Rave 550 -11 elfel?

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Hej nu ska ni få något att bita i...
Vi har i familjen en Rave 550 2011 som beter sig minst sagt märkligt.
Ibland när man kommer ut till den är den stendöd utan hopp men andra dagar startar den på första draget men det är vardagsmat. Mer intressant är vad som händer när man väl kommit iväg. Maskinen ifråga tvärdör helt plötsligt och utan förvarning men startar direkt och går som ett spjut när man drar igång den. Om man är snabb och trycker in och drar ut stoppen innan motorn slutat snurra kan man få den att tända igen. Vi har provat att koppla ur både nödstoppslinan och stoppknappen men ingen av dem verkar vara den skyldige.

Vad tror ni? Om det är tändboxen så blir det den tredje på lika många hundra mil...
 

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Vettigt förslag, men tycker nästan att vi borde haft mer feltändningar å allmänt dålig gång i så fall. Nu är det väldigt "digitalt" den går klockrent eller inte alls...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Har den ätit upp tre cdi boxar eller ecu box kan de även heta? På hur många mil ? Hur många mil har den gått? Varför jag frågar det är att statorn kan ha gett upp och de kommer ofta med antal mil körda de vibrerar sönder spoltrådarna eller så nöts kablar så de blir kortis någonstans. Statorn skulle även kunna va orsak till ecu ätning även om de är ganska ovanligt.
 

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Har den ätit upp tre cdi boxar eller ecu box kan de även heta? På hur många mil ? Hur många mil har den gått? Varför jag frågar det är att statorn kan ha gett upp och de kommer ofta med antal mil körda de vibrerar sönder spoltrådarna eller så nöts kablar så de blir kortis någonstans. Statorn skulle även kunna va orsak till ecu ätning även om de är ganska ovanligt.
Nja. Jag uttryckte mig lite knepigt. Den har förbrukat en ecu. Vi är alltså på den andra. Om det skulle vara den som är felet så hamnar vi på maskinens tredje ecu. Den förra hade ett (kanske?) orelaterat fel i att RER- backen lade av. Maskinen har rullat ca 350mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Ok.. på 350 mil borde inte statorn gett upp vibrationsmässigt såvida de inte blivit kortis någonstans. Och de gäller även elvärmehandtag lysen tumvärme jag allt som drar ström kan ge kortis ut i jord och då brukar statorer ge upp. Har ni märk någon form av kortis att lyset försvagats eller bromslyse dött värmehandtag gett upp mm? Ett fel till detta kan va är picuppspolen som sitter utanför svänghjulet kan va semitrasig. Man kan passa på att ohm mäta både stator och picuppspole när den är stendöd för de är ingen mening mäta då den går.
 

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Ok.. på 350 mil borde inte statorn gett upp vibrationsmässigt såvida de inte blivit kortis någonstans. Och de gäller även elvärmehandtag lysen tumvärme jag allt som drar ström kan ge kortis ut i jord och då brukar statorer ge upp. Har ni märk någon form av kortis att lyset försvagats eller bromslyse dött värmehandtag gett upp mm? Ett fel till detta kan va är picuppspolen som sitter utanför svänghjulet kan va semitrasig. Man kan passa på att ohm mäta både stator och picuppspole när den är stendöd för de är ingen mening mäta då den går.
Okej, ska testa vid tillfälle. Har du något tips på ett bra mätställe? För riva halva skotern gör man inte gärna i fält och innan man kommit hem kan den mycket väl gå igen.