Pulka panorama / panoramapulkan

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
En pulka skall inhandlas så småningom, och jag undrar om någon har erfarenhet av hur komforten är i en panoramapulka kontra brännapulkan eller annan likvärdig.
Även annan information om pulkan är av intresse, är nyfiken om den är värd merpriset och jag har inte haft chansen att klämma på en live ännu.
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Stor och rymlig, du ser allt omkring men kostar där efter också.
Tar stor plats på släpet.
Väger ju nästan 200kg om jag minns rätt, mycket mer än Nila/Bränna. Kör du fast med den blir det mycket jävligare.
Kostnad ca 50 000kr


Skulle nog hellre köpa en Nila ITS eller Bränna Royal air och sen ta den till en som kan sy om kapellet så missar du inte så mycket.
Har själv åkt Både Bränna Royal Air och Nila ITS, om du lyckas ställa in luftbälgen på brännan så den är perfekt så är den ruskigt bekväm att åka med men svårt att justera när du väl är ute i fält om du inte tagit med dig en pump.

Nila ITS ska jag säga är snäppet bättre än royal, upplevde den mer följsam när leden/terrängen är dålig.
Du behöver inte hålla på tänka uti någon luftbälg som behöver justeras för optimal komfort.
Är även vad vi har i familjen i skrivande stund och dom som åker i den är supernöjd.
Tog våran till en sömmerska som gjorde större sidofönster och baktill, kostade ca 1500kr.

Kostnad sprillans ny Nila ITS/Bränna Royal Air ca 30 000kr. Det är ca 20 000 kr du kan göra mycket annat roligt för.
 

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Tack för svaret, var bra att få höra av någon som jämfört Nila ITS och Bränna Royal Air då båda dessa är aktuella.
Det är den mindre panoramapulkan expedition som gäller isåfall, och den är inte så mkt tyngre än Bränna royal air (ca 10kg tyngre). Gillar skidfästet och isofix, frågan är hur fjädringen är jämtemot de övriga pulkorna.
 

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Har ny hyrt en brännapulka comfort, och den gick då väldigt mjukt och fint mot de gamla pulkorna jag provat tidigare.
Finns det någon ägare av panorama pulkan som kan uttala sig om hur den står sig mot bränna?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Skulle aldrig köpt en panoramapulka med tanke på de bilder man sett där rutor har krossats osv, livsfarligt. Tydligen draget som har varit dåligt på dem..
 

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Tack för input. Men som jag förstår det finns det en update på draget samt att band runt dragbågen används?
Håller med om att de olyckor som skett sett otäcka ut..
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
En bekant har en panoramapulka och är väldigt missnöjd. Kräver egentligen pistade leder för storleken, och om det är lite stigning måste man i princip ha en bredbandare för att få tillräckligt fäste. Dessutom öppnas dörrhandtagen av kvistar.
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Det är väl alltid läge att överväga bredbandare om man tänkt dra en personpulka. De flesta smalbandare för att inte säga alla går alldeles för djupt i snön när man drar. Då är risken stor att man sitter där. Med 200 kg pulka plus några passagerare krävs det en riktigt tungbärgare. ;)
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Jag drar en Bränna Komfort med en Yamma Viper MTX 162" och det funkar så länge föret är hyfsat. Vi har även en fyrsits Nila men då med underrede från Bodenfirman NTS-kälken. Nilas eget underrede är inget vidare. Klent och dålig fjädring. Den kälken drar vi dock med en Commander 900 ACE som funkar fint och flyter bra på snön.
 

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Jag drar en Bränna Komfort med en Yamma Viper MTX 162" och det funkar så länge föret är hyfsat. Vi har även en fyrsits Nila men då med underrede från Bodenfirman NTS-kälken. Nilas eget underrede är inget vidare. Klent och dålig fjädring. Den kälken drar vi dock med en Commander 900 ACE som funkar fint och flyter bra på snön.
Är NTS chassiet likvärdigt som brännas?
Brännan går ju väldigt fint när leden är ojämn samt när man lämnar spåret. Har inte kommit till skott än köpmässigt, men sneglar på bränna eller nts/nila.