Jag hade aldrig tidigare kört en ski-doo 1200, hade bara ett litet sug på en sådan, när ja åkte till en ÅF så hade ja inte bestämt mig riktigt om ja skulle köpa en summit 800xrs-10
eller renegade 1200-10
fick provköra en kort 1200-09 hos ÅF och ja blev frälst direkt av motorns karaktär, blev imponerad över vridet och dess gång så ja bestämde mig på plats och de blev en 1200.
dem har inte heller dessa remproblem som ski-doo tvåtaktare har, kört 97mil med min nu å remmen verka inte alls sliten ännu, trots puderkörning,fastkörningar dragit pulkor m.m
När ja kom hem me den å var å testa så visst var det skillnad å hoppa från Assaulten till denna, kändes att den ville dyka lite men gick som tåget efter led.
Lättstyrd och kändes inte alls nervös, mkt bättre fjädring än nytro MTX-09 iaf. tycker då jag,
fick tips om inställningar för lite mer puderkörning, verkar vara inställd mest för ledkörning från fabrik,
så ja släppte balataremmen två steg spände främre boggiedämparen släppte på förspänningen bak, vred "klackarna" för max viktförskjutning
satte en 205mm styrhöjare lite vinklad bakåt så balanserar man upp den, fick mkt bättre flyt i djupsnön, inte som nytron som vill dyka utan håller fronten mkt bättre uppe på snön,
så nu känns den hur fin som helst, enda ja störde mig på var att när man burkade vänster i djupsnön så drog den in snö på remmen som slirade, men löste det med att montera Meshtyg i ett ventilationshål i sidokåpan.
Soppaförbrukningen ligger ganska precis kring 2l/mil blandad körning i fjällen(transportsträcka plus en del lek å klättringar) har ju färddator så ja har kunnat ligga kring 1.5-1,7l/mil slätkörning c.a 70-80km/h
Så är du osäker på vilken du ska köpa så prova iaf. en 1200 i snö först