Ramper och vikter (412/414)

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Har en liten fundering ang vikter till ramper.
Jag har i dagsläget två olika ramper 412 och 414 samt två olika sorters pinnar ca 19 gram och ca 17 gram (köksvåg)
spelar det nån roll vilken vikt en ramp har utifrån vad det är för typ av ramp eller är det så att en aggressivare ramp per automatik vill ha mer vikt eller är det fjädern i primären som bestämmer hur mycket vikt man skall ha.

Jag skall naturligtsvis ut och testa alla kombinationer som går med det jag har så fort kung bore bara kunde släppa till nångång.
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
i teorin gör 412:ans brantare vinkel att den "växlar PÅ" mindre och gör att motorn får varva mer och skulle säkert må bra av mer pinnvikt är vad 414 kräver. Allt samspelar, byter man en sak i variatorerna så påverkar de "flera"..
(Tyngre viktpinnar kan också sänka inslagsvarven)
har du tittat in på denna sida?
http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/22688889
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
i teorin gör 412:ans brantare vinkel att den "växlar PÅ" mindre och gör att motorn får varva mer och skulle säkert må bra av mer pinnvikt är vad 414 kräver. Allt samspelar, byter man en sak i variatorerna så påverkar de "flera"..
(Tyngre viktpinnar kan också sänka inslagsvarven)
har du tittat in på denna sida?
http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/22688889

Tyngre viktpinnar ger väll ändå ett högre tillslagsvarv ovh lägre toppvarv, plocka vikt på pinnen sänker tillslagsvarvet och ökar toppvarvet.
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
På förra skotern en 670 -97:a så bytte jag fjäder för att få högre inslagsvarv och viktade på mer och mer med ställbara viktpinnar för att anpassa maxvarven, och när jag var nöjd så hade jag typ samma inslagsvarv som tidigare.. Tillbaka på noll nästan, lite rappare svar, men på den kunde man spänna secundären i olika steg och grejerna började vara välanvända, provade en brantare helix och då accade den hårdare på leden, men i djupsnön blev de för låga varv, åter till originalhelix..
Inte jättelätt att få till de optimalt i alla fören.. Provade aldrig byta ramper på den, de skulle varit intressant.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Såg nu att dom tyngre pinnarna som är ställbara är nog för långa det har blivigt märken i locket på primären får väl ta fram vinkelslipen antar jag.
Sen tänker jag att man vill väl ha så lite vikt som möjligt i variatorn med tanke på obalans osv.
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Bra om vågen har 10-dels gram om du skall börja slipa i viktpinnarna.
(Även en droppe Locktite i gängerna på ställbara, bygger vikt)
Inte fel att väga allt ihop-parat, Rulle viktpinne, saxpinne om de tex sklijer någon liten + 0,05gram på en rulle och även på en av pinnarna blir du lite olyckligt att para ihop precis de 2..
(egna tankar och funderingar bara, känns bra om alla 3 uppsättningar väger lika så man gjort vad man kan för balansen)
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Tack för tipset adv800 tänkte inte på det
Nej vågen har +- 0,5 så man kanske skall kolla runt lite eller så blir det att ta med sig grejerna till jobbet
men tänker att man får väga allt för sig dvs att alla rullarna väger lika mycket och pinnarna lika mysket osv.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tror du har missuppfattat hur en TRA variator funkar.
Tyngre vikter ger en större kraft som trycker den rörliga (yttre) skivan mot den fasta (inre). Ju tyngre viktpinnar du sätter i ju lägre varvtal krävs för att den ska börja dra. Förutsatt att du har samma fjäder och ramper.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
är vell ganska logiskt?? Tyngre vikter kräver mer kraft för att slungas ut.
Tvärtom.
Tyngre vikter påverkas mer av centrifugalkraften och slungas ut tidigare, ger därmed ett lägre växlingsvarvtal, kan även bli lite lägre tillslag, men det är mest starttrycket på primfjädern som påverkar det.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Tvärtom.
Tyngre vikter påverkas mer av centrifugalkraften och slungas ut tidigare, ger därmed ett lägre växlingsvarvtal, kan även bli lite lägre tillslag, men det är mest starttrycket på primfjädern som påverkar det.
När de är 3 som säger samma sak får jag helt enkelt ge mig ;P men va bensäker på att alla maskiner jag haft fått högre tillslag med högre vikt ;P

Tänkte mer på typ slungkoppling i 50cc crossar eller typ rc bilar, viktar man på där har inslagsvarven ökat och toppvarvet sjunkit lika så på mopedvariatorer man hållit på med :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Har nu stoppat i originalvikterna till ramp 414 och tomkörde lite med broms på och konstaterade att hastighetsmätarn gick upp till 163 km/h 8000 varv mot 138 km/h 8000 varv med dom andra vikterna samma click.