Rave 800

S

Spekulant

Är det nån som har (eller haft) en rave 800 -02 ? Hur mycket skillnad mot -01? Bränsleförbrukning? Försäkring? Är RER standard? Finns det elstart? Hur mycket är det att åka med igentligen? Tacksam för all allmän info.
 

Andreas_Lynx

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Östersund
Hej

Det är bara "små" saker som skiljer -02 mot -01..Största skillnaden är väll att de fick skidan med dubbla styrstål,annan tändkurva rappare i mellanregistret lite lägre toppeffekt (2 hk eller nått).

RER är inte standard,kan eftermonteras på -02.Likaså EL-starten.

Skotern väger ju bara 224kg = otroligt lättkörd o rolig skoter enl. min mening.


 
S

Skoter=bil!?

En kompis bänkade för en tid sedan sin Rave 800 -02:a. Låg på 132hk. Den går bra hans maskin! Förra vintern fick han dock se sig slagen ute på sjöarna av en annan polares ZR800:a -01 (den hade 136hk i "samma bänk"). Hur som helst, bägge dessa skotrar går nåt grymt.

För att jämföra med bilar kan jag dra till med banracingens supersportklass:
Rave 800:a = Porsche 911 carrera.
ZR800:a = Dodge viper.

Beror på bana vilken som vinner. Viper´n är "brutalare" på rakorna och ur kurvorna, men Porschen vinner på väg in i och genom kurvor ;-)

Lite oväsentligheter, men håll till godo!

/Ha´de
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
som ovan skrivit så är bil jämförelsen bra men raven är säkert 10ggr bättre på led
och i tikkas dynobänk hade 01:an 138hk och 02:an 136hk men nog tror jag den drar zr 800:ran
 
H

Hobbe

>som ovan skrivit så är bil
>jämförelsen bra men raven är
>säkert 10ggr bättre på led
>och i tikkas dynobänk hade
>01:an 138hk och 02:an 136hk
>men nog tror jag den drar zr
>800:ran
Varför tror du det...har pappa en lynx eller?:)
 
S

Skoter=Bil!?

Jag tror den individuella skillnaden mellan olika maskiner är större än skillnaden märken emellan vad gäller motoreffekt. En Rave 800:a har 132hk vid en bänkning medan en annan likadan maskin har 140hk i en annan bänk. Sen ska ju kraften ner i snön oxå, och då inverkar en massa faktorer såsom tex variatorkalibrering, matta, och inte minst körskicklighet. I vårat gäng är det en kille med en ZR600:a som kör cirklar kring 800:a maskinerna just pga av att han med 600:an är så grym på att ratta maskinen!

"Bara mina två ören"

Go´Juuuul!