Rengöring av rave ventiler

Hansson1

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Hej jag har en Summit 600 02 a .Jag undrar hur många mil man kan köra innan man behöver ta upp ventilerna och rengöra dom Har hört att en del har haft problem med dom. Har dom äldre bättre rave ventiler Det var en som sa att han aldrig rengjort sina och han hade kört tydligen flera hundra mil.
 

Stenman

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Hej!!!

Det beror helt och hållet på vilken olja du har, du ser det lättast att bara ta och kolla var hundrade mil eller något sådant. är man pedant eller bara rädd om grejorna ¨så rengör du var 50 mil...

Det är oljan som bestämmer hur ofta man måste rengöra... ingen skilnad mellan nya eller gammla. Tips! andvänd samma olja som den som aldrig hade rengjort dem, men man ska alltid kolla någon gång...
 

gotner

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Granö Sverige
RE: Hej!!!

har en enduro 583 rave-95. Det är ju bara att ta av locket till rave-ventilerna å kolla om de går lätt....går de tungt är det bara att ta upp å rengöra. Man bör renögra varje sesång
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
RE: Hej!!!

>har en enduro 583 rave-95.
>Det är ju bara att ta av
>locket till rave-ventilerna
>å kolla om de går
>lätt....går de tungt är det
>bara att ta upp å rengöra.
>Man bör renögra varje sesång


Det står i min handbok till skotern (mxz 700) att man ska plocka isär dem var 100:e mil och ta bort sotet från giljotinen. Och då räcker det inte med att kolla att den går lätt, jag skulle dock inte göra så. Monterade isär en polares rave som inte var rengjord på typ 500 mil och den gick lätt men när jag skulle ta ut den så höll jag inte på att få ut den ena. Fick kämpa i typ 5-10 min för att få ut giljotinen. Det var typ 3 mm sot på den plana sidan av giljotinen och ungeför 4 mm sot på den vassa kanten av giljotinen. jag ska då plocka isär min igen före jag ställer bort min skoter för säsongen så den är fräsh när jag ska ut och köra då.
 

gotner

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Granö Sverige
RE: Hej!!!

allt beror på.
Hur hög sotningsgrad det är på oljorna, men ju oftare desto bättre. Det händer inget med kolv/cylinder om det har kommit lite sot på dem.
Men sitter ena fast så kan det bli kolvskada! Då arbetar ventilerna olika!!!