RC 800 -06 gick inte länge..

micke_rc800

Medlem
14 feb 2009
36
0
1
Östersund, Sweden
köpte mig en RC800 -06a körde nästan 9mil sen blev den stum i motorn. maskinen har gått ca 345mil.
plockade av cylindrarna för att kolla om det var nån kolv som gått sönder men icke, det var tomt på fett vid dom 2 yttre ramlagren mot variatorn. när jag tog bort plåten som håller packboxen så rasade det ut bitar och kulor från lagret.. likadant va det med det inre lagret, helt paj:mad:

eftersom det var helt torrt på fett så borde det ju försvunnit nånstans? men vart? det syntes inget på variatorn eller någon annanstans på den sidan. men däremot så va det kletigt vid svänghjulssidan.

har iaf beställt 2nya org lager+ det dyra special fettet en komlett packningssats och 2nya org kolvar.

ska bli intressant att se hur länge det tar innan det blir någe mer krångel.

/micke östersund

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Specialfettet som brp använder kostar 715:- för 50G hos Åf. Åker du till monentum eller något annat ställe som säljer skf lager så kan man köpa exakt samma tub för 140-150:- enda som saknas på tuben är brp märket:eek:

Kan vara värt att kolla

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kluber Isoflex NBU 15, se tråden "Vevaxelproblem rotax" Eller vad den heter

Är det inte Kluber Isoflex topas nb 52 Som är det rätta egentligen? Men har för mig att det du nämner används för att det är billigare.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Är det inte Kluber Isoflex topas nb 52 Som är det rätta egentligen? Men har för mig att det du nämner används för att det är billigare.
Var stensäker på att det var NBU 15 som skulle ha, men nu när jag sökte på Dootalk fick jag reda på att NBU 15 är mineralfett, och Topas NB 52 är helsyntetfett. Annars är det "samma"..

Aja, har köpt NBU 15 till en kompis maskin vi ska fylla på i. Verkar ju fungera för många andra, men egentligen är det väl Topas NB 52 man ska använda. Men som sagt, kostar därefter också.. Den förstnämnda är nog så dyr..

micke_rc800

Medlem
14 feb 2009
36
0
1
Östersund, Sweden
idag ringde simo och berättade att dom 2lagren vid magnetsidan också behövde bytas för att tätningen började på att krypa ut! verkar vara riktigt kass kvalite på dessa lager.. men men det blir ju som nytt igen då :)

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tänkte bara höra hur lång tid det tagit för dig att få igen vevaxeln när du lämnade in din hos simo??

Lämnade in min på motorteknik i Ösd för 4 veckor sedan, och tydligen får dom inte hem lagerna från ski-doos lager i rovanjemi.
För att dom håller på strular.. Så man är rätt less nu..

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
idag ringde simo och berättade att dom 2lagren vid magnetsidan också behövde bytas för att tätningen började på att krypa ut! verkar vara riktigt kass kvalite på dessa lager.. men men det blir ju som nytt igen då :)
Det var samma på min 800 vev, men smt tog bara bort tätningen och vips så var de lagrena smorda med 2 takts olja från vevhuset. ( hade även en smörjkanal från överströmmaren til dessa lager)Vet inte om det spelar någon roll.

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Lämnade in min på motorteknik i Ösd för 4 veckor sedan, och tydligen får dom inte hem lagerna från ski-doos lager i rovanjemi.
Motorteknik är väl inte direkt kända för att göra ett snabbt jobb? Segdrular hela högen..

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja seriöst nu har det gått ÖVER 4 veckor!! Vårvintern närmar sig/är här!
Men dom forstätter att säga att det är lagret i rovanjemi som inte skickar grejorna!

Lär väl inte få igen veven innan sommaren!! Börjar ju få lite lätt panik!!

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tänkte bara höra hur lång tid det tagit för dig att få igen vevaxeln när du lämnade in din hos simo??

Ja seriöst nu har det gått ÖVER 4 veckor!! Vårvintern närmar sig/är här!
Men dom forstätter att säga att det är lagret i rovanjemi som inte skickar grejorna!

Lär väl inte få igen veven innan sommaren!! Börjar ju få lite lätt panik!!
Varför köper du inte lagren på en vanlig affär/firma som säljer kullager ?
Mycket billigare och mycket snabbare !

.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag trodde ju givetvis att motorteknik skulle köpa lagrena av motorhuset!!
Men tydligen så beställer dom från ett lager i rovanjemi av någon konstig anledning!
Jag kunda inte i min vildaste fantasi tro att det skulle ta över 1 månad för dem att få fram reservdelarna! Ska ringa imorogn och fråga hur det ligger till.. Säger dom att dom inte fått hem grejorna än då blir det till att fixa lagrena själv och en vevstakssats..
Någon gräns får det vara!!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ringde kära motorteknik idag (Igen!!) Då hade harn gjort det mesta, men väntade på ett lager på pto sidan. Som dom tydligen inte hade på lagret i rovanjemi, så nu var det restat och skulle skickas från canada?
Ifrågasatte om han inte kunde ta hem från någon lokal återförsäljare t.ex motorhuset. Men han hade ringt runt till många och ingen hade dom!

Så nu är det bara vänta på att lagret från Canada ska komma! Man blir ju f*n i mig gråhårig på det här!! har aldrig varit med om något liknande!!