Rem till Polaris 440 Indy Sport GT -92

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Hej
investerat en fin polaris 440 sport gt-92a remmen var dock sjukt slut, var in på en affär här i luleå och köpte en rem som skulle passa men det gnisslar så in i hvete!, min kompis sa det kan inte vara rätt rem! vet nån härinne vilken rem det ska vara, verkar finnas flera typer ju beroende på vilken sida jag tittar på! skoterdelen.com eller sledstore.se
en med mått 30 x 1126 en med 36 x 1195 och en med 35 x 1200

vet nån härinne med samma maskin vilken rem jag ska ha?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Nu har jag inte kollat om du köpt rätt rem men i många fall blir man tvungen Justera/ shimsa in sekundärvariatorn vid rembyte. Om de nu är rätt rem Kolla först om de är axiellt spel mellan rem och primärskivor de duger med 0,25mm och de funkar ända upp till1,5mm ja även 2-3mm men då hugger den när du ska iväg. Jag har dålig koll på just den där polaris ssekundärvariatorn hur man justerar isär/ihop skivorna men de får du nog svar på snart om de bara är justyerskruv eller om man måste shimsa om den.
 

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Nu har jag inte kollat om du köpt rätt rem men i många fall blir man tvungen Justera/ shimsa in sekundärvariatorn vid rembyte. Om de nu är rätt rem Kolla först om de är axiellt spel mellan rem och primärskivor de duger med 0,25mm och de funkar ända upp till1,5mm ja även 2-3mm men då hugger den när du ska iväg. Jag har dålig koll på just den där polaris ssekundärvariatorn hur man justerar isär/ihop skivorna men de får du nog svar på snart om de bara är justyerskruv eller om man måste shimsa om den.
Hej
Jo den ligger bra där i primära är i sekundär problemet är har vi kommit fram till nu
Den ligger fint i början men vid start kliver remmen som upp mer än den ska så remmen blir spänd som en fjäder och återgår inte sen vid stopp
Dom på verkstan sa att en renovering av remskivan är ett måste om jag inte klarar det själv..han sa ta isär rengör smörj upp byt ev distansbricka och sätt ihop
Eftersom jag aldrig gjort det lutar det åt jag lämnar in den
Borde finnas nån sida som säljer en fräch begagnad fungerande skiva nånstans :)
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Remmen ska passa, den ska motsvara 3211054 som är orginalremmen.
Bifogar bild på hur man tar isär den, lämpligast vid service av variatorn är att ha ett verktyg som komprimerar fjädern när låsringen ska lossas & återmonteras.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Skruva isär variatorn själv de är inte många delar du måste isär med. Du måste lära dig shimsa in sekundärvariatorn vid rembyten och byta ut saker som är slitet. Att den lägger upp remmen högt i sekundären betyder att de sitter fel tjocklek på shimsen/brickor.
 

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Hej
Tro nu inte nån av tidigare ägare tagit isär variatorn men vi gjorde det igår, fanns 3st brickor/shims och 3 klackar inte mycke delar som du säger, en sa åt mig att köp 1 bricka till och sätt dit så blir det bra, kommer köpa dom 3 klackarna med
Vi klanta oss lite när vi tog isär, glömde se vad fjädern stod på! 1 2 3 vet nån vad vi ska sätta den på vid montering? Gissar 2an🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Spänn fjäder allt som går för den är säkert 28 år så de lär behövas för att hålla rätt varvtal och backshift. Fjäderspänningen Sätter man normalt i mitten som utgångsläge, om du spänner mer får du rappare backshift och motorn går upp i varvtal ca 50-100 rpm. De innebär att om motorn varvar för lite kan du spänna mer för att få den till de varvtal den ger mest effekt på. Köp flera shims så du kan ställa in spänningen exakt de är långt från säkert de duger med ett shims.
 

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Eller kanske köpa en ny fjäder också😃 men den såg fin ut
Om det är 3st nu hur många till ska jag lägga i till?
2 till eller?
Är ju lite besvärligt ta bort och isär igen om jag sätter i för lite eller gör det ingen jag sätter i dom 3 orginal + 2 till typ?
 

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Hörde klackarna var vändbara så dom behövdes inte köpas nya😃 bara skruva upp vrida ett halvt varv o skruva igen👍🏻
Köpte 2 extra shipsringar 1 normal och 1 liiite tjockare ring..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Hur tjocka shims som ska dit vet ingen men de lät som den låg på hårt så lägg dit shims så de motsvarar 1,5mm mer än förut. På nyare maskiner är de bara en justerskruv för remspänning så dem justerar man in på 10 min utan att ta lös remmen ens.
 

Dartster

Medlem
17 mar 2020
9
0
1
59
Luleå
Hej
Vart skitbra tyst äntligen inge gnissel nå mera MEN nu dök ett annnat problem upp, den rappa på kedjan när jag var ute och testa den så vi skulle spänna den, vi tog bort kåpan och huset var total tom på olja!! Och kedjan var så slut så den går inte spänna, skruvar man allt så tar ju kedjan i det andra drevet! Och ändå lös... så i morron åker jag köper en ny kedja
Alltså dom tidigare ägarna har inte servat den nått allt verkar det som....
Men tack för hjälpen :)
 

Attachments