockade ur spridarna idag

Spridare längst in

Näst längst in

Näst längst ut

Längst ut

Av någon anledning är dom längst ut och inne svartare än dom andra 2 ?

Kan man verkligen göra rent spridarna? Många säger ja, och många säger att det inte funkar.

Kollade även flödet och det var hur bra som helst. Tröck på start knappen och sprutade soppa hej villt. Så inga fel där. Men spridarna kan man inte kolla utan att ha skotern igång? Försökte men det gick inte :p Hoppas man hittar felet snart iaf.

Tycker inte det är så många som visar sina kunskaper tyvärr :/ Hittar jag felet kommer jag göra en guide för just mitt fel iaf för att hjälpa så många som möjligt!

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Varför skulle man inte kunna det?
Lägg ner dem i spridar rengöring så ska du se att de blir fullt med skit i burken.

En fråga då, hur hade du tänkt starta skoten när inte spridarna sitter där?
De är väll bara att låta spridarna sitta kvar i railen med både soppamatningen och kontaktstyckena på spridarna ditsatta, trycka på knappen och kolla om mängden bränsle som kommer ur spridarna skiljer sig mot varandra?

Hur kan du säga att folk inte försöker hjälpa dig, när du inte gör de åtgärdena du får föslag på?

Bara en tanke..

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Har jag spridarna i railen med kontakter i händer inte speciellt mycket. Kom inte ut någon bensin alls av någon konstig anledning. Jo visst blir dom rena. Stått i snart 2 dygn och sotet som var på 2 av dom är iaf borta nu. Fick även tips om "tepåsarna" i tanken. Iaf den längst ner, den brukar tydligen dra ihop sig. Så spridarna ska få stå tills imorgon så dom kan monteras. Så ska jag prova att ha spridarna i railen igen och trycka på knappen :)

EDIT : Var lite fel formulerat att jag försökte starta skotern utan spridarna. Det gjorde jag givetvis inte. Utan jag gjorde sim du skrev ;)

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Mina spridare såg precis likadana ut!
Dom två yttersta var lite svarta och dom innersta helt blanka.

Hittat några fel?