Raveventliler som förstört kolv på mxz 500 -98:a

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
En kolv rasade på min mxz 500 -98:as för typ en månad sen. En cylinder bytte ja ut å hornade sedan bägge. Bytte bägge kolvarna och enligt märkningen så är det standardstorlek.

En lokal firma utförde horningen samt mätte å beställde alla delar. Däremot monterade jag ihop den själv.

Tyvärr har nu raveventilerna tagit i kolvarna inne i cylinder, inte mkt men dock. Tyvärr tog det tag i en kolvring och ryckte sönder toppen på en av kolvarna.

Ska förbi den lokala firman imorrn å prata me dom men skulle redan nu vilja veta vad som gått fel. Kan vara bra att veta vilket ansvar firman har i de hela.

Blir lite fundersam också på om de är rätt del till raveventilerna. Står "300 305" på delen som går ner mot cylindern(vet ej va de heter). Någon som vet om detta är rätt del för min motor?

Synpunkter å svar är mkt välkommna!

B

Biosteel

efter honing så ska väll kanalerna slipas lite för att inte kolven ska haka fast ?

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Skoerräven: Nej har inte monterat dom fel väg så det är inte felet.

Biosteel: Du menar alltså att det är normalt att detta görs? Det är inte gjort nu men vore ju konstigt om de på firman inte tipsade om det. Får prata med dom om det imorrn.

Tack för svaren! Fler tips eller tankar är varmt välkommet!

B

Biosteel

hittade en tråd här på forumet där jag läste om att man skulle göra så det var nån form av guide :)