renoverad rmk 700-06 går piss

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
hej!
jag har precis bytt kolvar och en cylinder, efter ett haveri!
felet vet jag vfortfarande inte, men den blev ofta sur på ena stiftet och krånglade med backen. men när man startade den när jag var klar så är det låg tomgång och ojämn gång. gick fint på höga varv men surt på låga. då kollar vi med startgas runt insugen, och det verkade läcka. så jag plockar isär och tittar, ser inget speciellt förutom att membranen är skitiga (kladdiga) och dyngsura. gör rent och sätter tillbaka det och skoter jäveln går ännu sämre, varvar inte alls, backen går inte att få i smäller å poffar när man kör. vad kan vara felet!!

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
Har du haft bort spjällhuset ? kolla isf oljepumpswiren så den ligger i linje och inte kärvar för då får den alldeles för mycke olja på lågvarv och går allmänt dåligt...

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
är det den som sitter vi en vajer från spjäll huset i gasvajern. den stod jag och funderade över. ibland tyckte jag att den rörde på sig direkt vid gas rörelse. men sen när jag provade verkade den röra sig efter ca 1/3 gas. jag kollade sakerna när spjällhuset var borta!
:hmmmm2: hur ska den stå då eller röra sig?

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
Du har en markering på armen på oljepumpen som wiren sitter i, kolla att den markeringen sitter mitt för markeringen på oljepumpen. Kolla sen att 90 gradersvinklarna på oljepumpswiren står mitt för varandra så att wiren löper lätt i höljet. sen är wiren kopplad till spjällaxeln som gaswiren sitter i. Om det skulle vara så att du måste justera wiren så är justeringen på wirehöljet uppe vid spjällhuset....
Kolla så inte wirehöljet har sepparerat från vinklarna...

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
ok ska kolla. men jag hittade läcka på insugsgummit! spricka innefrån som tittatde ut brevid tå skruvhål. verkar som gummit har lossnat inne från matallbotten. men hur vdåligt kan den gå av det?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
ok ska kolla. men jag hittade läcka på insugsgummit! spricka innefrån som tittatde ut brevid tå skruvhål. verkar som gummit har lossnat inne från matallbotten. men hur vdåligt kan den gå av det?

Det där var ett fabrikationsfel på 06 or
Jag fick byta mitt gummi efter 35 mil på garanti.
Vulkningen släpper från plattan och där har du förmodligen felet
till att du behövde renovera.

Tjuvluft betyder för mager bränsle luft blandning och det är väldigt ofta orsaken till ett haveri.

Byt genast gummin!

Last edited:

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
Nu har jag bytt det trasiga gummit och sett till att det är tätt.
nu verkar den funka skapligt. men svår att ställa tomgången på. ligger nästan alltid högt. men kollat så det inte tar luft .
sen har ju backen bara försvunnit?? händer ingenting när jag trycker på knappen.
sen hade ju check engine tänt sig nu när den går bättre. kan den ställa till det???

Last edited:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kolla så att alla kablar och slangar är på plats och att du fått luftburken ordentligt ditsatt. Den som designat luftburken borde få en utmärkelse i konstruktionsteknik:stupid:

Kolla även så du inte rubbat någon av dom vita plastrattarna som justerar gasarna med bränsle på tomgång. Rita ett streck på båda med tusch och vrid dom i botten så har du koll på hur dom är synkade.

Check engine lampan kanske tyder på något kabelbrott eller kontakt som gått isär, med tanke på att perc knappen är död.

Last edited:

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
vad jag vet så är -06 700 en cfi motor dessamma som 900 motorn...
Om tps:en inte är rätt inställd så fungerar inte backen, dessamma om du har för hög tomgång..

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
och tps är vadå! kanske inte ska pilla mer jag har ju en tid för den på haralds båtar imorn. men man sitter ju och är ganska rädd att det ska bli så dyrt (snål)

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
be dom synka spjällhuset och justera tps:en ...
Tps;en sitter på spjällhuset på mag sidan med ett kontaktstycke...
Sen kopplar dom säkert upp den på digital wrenchen och kollar felkoderna..Kolla samtidigt att du har alla service medelande åtgärdade på den, ev tankbyte på din maskin!

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
ok! kollade förra veckan och inget är åtgärdat som det ska från återförsäljaren. men det är ju nsmåsaker nu. och tiden har ju gått ut va?

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
tiden för service medelande går inte ut ! Om det ska bytas flottör och bränslefilter tex så är väll inte det fel att få gjort gratis... bara bränslefiltret kostar ju 750 kr...

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
jaha jag uppfattade det som att det var försent. klart jag ska på dem om det även det extra locket till kedje huset! tack tack!

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
är du säker på att jag har dom vita hattarna? det är ju insprutning på den vet du! :stupid:

Hur skulle jag kunna veta att det var insprutning på din modell?
Så uppdaterad är jag inte på alla modeller.

Jag fick bara uppfattningen att dina felkoder och problem med backen uppstod sedan du varit och pillat med insugsgummina.
Tänkte då att du kanske rubbat något som fick dessa symptom att uppstå.

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
hehe! man är ju inte så hemma själv heller med skoter motorer. men nu vad det två olika mekaniker som tyckte att det tyder på nån av packboxarna som läcker.
och det är ju kul ur med hela motorn och sen riva ner den.