ProX-Kolvar

bnova

Ny medlem
3 dec 2019
4
0
1
58
Blge
Hej undrar om någon här kör med ProX kolvar?, funderar på de angivna kolvringsgapet 0.13mm
Sitter i en Polaris dragon switchback 600
Här är en länk till deras rekommendationer men verkar vara väldigt tajt om man jämför med andra tillverkare


Cylinder STANDARD BORE 77.25 mm
kolvringsgapet 0.13mm

vad skulle ni rekommendera för spel/gap
//Tack bnova
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
De där är kolvens spel vs borret i cylinder!!!!
Sätt ringgapet till 0,4mm om de är en motorsvag fläktkyld skoter och 0,45-0,48mm om de är en vattenkyld hög effekts. På maskiner med större borr 80-90mm så sätter man 0,5-0,55 mm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Pro-x rekommenderar ett ringgap på 0.06mm eller 0,025" Eller så räknar du själv ut 0,4% av diametern.
Pro-x är ett av få märken jag inte behövt fila några ringar på. Men du gör rätt i att titta ändå! En dag är det fel.
Blev nog fel på en decimal där... :)
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Blev nog fel på en decimal där... :)
Nu var husse lite snabb när han bara kopierade över listan som medföljer dessa kolvar utan att använda hjärnan. Jag har tagit bort mitt svar.

men kan svara att det ska vara 0,4%-0,5% av diametern på borrningen.
Vilket i i bnova fall blir ca 0,3-0,38mm enligt tillverkarens spec.

Står nämligen just nu och monterar ett par pro-x kolvar och kom på mig själv med att 0,06 det blir lite väl tajt sen när det blir varmt.

Så med det sagt så kan man ju sen fundera vad som är lämpligt byggt på erfarenhet. Då jag oftast brukar göra någonting i stil med det BoostIII skrev
 
Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Hur står sig Pro-x skoterkolvar när det gäller kvalitet?
Är dom bland det bästa man kan montera om man inte vill ha original och dessutom gjutna kolvar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Hur står sig Pro-x skoterkolvar när det gäller kvalitet?
Är dom bland det bästa man kan montera om man inte vill ha original och dessutom gjutna kolvar?
Jag trodde de va de bästa då de funkat så bra på motocross sidan ända sedan 90 talet men de finns ett skräckexempel här på forumet där ringstoppar varit för nära en insugsportar så de hakat fast. Men de har hänt med andra märken också så man kollar ju det väldigt noga innan man klappar ihop motorn. Baserat på många proxkolvar i motorcross under så många år så känns de som säkraste valet även till skoter speciellt deras nållager som brukar vara silverpläterat de är ju bästa lagret som finns.

Brogge frågade om ringgap baserat på erfarenhet så kör jag med mått som stora trimformor kommit fram till är säkra mått. De mått jag angav tidigare i tråden är baserat på stora erkända trimföretag från hela världen. Många skotrar har fått ringsizing dvs nypskador i loppen då man satt ringgapen till original spec från både kolvtillverkare och skotertillverkare. Trimsnubbarna kör i regel lite större spel speciellt på skoter och båtmotorer som plågas hårt hela tiden.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag trodde oxå att de tillhörde de bättre, men har inte bytt kolvar i nån skoter de senaste åren så jag är inte så uppdaterad.
Ev ska jag byta på en 800 etec i förebyggande syfte nästa sommar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Jag trodde oxå att de tillhörde de bättre, men har inte bytt kolvar i nån skoter de senaste åren så jag är inte så uppdaterad.
Ev ska jag byta på en 800 etec i förebyggande syfte nästa sommar.
Om du byter mitt i sommaren så är de inte hela världen om du måste skicka tillbaka dem. Jag skulle tveklöst köpa prox som förstahandsval av piratkolvar. Men nu när en på forumet fick pilsnermontrade ringstoppar är de nog bäst att köpa dem från svensk firma och skriva vid best att man måste få skicka tillbaka dem om ringstopparna sitter fel.
Snopro kolvarna jag köpte typ 2008 till thundercatten hade ringstopparna farligt nära boostporten.

Prox finns lite här o där i sverige
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har skaffat prox men har inget garage. Eller bra verktyg. Så mina ligger kvar i lådan i väntan på bättre tider.
Så nu måste jag hitta firma/ privatperson som kan göra kolvbyte
Senaste firman jag kollade med skulle ha 6k för att byta 😱
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Har skaffat prox men har inget garage. Eller bra verktyg. Så mina ligger kvar i lådan i väntan på bättre tider.
Så nu måste jag hitta firma/ privatperson som kan göra kolvbyte
Senaste firman jag kollade med skulle ha 6k för att byta 😱
Om de ligger länge på hyllan är frågan är om du får skicka tillbaka kolvarna om ringstopparna nu sitter fel? Om de nu skulle va så illa och du inte kan skicka tillbaka dem så finns en utväg. Jag kan borra in nya stoppar på rätt plats och de håller bättre än fabriksmonterade stoppar.
 
Reactions: Winterspeed

bnova

Ny medlem
3 dec 2019
4
0
1
58
Blge
Men nu fick jag ett nytt problem, råkade deformera ena låsringen och hittar inga nya Clipps
De gammla låsningarna var betydligt mera återfjärdrande än de nya ..så törs jag använda mina gammla C-Clipps
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Men nu fick jag ett nytt problem, råkade deformera ena låsringen och hittar inga nya Clipps
De gammla låsningarna var betydligt mera återfjärdrande än de nya ..så törs jag använda mina gammla C-Clipps
Ja sätt dit en gammal och bryt ut den lite extra bara förutsatt att den har samma dim på själva ringtråden. Men obs se till att gapet på låsringen (knaster) är riktat neråt eller uppåt för har du öppningen åt sidan kan de hoppa ur pga g-kraftena när kolven vänder rikting. Och sätt inte ringgapet till bara 030-038 slipa in det till minst 0,40mm
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Har skaffat prox men har inget garage. Eller bra verktyg. Så mina ligger kvar i lådan i väntan på bättre tider.
Så nu måste jag hitta firma/ privatperson som kan göra kolvbyte
Senaste firman jag kollade med skulle ha 6k för att byta 😱
Vad har du för maskin?
Har du bara kolvarna eller har du en sotningssats också? Såg du bodde i åre, du kan ju höra med dom på snöfordon i järpen om dom kan ta sig an en kund maskin.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Vad har du för maskin?
Har du bara kolvarna eller har du en sotningssats också? Såg du bodde i åre, du kan ju höra med dom på snöfordon i järpen om dom kan ta sig an en kund maskin.
Ja men alltid värt att fråga.
Det är en polaris rmk assault -14
Ska göra comptest och så när jag lämnar in den för montering av Mtntk kylare.
Den har gått 360 mil så förhoppningsvis är det inte brottom iafl.
Även om inte komptest säger allt. Men visar det bra så är det ju alltid något.
 

bnova

Ny medlem
3 dec 2019
4
0
1
58
Blge
Ja sätt dit en gammal och bryt ut den lite extra bara förutsatt att den har samma dim på själva ringtråden. Men obs se till att gapet på låsringen (knaster) är riktat neråt eller uppåt för har du öppningen åt sidan kan de hoppa ur pga g-kraftena när kolven vänder rikting. Och sätt inte ringgapet till bara 030-038 slipa in det till minst 0,40mm
Ja sätt dit en gammal och bryt ut den lite extra bara förutsatt att den har samma dim på själva ringtråden. Men obs se till att gapet på låsringen (knaster) är riktat neråt eller uppåt för har du öppningen åt sidan kan de hoppa ur pga g-kraftena när kolven vänder rikting. Och sätt inte ringgapet till bara 030-038 slipa in det till minst 0,40mm
Oki Tack, verkar svårt hitta nya har ringt flera firmor