Renovera motor Mxz 700-2000

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
Hejsan!

Är på gång och ska renovera motorn på min mxz 700 årsm 2000.
Finns det något spec man ska tänka på?
Finns det beskrivning på nätet?

Tanken är att Kolvar, lager samt packboxar ska bytas då skotern precis passerat 700Mil.

Kom gärna med tips och förslag på hur man går till väga!

Tack på förhand// Micke.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
när du byter lager så ska dom pressas..själva packboxen är inge svårt.bara dra lös å sätta dit nya:) sen att du loctitar skruvarna i blocket så dom sitter fast och inte vibrerar lös..
sen kan de hända att du åker på att byta cylinderfotspackning, denna kan gå sönder.. de går å göra egna men då måste du ha rätt tjocklek på packningsmateriallet.

sen som han sa så sätter du kolvarna åt rätt håll.brukar finnas en pil på kolven som visar vars (avgaserna ska ut). sen ringarna kan du bara sätta på ett sätt..när du satt dit dom ska dom vara helt rörliga och kärva nånting.. för ringarna är lite avfasade på en sida..de brukar sitta en markering på den sidan..då ska den sidan vara uppåt
 

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
när du byter lager så ska dom pressas..själva packboxen är inge svårt.bara dra lös å sätta dit nya:) sen att du loctitar skruvarna i blocket så dom sitter fast och inte vibrerar lös..
sen kan de hända att du åker på att byta cylinderfotspackning, denna kan gå sönder.. de går å göra egna men då måste du ha rätt tjocklek på packningsmateriallet.

sen som han sa så sätter du kolvarna åt rätt håll.brukar finnas en pil på kolven som visar vars (avgaserna ska ut). sen ringarna kan du bara sätta på ett sätt..när du satt dit dom ska dom vara helt rörliga och kärva nånting.. för ringarna är lite avfasade på en sida..de brukar sitta en markering på den sidan..då ska den sidan vara uppåt
Ok hur menar du med pressa? behövs spec verktyg?

spec att tänka på:montera kolvar och ringar åt rätt håll samt att inte använda tång till knastret
Ok lär se till att allt hamnar rätt då!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Du behöver inte byta lager om dom inte är dåliga. Dom kan hålla 700 mil till. Ska vara ett visst glapp i dom eftersom det är C3-lager (om du är osäker, be nån som kan lager känna på dom) men dom ska inte hugga när man snurrar på dom. Gör dom det så gör rent dom och prova igen. Kan vara nåt litet skräp i dom, har varit med om det.
Det viktiga är att du byter packboxar och sätter nytt fett i lagren. Fettet finns att köpa på ahlsell betydligt billigare än ÅF som tar 700kr/tub (du bör köpa två). Kan inte exakt beteckningen nu men sök på forumet.
Kolvar kan ju vara bra att byta om dom är slitna, se upp så du inte tappar bort nån pinne från nållagret i kolvbultslagret bara. Lösa nålar där!
Kolla insugsgummin också så dom inte är spruckna när du ändå håller på, det är en svaghet på dom motorerna. Dina nya kolvar blir inte så långvariga om dom är paj :)

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928
 

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
Du behöver inte byta lager om dom inte är dåliga. Dom kan hålla 700 mil till. Ska vara ett visst glapp i dom eftersom det är C3-lager (om du är osäker, be nån som kan lager känna på dom) men dom ska inte hugga när man snurrar på dom. Gör dom det så gör rent dom och prova igen. Kan vara nåt litet skräp i dom, har varit med om det.
Det viktiga är att du byter packboxar och sätter nytt fett i lagren. Fettet finns att köpa på ahlsell betydligt billigare än ÅF som tar 700kr/tub (du bör köpa två). Kan inte exakt beteckningen nu men sök på forumet.
Kolvar kan ju vara bra att byta om dom är slitna, se upp så du inte tappar bort nån pinne från nållagret i kolvbultslagret bara. Lösa nålar där!
Kolla insugsgummin också så dom inte är spruckna när du ändå håller på, det är en svaghet på dom motorerna. Dina nya kolvar blir inte så långvariga om dom är paj :)

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928

Ujuj låter som det rätt avancerat att hålla på med!? :afraid:
 

tventon

Medlem
30 okt 2009
14
0
1
lånar tråden lite om det är ok?

helt färsk när det gäller snöskotrar.
tänkte åka och titta på en mxz 700 00 på söndag som motorn är isärskruvad på för byte av vevlager och kolvar.
men sen har jag 2 frågor om det här med att pressa isär blockhalvorna för att bya lager.
behövs riktning och blansering efter det?
och fixar man att pressa isär dom med en vanlig hydrpress?(lr ska man lämna iväg det till nån som kan)Mvh niklas
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Micke: Inte så värst avancerat om man ändå ska ha isär motorn, bara göra rent och sätta nytt fett.

tventon: blockhalvorna tar man isär för hand eller knackar försiktigt på bultskallarna med en hammare. Det är nog att pressa ur lagren dom menar att man behöver en press eller avdragare till. Ska du köpa en skoter med isärplockad motor ska du ha ett riktigt bar pris. Varför har inte ägaren plockat ihop den? nåt dolt fel? Det tar kanske 2tim att skruva ihop och lyfta i en motor i chassiet. Är motorn schysst offrar man väl den tiden för att få nån tusing extra för skotern så att säga.
 

tventon

Medlem
30 okt 2009
14
0
1
Micke: Inte så värst avancerat om man ändå ska ha isär motorn, bara göra rent och sätta nytt fett.

tventon: blockhalvorna tar man isär för hand eller knackar försiktigt på bultskallarna med en hammare. Det är nog att pressa ur lagren dom menar att man behöver en press eller avdragare till. Ska du köpa en skoter med isärplockad motor ska du ha ett riktigt bar pris. Varför har inte ägaren plockat ihop den? nåt dolt fel? Det tar kanske 2tim att skruva ihop och lyfta i en motor i chassiet. Är motorn schysst offrar man väl den tiden för att få nån tusing extra för skotern så att säga.
nej är lite fundersam jag oxå.verkar vara en ganska smal sak att göra.
men barn och garage bygge så hade han inte tid.och 16 lappar vela han ha.och då följde det med nya lager kolvar och packningssats.ursäkta om ja snor din tråd micke.
 

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
Micke: Inte så värst avancerat om man ändå ska ha isär motorn, bara göra rent och sätta nytt fett.

tventon: blockhalvorna tar man isär för hand eller knackar försiktigt på bultskallarna med en hammare. Det är nog att pressa ur lagren dom menar att man behöver en press eller avdragare till. Ska du köpa en skoter med isärplockad motor ska du ha ett riktigt bar pris. Varför har inte ägaren plockat ihop den? nåt dolt fel? Det tar kanske 2tim att skruva ihop och lyfta i en motor i chassiet. Är motorn schysst offrar man väl den tiden för att få nån tusing extra för skotern så att säga.


Ok men det är inte säkert att man behöver byta lager utan att det kanske räcker med att bara fetta om ifall dom verkar sjyssta!?

Kan man med fördel göra ren lagrena kvar på veven med nått slags rengöringsmedel innan man fettar in dom igen?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Nållagrena ramlar i 50-nånting bitar då du knackar ur kolvbulten. Täta ordentligt så ni inte får ner något i vevhuset!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Det är enklast att rengöra om man tar lös men nog kan man säkert blåsa med tryckluft t.ex utan att ta lös lagren. Tror ju inte att lagren är dåliga efter 700 mil men man kan aldrig vara säker.
 

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
Det är enklast att rengöra om man tar lös men nog kan man säkert blåsa med tryckluft t.ex utan att ta lös lagren. Tror ju inte att lagren är dåliga efter 700 mil men man kan aldrig vara säker.

Motorn är nu riven och fettet hadde börjat att torka.
Lagren var fina bortsett från ett yttre på variatorsidan, så dom 2yttre på vardera sidan byts ut, sen är kolvar och packboxar best.
Hoppas få fart på den till nästa helg. :D
 

Micke**

Medlem
15 okt 2009
18
0
1
Valbo
Kom och tänka på en sak nu när jag satt och läste en annan tråd ang vevaxelproblem! läste där att det var en kille som frågade om man skulle fylla 2t olja i mitten där drevet går? om det stämmer så har jag missat det!
Lär jag riva den igen då eller finns det något sätt att fixa det eller löser dig sig automatiskt?

Tacksam för svar! :hmmmm: