QRS Sekundär variator

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Har problem på en Renegade 600 SDI -08 med att sekundärens variator skivor inte går ihop tillräckligt dvs remmen är för långt ner.
Plastgrejjen/remjusteringen längst ut på variatorn är utbytt till en i aluminium för något år sen och ser OK ut, förutom att justerskruvarna inte tar i utan hänger i luften...

Vad är felet? någon som har några förslag?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Skruvarna som håller rullarna har med all säkerhet gängat upp sig(vanlig fenomen, måste kollas var 100 mil enligt en åf). Detta medför att den rörliga skivan har fastnat på skruvskallarn och kan därför inte gå tillbaka som den ska. Växlingen överlag blir ju helt galet. Dålig uppväxling och nästan noll i åter växling.
Har man riktigt otur så går skruvskallarna av och kan då skada skivorna. Detta har hänt för en del.
Dessa skruvar bör man ta lös och loctitat eller känna på dom någon gång då och då. Behöver bara gänga in rem avtagar skruven, så ser man och kommer åt att känna på dom med en torx #27.

Christian
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
har inget med inlägget att göra och har inget att tillägga heller men vill bara skriva att jag uppskattar såna här utförliga svar. Så tummen upp :)



Skruvarna som håller rullarna har med all säkerhet gängat upp sig(vanlig fenomen, måste kollas var 100 mil enligt en åf). Detta medför att den rörliga skivan har fastnat på skruvskallarn och kan därför inte gå tillbaka som den ska. Växlingen överlag blir ju helt galet. Dålig uppväxling och nästan noll i åter växling.
Har man riktigt otur så går skruvskallarna av och kan då skada skivorna. Detta har hänt för en del.
Dessa skruvar bör man ta lös och loctitat eller känna på dom någon gång då och då. Behöver bara gänga in rem avtagar skruven, så ser man och kommer åt att känna på dom med en torx #27.

Christian
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Ja tack för det utförliga svaret!
Men tyvärr så var det inte skruvarna till rullarna som är problemet för dom sitter som berg!
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
För att få lös sekundären måste man då bort med kedja + drev i kedjehuset eller finns det någon genväg?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Finns ett verktyg som håller övre drevet på plats så du kan ta ut axeln utan att öppna kedjehuset. Går att lösa med vanliga verktyg typ handtaget på ett spärrskaft eller nåt men sen om du ska lös med helixen finns det ett verktyg till det också.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ta bort remmen.
Ta lös mutter till låsbrickan bakom SEK.
Ta lös gummilock och lås p-broms, drasedan lös skruven (17mm).
Ta en 16mm tändstift nyckel (min kamasa har perfekt passform) + lämplig förlängare och en slägga, sen är det bara och banka, var försiktig så att inte brickan bakom drevet faller ner!
Lös!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sen bör du nog ha ett verktyg när du ska ta isär/ sätta ihop alt ta med den till någon som har, är bra tryck i grejorna så var försiktig!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns ett väldigt enkelt sätt att ta lös helixen.
Ta en m10 gängstång och kapa till 2 stycken ca25cm bitar. Skruva ur två av skruvarna till helixen och skruva i gängstängerna där och lägg på en bricka och mutter sen är det bara att ta bort dom andra 2 bultarna från helixen och växelvis skruva på muttrarna så kommer helixen.

Tipps!
Dra ett streck på gängstängerna så du ser tydligt om stången börjar gängas ut istället för muttrarna för det kan få ganska otrevliga konsikvenser.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Ännu ett problem med sekundären...denna gången på min Renegade 2009 med dryga 500mil

På sekundär axeln innanför skivorna (mellan skiva och torn) är det skavt och det låter illa när man ligger runt 5000-5500 varv, antar att det är bussningen som gått och att man måste köpa en ny axel...vilket säkert inte är billigt.

Någon som haft liknande problem?