Projekt renovering , XC-600 ( 1999 ).....

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Så var sommaren här och jag har satt igång mitt sommarprojekt på min XC 600 -99-.

1. Boggien urtagen. Byte av diverse lager på boggiehjulen. Fettning av alla nipplar.
2. Nya fästen tillverkade för boogien så att jag kan sänka ner boggien för bättre lössnögång. Bakre bulten sänks 7 cm och den främre ca 4 cm.
3. Packbox och kullager på drivaxeln bytes, hade tidigare problem med att vatten trängde in i växellådan, men detta berodden på en trasig packbox som nu bytes.
4. Hastighetsmätar "pinnen" i drivaxeln bytes pga att den var av.

Vidare projekt efter detta är att lyfta ur motorn och rengöra hela buken invändigt samt spraylacka den helt för det estetiska. Likaså skal slutburken svartlackeras. Dessutom har ett motorfäste gått av, så den blir det också att byta.


Det är helt perfekt att göra detta nu under sommaren. Man slipper paniken och stressen av att det snöar ute och man vill ut och köra. Nu kan skotern hänga i luften hels sommaren om så vill och man tar lite när man känner för det.

Någon som har lite tips på vad man mer kan göra när jag ändå är igång och grejar med boggien och motorn. Några som gjort boggiesänkningar tidigare och som vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta? Bilder? Alltid kul att se olika lösningar och slutresultat.
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Boggie sänkning!

Japp jag har sänkt boggien på min Wildcat jag sänkte 3cm fram genom att borra nya hål o 5cm bak genom att montera bort o svetsa dit en förlängning på befintlig droppbracket sedan nita dit igen med rostfria nitar! sedan har jag höjt den fram 3cm för att jag ska få bättre framkomlighet i lössnö! Jag har bara provkört den på gräs så jag ser fram emot vintern så jag kan se om den går bra på snö! men det tror jag! Sen har jag gjort egen styrhöjare 5cm + dekaltrimmat lite med mattsvarta dekaler för att få bort dom gröna o lila original dekalerna!

Lycka till!

Här kan du se hur min blev innan och efter modifieringarna!

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOMMOFOKPC
 
Last edited:

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tack för info! Intressant! Har tänkt om lite, tror det räcker med en sänkning bak på 6 cm och fram 4..

Har frossat i återförsäljares kullager-sortiment...jag har någon fetish för den här med kullager, de är så fantastiska på något sätt. :) Dessutom är det en underbar tillfredställelse att montera dit nya fräscha delar, man blir så nöjd ända in i själen!

Den som någon gång kommer att köpa min skoter får verkligen valuta för pengarna, den är behandlad med enorm omsorg!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Nu var det klart!

Sänkning bak i boggien blev 5 cm. Fram i boggien 2 cm. Blev kanonsnyggt. Dock upptcäckte jag att dämparen bak troligtvis behöver renoveras då fjädringen känns oroväckande mjuk. Så den ska in för renovering i veckan.

Så nu ska jag till att montera styrhöjare så den blir ännu enklare att göra pudersvängar med samt skidres till förbannelse.. :)

Någon som vet hur jag ska förlänga gaswiren?? Den är kort redan i dag original, så med 10 cm styrhöjare lär den inte räcka...