renegade x 1200 eller BC 600 etec 2011?

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Vilken av dessa är att föredra? Är det stor skillnad på motorerna? Hur är en BC på led och hur fungerar en 1200 "vanlig" renegade i lössnö? det skiljer väl lite bla på spårvidd. Fyrtaktarn låter rätt trött på filmer jag sett på den...hur är motorljud och upplevelsen i verkligheten?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Angående fyrtaktarn, den är långt ifrån trött. Den har ett oerhört vridmoment som alltid finns till hands, oavsett varvtal. Men ett variatorkit ökar "sportigheten" med sisådär 100%. Dessvärre ökad motorbroms också...
BC'n har jag aldrig provat, så jag kan inte hjälpa dig där.

Om du inte kört 1200'an ska du inte ta beslut förrän du gjort det, tycker jag...
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Angående fyrtaktarn, den är långt ifrån trött. Den har ett oerhört vridmoment som alltid finns till hands, oavsett varvtal. Men ett variatorkit ökar "sportigheten" med sisådär 100%. Dessvärre ökad motorbroms också...
BC'n har jag aldrig provat, så jag kan inte hjälpa dig där.

Om du inte kört 1200'an ska du inte ta beslut förrän du gjort det, tycker jag...
Har du variatorkit på din? Isf vilket?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har tyvärr inte det ännu, baserar mitt uttalande på info från "lars" här på forumet, som har cudney´s kit på sin. Han verkar mycket nöjd med det, men understryker motorbroms-ökningen. "Låser" tydligen mattan om man tvärsläpper, så man får vara mjuk i tummen...
Om jag behåller min nästa säsong, blir det ett sånt!
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Var och provsatt en 1200 idag (visning av 2011)....tyckte den kändes gigantisk stor när man satt på den om man jämför med xp-chassiet. Den är ju mycket bredare och så känns det som att man sitter längre bak....man ser fronten/skidorna sämre. Den är ju vit den nya så det förstärker att det känns stort. En svart ser mindre ut. Är det nåt som ni reflekterat över när ni kör den?
 
4

426H

Var och provsatt en 1200 idag (visning av 2011)....tyckte den kändes gigantisk stor när man satt på den om man jämför med xp-chassiet. Den är ju mycket bredare och så känns det som att man sitter längre bak....man ser fronten/skidorna sämre. Den är ju vit den nya så det förstärker att det känns stort. En svart ser mindre ut. Är det nåt som ni reflekterat över när ni kör den?
Jag har själv en svart -09:a 1200 renegade och jag fick precis samma intryck som dig när jag var och kollade på 11:eek:rna förra helgen. Dom vita detaljerna gör att den ser enoooormt bred ut. Kändes inte alls som samma skoter jag har även om den är exakt likadan. Annars är det samma chassie som xp, det är bara sidokåporna som är bredare. Om man byter slutburk och variator kan man faktiskt sätta dit plasten från en XP. Att det känns som att man sitter längre bak är just bara en känsla, sittställningen är exakt samma som på en XP.

Svaret på din ursprungsfråga är nog svårt för dom flesta att svara på eftersom BC 600 inte sålts i sverige tidigare. Jag har en polare som har en xtrim 600 etec som jag kört litegrann. Jämfört med min 1200 renegade så är den lite lättare att få med sig utanför leden, men det är märkbart sämre drag i motorn. Motorns gångkultur är också tråkigare på 600:an, 1200:an är helt vibrationsfri och känns mer "gedigen" i jämförelse. Framkomligheten utanför leden är nog ganska lika, det är ju samma matta och skidor. Prioriterar du egenskaperna utanför led, så välj 600:an pga att den är smidigare att hantera, på led är 1200:an bäst blir nog min sammanfattning. Vad du än väljer är det en riktigt bra skoter som funkar både på och utanför led.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Har bara ägt tvåtaktare tidigare, tills iår då ja bytte till en renegade 1200-10
grymt nöjd med maskinen, känns lite ovant i början dem första milen, nu har ja fått ihop knappt 100mil på den å är riktigt nöjd
kommer nog inte byta tillbaks till tvåtaktare den närmaste tiden iaf.
Jämför ja med en nytro så känns ski-doon mkt bättre, går minst lika bra i snö som nytro MTX (jämfört med kompisar som har dem), flyter bättre på snön nytron vill dyka med fronten,
nu hade inte du nytron på din lista men ifall du kört ngn så får du lite humm om ski-doon.
Sköönt vrid i motorn känns inte som den skulle vara slöare än ski-doo 800 när ja hoppat från min direkt till en 800, dock aldrig "rejsat" mot ngn däremot drog ja ifrån nytro MTX som ju ändå har mera matta..
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
nytro har jag kört en del...både äldre och senaste årsmodellen. Gillar motorn som fan i den....går riktigt gött och även fjädringen är fin. Dock så är styrningen hemsk...alldeles för direktstyrd, nervös samt framför allt nå grymt tungstyrd! Den blir skitjobbig att köra när det svänger lite. Är ski-doon som den fast bättre styrning (framför allt lättare styrning) är den nog kanon. Blev bara så skeptisk när jag provsatt den....den kändes verkligen gigantisk bred och osmidig. Dock ska man ju prova den ute i snön såklart.....och framför allt köra innan man dömer ut nånting! Får väl byta till svart plast kanske... :)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Jag hade aldrig tidigare kört en ski-doo 1200, hade bara ett litet sug på en sådan, när ja åkte till en ÅF så hade ja inte bestämt mig riktigt om ja skulle köpa en summit 800xrs-10
eller renegade 1200-10
fick provköra en kort 1200-09 hos ÅF och ja blev frälst direkt av motorns karaktär, blev imponerad över vridet och dess gång så ja bestämde mig på plats och de blev en 1200.
dem har inte heller dessa remproblem som ski-doo tvåtaktare har, kört 97mil med min nu å remmen verka inte alls sliten ännu, trots puderkörning,fastkörningar dragit pulkor m.m
När ja kom hem me den å var å testa så visst var det skillnad å hoppa från Assaulten till denna, kändes att den ville dyka lite men gick som tåget efter led.
Lättstyrd och kändes inte alls nervös, mkt bättre fjädring än nytro MTX-09 iaf. tycker då jag,
fick tips om inställningar för lite mer puderkörning, verkar vara inställd mest för ledkörning från fabrik,
så ja släppte balataremmen två steg spände främre boggiedämparen släppte på förspänningen bak, vred "klackarna" för max viktförskjutning
satte en 205mm styrhöjare lite vinklad bakåt så balanserar man upp den, fick mkt bättre flyt i djupsnön, inte som nytron som vill dyka utan håller fronten mkt bättre uppe på snön,
så nu känns den hur fin som helst, enda ja störde mig på var att när man burkade vänster i djupsnön så drog den in snö på remmen som slirade, men löste det med att montera Meshtyg i ett ventilationshål i sidokåpan.
Soppaförbrukningen ligger ganska precis kring 2l/mil blandad körning i fjällen(transportsträcka plus en del lek å klättringar) har ju färddator så ja har kunnat ligga kring 1.5-1,7l/mil slätkörning c.a 70-80km/h
Så är du osäker på vilken du ska köpa så prova iaf. en 1200 i snö först :)