Rassel i framvagn (Renegade 600 XP -08)

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Hej,

idag började det rassla fram i skotern medans jag körde. Ljudet uppstår oftast när jag ligger mellan 6000 - 7000 varv. Svårt att förklara ljudet, men låter ungefär som om man spolar ett gammalt kassettband.

Skotern går precis som vanligt, så märks inget utöver ljudet. Dock har den börjat blivit lite tungstyrd på led också av någon anledning.

Så, någon som har en aning om vad det kan tänkas vara som händer?

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Har du elstart på din maskin? Jag hade samma problem på en likadan maskin.

Då va de fjädern på startmotorn som va lite trött vilket gjorde att startdrevet vibrerade ut och tog i startkransen och det resulterade i ett rasslande ljud.

Kolla på insidan av startkransen på primären. Är det skadat på den har du nog problemet där.

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Ja jag har elstart, och imorse när jag skulle åka iväg vägra den starta till en början. Fick rycka igång den då, men sen har elstarten funkat resten av dagen.

Om det skulle vara problemet, hur åtgärdas det då? Och är det något som blir dyrt eller räcker det att byta fjädern?

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Ja jag pillade loss den befintliga fjädern och drog isär den lite så de blir lite bättre tryck i den.

Annars vet jag att de ska finnas en starkare fjäder att byta till. Men jag tror du har problemet i startmotorn. De är lite bökigt att få loss fjädern men det går.

oolsson

Aktiv medlem
12 okt 2011
68
0
6
Lightvalley
Du hade helt rätt vad felet var. Dock hade startkransen hunnit skavt ner nästan hela startdrevet, så det måste bytas. Hade även blivit skador på själva kransen, tillräckliga för att min återförsäljare tyckte att det borde bytas också.

Rep-kit som innehåller startdrev + fjäder kostade ~1400 inkl moms och startkransen 2500 kr (!) inkl moms.

Sen tillkommer ju även arbete på det.

Vet du (eller någon annan för den delen) vad dessa delar har för artikelnummer, så man med lite tur kanske kan hitta dessa delar på ebay eller liknande lite billigare?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ronnies mailorder är riktigt bra att handla av.
Kolla artikelnummer på skidoo´s hemsida, sen bara söka och lägga i varukorgen.