Rasslande vid 6000 rpm 800x

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Har en ski-doo renegade 800x 2005 och har nyligt upptäckt att skotern vid 6000 rpm rasslar den eller mer som att det är något som ligger och slamrar (metall mot metall).
Är det någon som har en susning vad det kan vara?

4

426H

Kan vara drevet till startmotorn som ligger an mot kransen på variatorn.

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Har exakt samma sak på min, är det lilla drevet som far ut och tar i kransen som sitter på variatorn. Skulle kosta 1500 kr å fixa det enligt verkstan >.<

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Har exakt samma sak på min, är det lilla drevet som far ut och tar i kransen som sitter på variatorn. Skulle kosta 1500 kr å fixa det enligt verkstan >.<

Fixade min förra veckan... Ny fjäder och låsring 107spänn :p

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Fixade min förra veckan... Ny fjäder och låsring 107spänn :p

hmm har inte kollat med men minns att det lilla drevet på startmotorn inte sitter speciellt bra, den är ruckbar så det är nog den men 107 kr?
billigt fixat

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
hmm har inte kollat med men minns att det lilla drevet på startmotorn inte sitter speciellt bra, den är ruckbar så det är nog den men 107 kr?
billigt fixat
jo 100för fjädern och 7för låsringen.
Det är inte så att det du känner när du ruckar på drevet är axeln som roterar där kan det vara ett litet glapp innan drevet åker ut mot kransen...

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Min lösning funkade utmärkt till igår.. Då började drevet gå ut igen..

Demonterade start motorn på en 30-40min(inräknat letande av sprängskissen)
Bulten som sitter nere mot baljan kan vara lite lurig att få ut..
Men lossar man krängningshämmar fästet så är det nemas problemas..

Min startmotor kommer inte tillbaka iaf så länge det inte blir nå fuffens med elsysstemet men det kan jag inte tänka mig (?)

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Min lösning funkade utmärkt till igår.. Då började drevet gå ut igen..

Demonterade start motorn på en 30-40min(inräknat letande av sprängskissen)
Bulten som sitter nere mot baljan kan vara lite lurig att få ut..
Men lossar man krängningshämmar fästet så är det nemas problemas..

Min startmotor kommer inte tillbaka iaf så länge det inte blir nå fuffens med elsysstemet men det kan jag inte tänka mig (?)
jazzå?

Jag såg i alla fall hur det ser ut.
Lyfte upp mattan och gasade på till 6000 rpm.
Då ser jag att kuggen på startmotorn trevar sig ut och tar i storkransen, sen blir det rena fyrverkeriet där inne.

Jag tror inte det är ett elfel utan att fjädern är helt enkelt för klen som det kan se ut.
Hur får man bort fjädern? Sitter den med en låsring? Måste man ta bort variatorn?

Detta borde nästan åtgärdas av BRP som goodwill då det verkar som om det är många som har samma problem!

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
jazzå?

Jag såg i alla fall hur det ser ut.
Lyfte upp mattan och gasade på till 6000 rpm.
Då ser jag att kuggen på startmotorn trevar sig ut och tar i storkransen, sen blir det rena fyrverkeriet där inne.

Jag tror inte det är ett elfel utan att fjädern är helt enkelt för klen som det kan se ut.
Hur får man bort fjädern? Sitter den med en låsring? Måste man ta bort variatorn?

Detta borde nästan åtgärdas av BRP som goodwill då det verkar som om det är många som har samma problem!
Var mera som en undran om det kunde bli något elfel när man tog bort startmotorn. Men det är ju bara en plus och en minus som går till den så det borde inte hända något...
Den funkade då iaf igår..

Enklast är väl antingen om du tar bort yttre skivan eller demonterar startmotorn helt..
låsringen sitter under bussningen som håller fjädern, så man måste komprimera fjädern medans du tar bort låsningen..

Du och jag verkar ändå ha haft tur i det här fallet. Kalix maskiner i Luleå hade en renegade 800 -05 inne som hade råkat ut för samma sak men där hade inte startmotorn snurrat med utan det hade tagit tvärstopp. Båda variatorerna hade havererat samt motorn hade visst också givit upp.
35tusen skulle det gå på att repa och allt ur egen ficka, då det inte var kalix maskiner som sålt maskinen som ny.
Tyckte att det lät lite konstigt då dom är brp återförsäljare och det inte borde spela någon roll vem som sålt maskinen ny..

Last edited:

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Var mera som en undran om det kunde bli något elfel när man tog bort startmotorn. Men det är ju bara en plus och en minus som går till den så det borde inte hända något...
Den funkade då iaf igår..

Enklast är väl antingen om du tar bort yttre skivan eller demonterar startmotorn helt..
låsringen sitter under bussningen som håller fjädern, så man måste komprimera fjädern medans du tar bort låsningen..

Du och jag verkar ändå ha haft tur i det här fallet. Kalix maskiner i Luleå hade en renegade 800 -05 inne som hade råkat ut för samma sak men där hade inte startmotorn snurrat med utan det hade tagit tvärstopp. Båda variatorerna hade havererat samt motorn hade visst också givit upp.
35tusen skulle det gå på att repa och allt ur egen ficka, då det inte var kalix maskiner som sålt maskinen som ny.
Tyckte att det lät lite konstigt då dom är brp återförsäljare och det inte borde spela någon roll vem som sålt maskinen ny..

Där ser man, bytte fjäder och låsring
Fan vilket hel v e t e det var att få dit låsringen!!
Men nu stannar drevet kvar där den skall.

Normalt skall ju drevet på startmotorn snurra med men i mitt fall låg den bara och skrapade på stora drevet så drevet fick inte 100 % kuggkontakt.

jag är nöjd och nu skall min maskin bort.

ville123

Medlem
9 dec 2010
8
0
1
Kiruna
Hej Var köpte du det. Kollade hos Ski-Doo återförsäljaren sålde dom bara komplett satts för 1810:- Lite väl saftigt tycker jag.

Mvh Ville