Projekt skotermotor

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Har ett projekt med en båt med vattenjet och är i behov av en motor utan växellåda med mycket effekt. Tittat på olika lösningar och en snöskoter verkar vara en bra donator men jag kan inte någonting om dessa.

Jag behöver en lätt motor utan växellåda med +200hk, gärna mer. Finns en del turboladdade maskiner men frågan är om de lämpar sig för marint bruk?
Hur lätt är det att rycka en motor med ecu och kluster och stoppa i en båt?

Det självklara är att lösa kylning för grenrör, turbo och vidare för avgaslimpan samt en separat värmeväxlare för internkylningen/sjövatten. Vad mer kan behövas?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du ska upp i de effekterna och få någon slags tillförlitlighet så känns det som att är fyrtaktare som du ska leta efter och då är det också turboladdat som gäller för att komma upp i över 200 hk. De motorerna som det finns störst utbud av är nog antagligen diverse turboladdade Yamaha Nytro eller Yamaha Apex (något färre av dessa än Nytro). Ingen av dessa var dock turboladdade original, så det kan vara olika kvalitet på turboinstallationerna eftersom det ej är fabriksmonterat.

Om du vill ha något helt nytt med fabriksmonterad turbo så är det väl Yamaha Sidewinder alternativt Arctic Cats motsvarigheter (typ M9000) som gäller, då är det kring 190-200 hk original (med möjlighet att enkelt chippa för att få flera hästar). Eventuellt även Rotax 900 ACE Turbo (om man chippar även den) som sitter i vissa av BRP:s skotrar (Ski-doo, Lynx).

Hur väl dessa motorer lämpar sig för marint bruk och hur man går tillväga för att genomföra ett sådant projekt som du planerar har jag däremot ingen aning om tyvärr så det får jag överlåta åt andra. Låter dock som ett spännande projekt.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Ska man gå på skotermotor så är det 4T som gäller för dom effekterna.
Vilket varvtal vill man ha till vattenjeten?
Varvtal på utgående axel på en skotermotor är ca 8000-8500 rpm.

Yamaha Nytro har en 3 cyl 1050cc som har dessa maxvarvtal.
Många kör med 270 hk kit på dessa i skotrar.

Yamaha Apex har en 4-cyl 998cc (tror jag), ungefär samma motor som sitter i motorcykeln R1
Varvar upp mot 11.000, men det sitter en nerväxling ut till variatorn, så den varvar nånstans 8-8500.
Ens sån sjunger fint på full mutter!
Ett vanligt turbokit på dessa ligger på 290hk.

Annars är det bilmotor som gäller.
Här är ett vattenjet-bygge med en kompressormatad volvo 5-cyl (aluminimum-motor)
 

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Tack för svaret och klippet 😁 Varvtalet för en vattenjet ska inte ligga över 6000 rpm.
Är max 8000 - 8500 rpm eller cruise rpm? Min plan är att tillverka en adapter mellan utgående axel och klokopplingen till jetaggregatet. Apex är intressant, sitter varvtalsreduceringen i motordelen?

Är det möjligt att rycka ur ecu och kabelhärvan och köra en Yamaha direkt eller kräver det en stand alone ecu?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Om man kollar på dynoresultat på diverse skotermotorer så ligger ju effekttoppen oftast vid 7500 rpm och uppåt så om du vill ha ut över 200hk vid 6000rpm lär du nog få växla ner den på något vis eller välja någon annan typ av motor. Kanske lättare att utgå från en mc-motor med växellåda och välja en lämplig växel...finns säker N/A motorer på MC idag som håller över 200hk. Är 20 år sedan jag var insatt i dem så något måste ju ha hänt på den tiden. Hayabusan var ju runt 175hk i slutet av 90-talet.

(Såg ett dynoresultat på en Yamaha RSVector turbo med 260hk kit vilket jag tror är samma motor som Rage:en som nämndes ovan. Den hade 204hk vid 7400rpm och 250hk vid 9000 rpm).
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Jo, Rage har väl förgasare om jag minns rätt
Insprutning är helt klart att föredra.

8-8500rpm är maxarv på skotermotorer.
Kan man bara varva 6000 så är det väldigt mycket effekt som går förlorad...

Ja, nerväxlingen sitter i motordelen.
37 tänders drev på vevaxeln
30 på utgående axel, PTO, där variatorn normalt sitter.
Motorn varvar 10.500, då har man 8513 rpm på PTO.

Man bör också i allra högsta grad tänka på effekt längre ner i registret.
En båt behöver väl skapligt med effekt ganska långt ner i varvtal, för att komma över planingströskeln.
Vet inte om det blir annorlunda med vattenjet??
En 2T skotermotor har relativt låg effekt på lägre varv.
Den behöver ju inte ha effekten på lägre varv eftersom variatorsystemet ser till att den får jobba på sitt idealiska varvtal.

Jämför slagvolym och effekt på en 2T båtmotor och en 2T skotermotor.
Båtmotorn har mycket lägre effekt per liter slagvolym, men i gengäld så har den mer styrka längre ner i registret.
En skotermotor har högre trimningsgrad, högre toppeffekt, mycket högre effekt kontra slagvolym.
Men på bekostnad av lågvarvseffekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jämför slagvolym och effekt på en 2T båtmotor och en 2T skotermotor.
Båtmotorn har mycket lägre effekt per liter slagvolym, men i gengäld så har den mer styrka längre ner i registret.
En skotermotor har högre trimningsgrad, högre toppeffekt, mycket högre effekt kontra slagvolym.
Men på bekostnad av lågvarvseffekt.
En trippel 2t 1200cc vattenskotermotor ligger på 150hk vid drygt 6000varv och samma motor fast med skotercylindrar ligger på 210-250hk vid 8500varv beroende på vilka pipor och förgasare man väljer.
Största skillnaden ligger nog väldigt långt ner i registret typ från tomgång till 4000varv. Sen är nog skotern starkare.
 

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Sea doo (rotax/brp) 4-tec har sin toppeffekt runt 8050 rpm vilket är i samma område som skotern. Äldre 2-taktare ligger runt 6500 rpm. Det går att förändra acceleration och toppfart med olika typer av impeller.
Kollade på den skotern och det är precis vad jag söker efter men eftersom jag bor i södra delen av Sverige är det långt att åka och bara titta.
28150

Bifogar en bild på båtprojektet 😎
 
Reactions: Vituraz

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Kul projekt!
Jag har köpt ritningar på liknande båtprojekt men inte fått tummen ur att börja ännu.
Skrovet jag ska bygga behöver +100hk och mitt förstahandsval till donator är Seadoo spark.
Har du någon byggtråd på något annat forum där man kan följa progress😀
 

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Kul! Har tyvärr inte någon byggtråd annat än här. Min blir en 3 m med 6 mm i botten och 3 mm i sidorna 😎 Motorn på bilden är en 1100 cc 2-takt Yamaha men jag vill byta den mot 4-takt med turbo. Efter information jag fått här lutar det åt en nytro eller apex. Hittade en jänkare som gjort ett sådant bygge med en gp1200 pump men jag är osäker på om båten är 3 m eller längre. I värsta fall får jag göra en båt till 😁

Vilken tillverkare har du valt och hur stor blir den?
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Kul! Har tyvärr inte någon byggtråd annat än här. Min blir en 3 m med 6 mm i botten och 3 mm i sidorna 😎 Motorn på bilden är en 1100 cc 2-takt Yamaha men jag vill byta den mot 4-takt med turbo. Efter information jag fått här lutar det åt en nytro eller apex. Hittade en jänkare som gjort ett sådant bygge med en gp1200 pump men jag är osäker på om båten är 3 m eller längre. I värsta fall får jag göra en båt till 😁

Vilken tillverkare har du valt och hur stor blir den?
Jag har läst mycket om dessa båtar på ett nya nyzeeländskt forum där jag kom i kontakt med en kille som var villig att sälja sina ritningar till ett skapligt pris och utan en massa förbehåll. 3,4m är längden på den jag ska bygga.

Har du funderat på att köpa en trött RXP som donator? Borde ju passa dig bra med tanke på effekten.

Tidigast till vintern kommer jag att starta. Livet har en tendens att komma emellan alla roliga projekt:)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Nu har inte jag superkoll på yamaha men är inte rs rage förgasare maskiner?
Tänkte bara jag skulle helt klart föredra insprut då man kan få bättre kontroll på det mesta med hjälp av lite knapptryck...
På RX1 ( 4-cyl ) är det insprutning på senare årsmodeller , tror skiftet skedde vid -05
RAGE har 3-cyl motor utan nedväxling innan variator , tror det var förgasare från början men är inte säker .
Turbokonverterad Rage/Nytro-motor borde vara det bästa alternativet för projektet pga mindre vikt och avsaknad av nedväxling .
 

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Här är en kille som kör med turbo på nytro i en båt.


Vattenskoter är inte ett alternativ eftersom de har ett galet högt andrahandsvärde i Sverige. Kostnaden för en hel gammal vattenskoter är högre än byggkostnader för hela projektet.

Frågade han som sålt skrovet och svaret var att mitt skrov är för kort för större motor än min sura tvåtaktare. Nu måste jag bygga färdigt denna och köpa ett större skrov!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du kan absolut köra större motor i de skrovet gränsen går när den blir så tung att de forsar in vatten. Tänk vattenskoter de hart ju 1400cc tunga fyrtaktare med kompressor effekter över 300hk de funkar bra på de små skroven. Även dem som trimmat till 500hk funkar ju bra.
 

Jaked

Medlem
12 maj 2019
6
1
3
43
Kramfors
Jag är beredd att hålla med. Tråden med nytrobåten som jag hittade ser ut som en 3 m båt. Tror det skiljer 10kg mellan dessa motorer.