R.A.V.E

1 jan 2000
6
0
1
Östersund Sverige
Samma sak undrar jag... har nyss öppnat och rengjort mina rave klockor....jag har fått för mig att dom skall vara lite sotiga, men mina vat det mycket olja på..så jag antar att ägaren innan har kört för fett. men hur ska jag ställa in dom på min 643:a???
 

Endurothings

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Går skotern hårdare med hårt spända R.A.V.E ventiler eller går den hårdare med mjukt spända. Verkar som att ingen har nån aning om hur R.A.V.E ventilerna ska vara inställda.
 

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
alltså, är dom helt utdragna kommer dom tidigare tror jag, har för mej att jag gjorde så när jag ställde om mina, och kotern blev mycke rappare då:D hehe
 

Mxz X

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Hur gör man detta, är det genom att lätta på den röda plastskruven i mitten på porten?
 

Flyfisherman

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Boden Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Feb-04 kl 03:28 PM (CET)]jepp bara att skruva på plaskruven. Men ingen verkar veta exakt hur de påverkar maskinen i övrigt så jag lugnar mig med att ändra nått på dem. På min maskin (mxz 500 -98) kom ski doo med en service bullitin där det stod att man skulle spänna fjädern max!? Fler åsikter eller om någon rent av vet hur justereringen påverkar maskinen skulle vara bra! Skall se vad jag kan lista ut ur racinghandboken om detta.
 

Flyfisherman

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Boden Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Feb-04 kl 03:47 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 17-Feb-04 kl 03:46 PM (CET)]RAVE porten ger högre effekt än en motor utan RAVE på låga varv och mellan registret. När trycket (RPM) ökar så trycks porten (giljotinen) ut från avgasporten och avgasporten blir därför större. Vid ett visst varvtal så börjar en motor utan RAVE ge samma effekt som en med, dvs säga då motorn med RAVE har porten helt öppen. Om man spänner fjädern för hårt så förblir porten delvis stängd även på höga varv och man blir omkörd av en motor av samma modell fast utan RAVE. Det är bättre att ha så att porten öppnas lite för tidigt än lite för sent, alltså fjädern lösare spänd!
Nu ska jag undersöka varför de vill att jag ska ha min skruv helt åtskruvad för!?
 

Flyfisherman

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Boden Sverige
Nej det behöver det nog inte betyda. Fjädertyp, altitude och effektkurvan borde ha inverkan som jag fattat det. Gäller att få porten att öppna vid rätt RPM som sagt. Öppnar den för tidigt ökar storleken på avgaskanalen för tidigt och man tappar effekt på lägre varv. Öppnar den för sent "stryper" man avgaskanalen och den blir för liten för de höga varven. Handlar ju i slutändan att få ut avgaserna på snabbaste sätt med bibehållet tryck i motorn (TROR JAG IAF???). Ingen guru som vet med säkerhet? Jag sitter bara och läser service handboken och är rätt noob =)

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Feb-04 kl 04:02 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Feb-04 kl 04:02 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Feb-04 kl 04:01 PM (CET)]Du har rätt angående altitud för Polaris säljer speciella höghöjdsfjädrar som används på sina bergsmaskiner.
Med sådana skulle portarna öppnas mycket tidigare,jag skulle tro att Lynx/Skidoo har lika.
Läste nyligen nånstans om avgasportar om fördelar kontra nackdelar men var det var kommer jag ej ihåg. ;)
Mvh: Bola.......
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
>Är det ingen som vet hur den
>ska vara inställd??

De är rätt inställda från början! Har du ändrat på dem så är det inte lätt att få till det... som sagt, skruvar du ut dem för mycket så går den sämre på låga varv, skruvar du in dem för mycket så går den dåligt överhuvudtaget eftersom den växlar på max vid toppvarv. Har du då för hårt spänd fjäder så hamnar avgasporten längre ner = sämre prestanda på höga varv. Det ska alltså vara ett mellanting, och det är väldigt svårt att ställa in bara genom att känna om skotern går bättre eller inte... Om du inte ännu har ändrat på inställningen, låt bli att göra det eller eventuellt ändra bara ytterst lite och testa sen skotern med tidtagning så ser du om det blir bättre eller sämre. Brukar även synas på varvtalen. Om dom är rätt inställda tycker jag personligen att man hör detta på motorn när man är ute och våldskör, det blir ett vasst ljud när man drar på och den bludrar inte i cruise-tempo.