RAVE ventil problem?

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Tänkte göra rent den i går, men till min fasa såg jag att den ena var så himla skitig runtomkring. Så redan då fick jag dåliga vibbar om att något inte var hundra med den. Så när jag skulle ta bort det svarta locket så satt det så in åt helvete hårt. Men efter mycket svett och svordomar så fick jag bort locket. Men då såg jag att ”staget” var snett och vridet? Så nu undrar jag vad som kan ha hänt? Skulle vara tacksam på svar och synpunkter på vad som kan ha hänt. Plus vad det kostar att byta ut "staget" eller läppen som man har sett att det kan kallas?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RAVE ventil problem....

[Uppdaterat: Senast editerat den 07-Jan-04 kl 11:13 PM (CET)]Hej !

Klicka på länken så hittar du nog vad du söker.
Välj årsmodell och rätt motor osv osv.

http://216.37.204.202/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=224&B=7

Är det själva RAVE ventilen ("Giljotinen") som är böjd i ändan , eller hur menar du ??



 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
RE: RAVE ventil problem....

Det är länst ut på "EXHAUST VALVE" den är böjd och sne länst ut. Fattar inte vad som kan ha hänt? För det är ju inget hårt som den kan ha slagit i? Det är ju bara plast runt omkring?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: RAVE ventil problem....

Ja då är det ju själva giljoutinen. Det verkade då väldigt konstigt. det ska ju inte kunna bli av sig själv eller nåt sånt. Är den mycket böjd/skadad? Det kan inte vara någon tidigare ägare som har haft problem med att få ut den och tagit till med våld eller nåt sånt?
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
RE: RAVE ventil problem....

Nä jag tycker det såg himla skumt ut. Tack vare att det är ju inget som kan ha slagit i den.. Men jag var och beställe en ny i går.
Och då frågade jag vad dom trode, det dom gissade på var att den har blivit så varm att den har böjt sig själv? Men man vet ju inte vad man ska tro?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: RAVE ventil problem....

att den skulle böja sig av värmen ser då jag som nära på omöjlighet... hur skulle då plasten på raven och packningar till toppen och liknanade ha klarat sig? men men.. Är det ingen annan som har haft skotern innan dig då så det kan ha blivit gjort då?
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
RE: RAVE ventil problem....

Jo det är några före mig som har ägt skotern.
Men vad kan ha hänt? Tycker nästan att det inte finns något logik bakom det?
Men nu så är ju problemet snart löst, får reservdelarna nästa vecka.. Hoppas jag i alla fall…