Renoverar primärvariator

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
12
0
1
46
Sverige
Håller på att renovera en primärvariator från en Arctic Cat Bearcat Widetrack 660 Turbo. Symptomen är att remmen greppar vid tomgång.

Då jag är ny på mecka med skotrar undrar jag lite saker.

Skall man kunna trycka ihop skivorna med handkraft? Just nu är det helt stumt.

Jag demonterade primärvariatorn från skotern, och tog bort locket, fortfarande stumt. Men så är det också rost och smuts på axeln mellan skivorna.

29104

Hur går jag vidare med demonteringen av variatorn? På bilden nedan har jag grönmarkerat en mutter? Eller vad är det och hur monterar man bort korset?

29105

Är det skivan närmast korset som glider på axeln, och korset sitter fast på axeln? Om variatorn hade varit okej, hade det gått att trycka ihop skivorna?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
ja skivan ska glida på axeln lätt. inte lätt att blocka isär variatorn om du inte har rätt verktyg för det.
Lämna in den till en ÅF som hjälper dig att ta isär den. Kanske går att putsa upp axeln så rosten försvinner.
Tror att variatorn har utgått till 660. då får man sätta dit en team men då drar det iväg i pengar.
Kolla om det finns på någon skoter skrot.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.542
540
113
Kramfors
Verktygen är svindyra men om du har svets och rondell kan du bygga verktygen för att ta lös muttern och korset. Muttern kan man ta lös med stor hylsa och dragskaft typ för traktor och lastbilar. Alt svetsa fast en hylsa på 1m långt plattjärn / fyrkantsprofilrör eller liknande. Korset kräver lite mer jobb man måste tillverka en stor treklo som greppar utanpå korset. Korset är också gängat som muttern är. Variatorn spänner man fast i skruvstycket. På Bearcat tar man bort starkransen och drar in 2 skruvar i startkrans skruvhålen som man sedan klämmer fast i skruvstycket, Vid återmont av kors och mutter måste mutter och kors limmas med gänglåsning.
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
12
0
1
46
Sverige
Jag lämnade in den till en verkstad som mekar Arctic Cat, han fick värma den för att få lös muttern. Men isär fick han den i alla fall.



Därefter slipade han till axeln som blev jämn och fin, dock fick han inte skivan att glida fint på axeln, bussningen var i dåligt skick den också. Sa att han kunde ju prova knacka ur bussningen och byta.



Som synes ovan sprack det då lite i godset ovanför där låsringen sitter, vilket kanske inte orsakar någon problem.

Problemet är dock att nya bussningen är för hög så låsringen inte går i samt inte riktigt ser centrerad ut och därför inte går tillbaka på axeln. Han sa att godset innanför bussningen inte såg något vidare ut.

Alternativen jag har nu är att:

Byta ut primärvariatorn:
Denna modell verkar ha sluta tillverkas och begagnad verkar även det vara svårt att få tag i.
Denna variant har ju "lilla koningen" och nya variatorer har större, lite snabbt mätt så är det ca 27mm där det är smalast och ca 30 mm på bredaste stället. Frågan är vad man kan hitta en ersättningsmodell som passar.

Renovera den:
Prova söka upp någon mekanisk verkstad som kan svetsa och svarva till den. Verkar vara svårt svårt att hitta rätt bussning, vilket kanske krävs om man skall få till det.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.542
540
113
Kramfors
De va klantigt av firman att försöka knacka in bussningen utan att få in den helt. Om de är dålig yta längre in så slipar man bara ner det så bussningen inte klämmer åt mer där. Man kan slipa ur rejält så man är säker på att de inte nyper. Sedan lägger man på lim i skadan och trycker i bussningen. De gör inget om spåret för låsringen skulle va helt söndertrasat för då limmar man hela bussningen bara. När man senare byter bussning så sågar man bara av den och petar ur halvorna. Så gör man även när de inte är limmat, man får absolut inte slå ur den om de går lilla minsta tungt.
Lim för bussning kan va valfri kemisk metall men JB Weld 24min härdninsgstid är bäst för då hinner de inte härda innan man fått in bussningen. JB weld har mekonomen men finns även på näthandel Sverige.

Här har du limmet eller kemisk metall de är enormt starkt och tål 500c i korta pikar över 300c konstant.
 
Reactions: SkidNiklas

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
12
0
1
46
Sverige
Han tog i alla fall inget betalt för jobbet.

Bussningen är inhamrad så långt det går. Jag antar att det är en kant längst ner där bussningen sitter, eftersom det ska sitta en låsring i andra änden av skivans axelhål. Som bilden nedan. Bussningen är helt enkelt för bred, den som sitter där nu är ca 15,7 mm bred.

Måste nog få ut bussningen, kolla insidan av axelhålet och kanske slipa lite.

Frågan är vad det ska vara för mått på bussningen. Axeln mäter ca 41,2 mm i diameter. Svårt att mäta innermåttet, men ca 45,2 mm i diameter.

Men bredden?
29127
Det är en skarv på bussningen som sitter, men det är kanske så dom ser ut? Den ser i alla fall inte helt rund ut och sticker ut lite mer på ena sidan.

29128
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.542
540
113
Kramfors
Ja de är en skarv på dessa bussningar. De har hänt att jag fått slipa av lite i skarven någon mm för att få in bussningen utan våld. De är viktigt att man inte slår in den med för mycket våld för då kommer den bli deformerad och gå tungt på axeln. De är bättre slipa bort material i variatorns bussningsläge så de går eller nästan går trycka in dem för hand och limma istället. Du kan även slipa utanpå bussningen för att få in den lättare. De finns risk att din bussning är deformerad nu så du får köpa ny. Ang bredden så kan du kapa den med rondell till rätt bredd. De gör inget om du pilsnerkapar den lite för mycket och snett o vint förutsatt att du limmar den. Låsringen behöver du inte ens sätta dit om du limmar med JB Weld. Om du köper en ny så brukar de stå i beskrivningen hur bred den är kolla Rinab och skoterdelen.
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
12
0
1
46
Sverige
Jag fick loss bussningen och har kapat till den så att låsringen går i, har även slipat till där det blev skadat på skivan då det buktade lite där.

Nu går bussningen i relativt lätt, skivan går även på axeln. Väntar bara på att cold weld skall dimpa ner i brevlådan.

Hur lätt ska skivan glida på axeln?
Om variatorn ligger ner, ska då skivan glida ned av sig själv, eller kräva att man trycker ner den lite lätt, eller med motstånd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.542
540
113
Kramfors
Ja skiva ska åka ner direkt. Om den inte gör det och du bankat in den redan så kan du fuska och slipa bussningen inv med sandpapper.
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
12
0
1
46
Sverige
Jag har nu limmat bussningen på plats. Fick slipa till den lite för att glida helt fritt.
For sen iväg till firman som drog fast korset och muttern. Kostade en påse bullar.

Växlar nu bättre an någonsin under mitt ägo, tack väldigt för alla tips och tricks.

Dock går nu motorn som ett arsel, kanske dyker upp en tråd om detta om jag går bet.