Rave 800 -02

W

w3stman

Tjena mors! Har nu tänkt byta skoter från SXR till en Rave 800 -02 som jag hittat. Men sjävklart finns en hake. Skotern har gått närmare 700 mil enligt mätare och ägare, ett kolvbyte och "renovering" har hans kompis gjort vid 500 mil (alltså inga kvitton på arbetet, vet inte hur de är med kolvarna). Känns det här som ett kap om man får den riktigt billigt?

Om det visar sig att kolvarna är av bättre märke, exempelvis weisco, kan jag då känna mig lite säkrare? Det som är ännu roligare är att han tydligen bytt kolvar, sen låtit skotern stå i 3 år enligt han själv för att sedan sälja den. Så OM han har kvitton på kolvarna så är de 3 år gamla kvitton..

Vad ska man mer kika efter? Kända svaga punkter på dessa maskiner? Vid provkörning osv, något jag kan känna direkt?

Mvh Johan

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
kolvarna behöver du nog inte vara orolig för. magnapullen är det ju oftast problem med. annars en jätte bra skoter!

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Skruva ur stiften och kolla ner i hålet så ser du kanske om dom är nya. Annars är rotax serie3(sitter i rave-02) motorer kända för att ha dåliga kolvar, men sitter de wiseco i den så är det toklungt. Magnapullen precis som Bergmann skriver är helt värdelös! Lycka till med köpet!

gugge112

Medlem
8 jan 2009
20
0
1
Umeå
Ytterligare en svag punkt är ju insugningsgummina! Kolla dessa noga!

Jag ägde en exakt likadan maskin förrförra vintern och var mycket nöjd med den! Gick RUGGIGT bra! :rock:

W

w3stman

kolvarna behöver du nog inte vara orolig för. magnapullen är det ju oftast problem med. annars en jätte bra skoter!
okej, får väl känna lite hur den känns och om det låter illa om den.

Skruva ur stiften och kolla ner i hålet så ser du kanske om dom är nya. Annars är rotax serie3(sitter i rave-02) motorer kända för att ha dåliga kolvar, men sitter de wiseco i den så är det toklungt. Magnapullen precis som Bergmann skriver är helt värdelös! Lycka till med köpet!
Aa, ska höra med han om kvitto på kolvarna. Även om han låtit en kompis byta så borde ju endå inköpskvitto finnas. Självklart känns det säkrare då också om det är kvalitemärke.

Ytterligare en svag punkt är ju insugningsgummina! Kolla dessa noga!

Jag ägde en exakt likadan maskin förrförra vintern och var mycket nöjd med den! Gick RUGGIGT bra! :rock:
Skönt att höra! Jo har hört att insugsgummina ska ha en tendens att spricka upp lite.

Annars undrade jag om variatorn, hur brukar den sköta sig på dessa maskiner? Inget strul? Glapp eller liknande? Något stag i boggien som har extra stor tendens att spricka?

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Jag har en likadan nu och jag tycker variatorn och drivning överhuvudtaget funkar klockrent och boggie och framvagn är helt suveräna om man ser till åldern på skotern.

W

w3stman

Jag har en likadan nu och jag tycker variatorn och drivning överhuvudtaget funkar klockrent och boggie och framvagn är helt suveräna om man ser till åldern på skotern.
Okej, det låter perfekt.

Hur är bränsleförbrukningen på dessa? Kunde se stor skillnad på SXR:en då den drog ungefär 2-2,5 liter per mil lugn ledkörning och runt 3-3,5 hårdkörning. Men hur ligger dessa Ravear?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tycker du gör ett kasst köp, hur kan man byta bort en driftsäker maskin som yamaha mot en sunkig rotax? Inte knäna de är fel på iaf:rolleyes:

Lycka till iaf !:D

W

w3stman

Tycker du gör ett kasst köp, hur kan man byta bort en driftsäker maskin som yamaha mot en sunkig rotax? Inte knäna de är fel på iaf:rolleyes:

Lycka till iaf !:D
Men om man vill välja krut före driftsäkerthet vad gör man då? Kan inte direkt påstå att det är bra skjut i en skoter med 110hk. Där är anledningen till 800 och då är Raven i en bra prisklass.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Men om man vill välja krut före driftsäkerthet vad gör man då? Kan inte direkt påstå att det är bra skjut i en skoter med 110hk. Där är anledningen till 800 och då är Raven i en bra prisklass.
Går alltid att trimma lite? pipor med mera:D men du kanske inte ids de?

Annars förstår jag, tycker inte heller de är allt för mkt krut i yamma triple orginal, har en xtc 700, men har ju trimmat en hel del så den matar på jävligt bra. Men kostar ju ett ex antal tusen också..

W

w3stman

Går alltid att trimma lite? pipor med mera:D men du kanske inte ids de?

Annars förstår jag, tycker inte heller de är allt för mkt krut i yamma triple orginal, har en xtc 700, men har ju trimmat en hel del så den matar på jävligt bra. Men kostar ju ett ex antal tusen också..
precis. visst pipor, variatorkit, non-slip å grejjer går ju på några tusen..

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Har hört att många har haft problem med dom där 800cc motorerna. Kanske står om det i tråden?
En polare klöv av motorn i sin pga ett haveri. Har hört andra som haft problem också.

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jag tycker det är fel att säga att rotax 800an är sunkig. den hade en del fel. men efter 7år så är nog det bytt kolvar och dom andra sakerna som var dålig ifrån fabrik. min 800a är det bara magnapullen som har kronglat lite annars är den riktigt driftsäker! bensin förbrukningen tycker jag är bra på min och borde då vara bättre på raven då den har kortare matta och lägre kammar! min låg på ca 3 -4 l milen ospårat lek i puder och ca 2,2 2,5 för skapligt hård ledkörning!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Läste inte genom så noga, kan vara ngn som skrivit det redan. Men vet några som haft sådann och motorn skär av värme. Alltså den värme nöt för två jag känner.

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Jag tycker det är fel att säga att rotax 800an är sunkig. den hade en del fel. men efter 7år så är nog det bytt kolvar och dom andra sakerna som var dålig ifrån fabrik. min 800a är det bara magnapullen som har kronglat lite annars är den riktigt driftsäker! bensin förbrukningen tycker jag är bra på min och borde då vara bättre på raven då den har kortare matta och lägre kammar! min låg på ca 3 -4 l milen ospårat lek i puder och ca 2,2 2,5 för skapligt hård ledkörning!
Min rave -03 har jag aldrig fått å ta under 2,6l milen...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Min rave -03 har jag aldrig fått å ta under 2,6l milen...
800an dricker inte så farligt, oftast runt 2-2,3 liter milen. Iaf dom jag har kört med. Men i detta fall så är inte soppa förbrukningen något problem

Däremot förbrukningen av kolvar, vevstakar, ramlager , motorblock, tändspolar, ja allt som har med motorn att göra :mad:

Resten av maskinen är bra ingen tvekan om det. 600an håller mkt mkt bättre. Köp en som om du ska ha en Rave.