renovering/byte av variator til 650 sks

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
eftersom det ska bli en totalrenovering av maskinen så måste jag göra något åt primärvariatorn oxå.
skivan som ligger närmast motorn har en massa sprickor i sig och den hugger vid tillslaget.
(har inte fått riktigt klart för mig vilken som är inner/ytter-skiva)

frågan är då om det går att laga eller ska jag söka efter en ny bättre begagnad?
isåfall vad ska jag söka efter som passar?

har som sagt aldrig skruvat i variatorer mer än bytt rem så alla tips är välkomna.
hur ska man shimsa och vilka vikter/fjädrar osv om man byter?

Edit: lite snabbsök på blocket så har jag bla hittat en "power block primär variator från en indy 500 sp" och en "Polaris edge primär variator" båda till en rimlig peng. men passar dessa på min maskin och jag antar att man måste bestycka om dem?
 
Last edited:

storm -95

Medlem
28 mar 2005
6
0
1
hej..ett tips är att söka på blocket efter annonser på delar till 650..då kan du hitta fler begagnade som suttit på en 650..större chans att dom funkar till din skoter då...annars..är ju en ny inte fel..även om det svider lite..så är det ju liksom hjärtat i skotern på nått sätt...en blå fjäder är inte fel på 650...
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
storm -95 skrev:
hej..ett tips är att söka på blocket efter annonser på delar till 650..då kan du hitta fler begagnade som suttit på en 650..större chans att dom funkar till din skoter då...annars..är ju en ny inte fel..även om det svider lite..så är det ju liksom hjärtat i skotern på nått sätt...en blå fjäder är inte fel på 650...
jo.. men förutom dem som suttit på en 650 tidigare, hur vet jag vilka andra som passar?
och om jag köper en ny obestyckad, vad är det för saker jag behöver då? kan jag flytta över mina vikter osv från min gamla variator?
 

storm -95

Medlem
28 mar 2005
6
0
1
jag är rätt säker på att det är samma stommar på stormen och 500:an..bla..xlt kan ha samma också...bara bestyckningen som skiljer...går att ta vikter o sånt från din gamla...håll dig till samma årsmodell ungefär bara..


Annars har ju en polarisförsäljare....både delar och uppgifter på vad det ska sitta för bestyckning i 650...sen om du köper en ny..så köp den med rätt bestyckning på en gång...i min variator på stormen var det 2 rullar som blivit platt...så sånt kollar du ju om du hittar begagnat..