Rev 03 dog bara så där.. Hjälp!

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Var ute o körde på isen för cirka en halv timme sen och var på väg hem. mitt i allt så slog den av. Jag trodde direkt! att den skar och jag kände på startsnöret och det gick ej att dra men när jag höll på där så gav snöret med sig och jag kunna dra. Jag drog ca 7 8 gånger och så gick den i gång hur bra som helst och gick på båda. Den hade samma kraft och ork så jag körde vidare men efter 200m hände de samma.
snöret satt sten men de börja ge me sig men dock gick knuten upp så snöret for in. variatorerne var nog ganska varma (vet ej om de ska vara så)
Jag ska kika på den imorn men frågar er nu vad ni tror det e.. Rev 600 -03 gått 1140 mil ungefär.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Om snöret vart stumt sen släppte så nöp den garanterat, kan gå hur bra som helst om den "bara nyper" men nästa gång blir den kanske helstum och då åker på att byta både cylindrar, kolvar mm så kolla upp det innan det blir dyrt :) Hade de vart jag hade jag lyft toppen och kollat så du inte fått skador på kolvarna samt att ringarna inte fastnat, alternativt plocka lös grenrör och kika in på kolvar samt lopp.

Sen leta felet såklart, tjuvluft eller dylikt !?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Om snöret vart stumt sen släppte så nöp den garanterat, kan gå hur bra som helst om den "bara nyper" men nästa gång blir den kanske helstum och då åker på att byta både cylindrar, kolvar mm så kolla upp det innan det blir dyrt :) Hade de vart jag hade jag lyft toppen och kollat så du inte fått skador på kolvarna samt att ringarna inte fastnat, alternativt plocka lös grenrör och kika in på kolvar samt lopp.

Sen leta felet såklart, tjuvluft eller dylikt !?
Japp Jag ska kika imorn! tackar

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Okej. jag är vid skotern nu o ha tagit bort tändstiftena o mäkte att det inga fanns olja hellet.. :/. dock så satt jag olja i cyllarna o det går bra att dra runt primären.. jag ska sätta dit snöret nu o se hur det går.

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
29
Bräcke
Okej. jag är vid skotern nu o ha tagit bort tändstiftena o mäkte att det inga fanns olja hellet.. :/. dock så satt jag olja i cyllarna o det går bra att dra runt primären.. jag ska sätta dit snöret nu o se hur det går.
Du körde slut på olja?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kollar du aldrig ner på instrumentpanelen när du kör? Blinkar och lyser ju när maskinen går varm eller börjar få lite olja.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Ett tips är att inte starta upp motorn något mer innan du vet skicket på kolvar mm, har du kladdat aluminium i loppen och fortsätter starta upp den kan du riva sönder nicasilen = dyrt dyrt.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
HampusDj: Joo man vill ju förstöra så lite som möjligt!! blir nog att skruva bort insugena o pipen så man kan börja me att kika därifrån om man ser något..
Tack alla :)
(dock kan jag säga att jag var faktiskt o körde me den o den gick som den sku, inga missljud eller dylikt!!)

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
jaha nu kom de ti de att den går på en.. jag la i nya stift o då gick den som den sku men när jag sku köra iväg så börja den bara gå på ena.. ska köpa nya stift imorn o kika om de bara va stiftena som var slut. annars om de e nått som tror/vet vad felet kan vara så säg. :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Sluta kör motorn nå mer innan du vet skadan, att du skulle klarat dig helt utan skador när du kört den tom på olja är otroligt. Du har förmodligen tappat komp på en cylinder och därför den bara går på en. RIV INNAN DU KÖR NÅ MER.

Kolvar kostar runt 800:- st
Cylindrar går på runt 2000:- st för att nicasilera om, så klarar du bara genom att byta kolvar = 1600:- far cylindrarna = 5600:- som billigast :eek:

Därför riv och kolla vad som skadats INNAN du sabbar cylindern/ cylindrarna.

Har du ens kompmätt cylindrarna ?