Remsprängning direkt efter variatorrenovering -09 800R ptek

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Hej!
Jag har en Ski Doo Summit 800R P-tek 2009 och renoverade nyss variatorn med ett BRP-kit, art.nr. 415129627 som innehåller fjädermugg, rullar, hävarmspinnar, glidknappar, o-ringar, bussning till rörliga skivan, låsring till bussningen och sprintar till viktpinnarna (vet inte riktigt vad delarna heter men ni kanske förstår). Jag har rengjort samtliga delar av primärvariatorn med samma metod; först bromsrengöring, sedan avfettning, sedan diskmedel, sedan fälgrengöring (sådan kemisk som ändrar färg till mörkröd när den reagerar med smutset), sedan diskmedel igen, sedan t-röd. Efter denna procedur antar jag att den är "så ren den kan bli".

När jag skulle trycka in bussningen i rörliga skivan sprack den, jag beställde en ny hos min ÅF och de hade inte tid att byta den så snabbt som jag ville men jag fick låna deras OEM pressverktyg och press för att trycka in den själv och det gick finfint. Monterade allt annat enligt servicemanual (kan skicka den om någon vill, skicka PM, gav 200kr för PDFen) med moment. Testkörde ikväll och märkte att den slutat vandra upp och ner i varv efter leden till närliggande äng (största anledningen till att jag tyckte att renovering var på sin plats). Testade ett par fullgasrepor på sagd äng och låg fint och konstant på 8000rpm med clicker 4, orginalbestyckade variatorer. Efter andra repan skulla jag vända i djupsnön, tröck fullt och remsprängningen var ett faktum. Ca. 10 minuter hann jag köra, inklusive resan till ängen.

Den har inte tagit rem tidigare och remmen som satt var en Snell XTX som gått ca. 35-40 mil och såg ut som ny sånär som en liten frans när jag skruvade ihop allt innan testkörningen. Efter remsprängningen var bägge variatorer väldigt varma, tror att de var ännu varmare än när jag tidigare plågat maskinen konstant i 60 minuter, och detta efter bara ett par repor på en djup äng.

Någon som har en aning varför den blev så pass varm på en gång? Allt kändes väldigt bra när jag monterade allt. Behöver glidklackarna en inkörningsperiod?