Problem vid kolvbyte polaris rmk 600 -09

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Pust jag har tragglat igenom hela den tråden och de jobbiga svaret är att de inte fans något säkert svar.
Teorierna va allt från orunda kolvringar till för grunda spår i kolvarna så när kolvarna svällde tryckte de ut ringarna. Enligt en av de mest erfarena skruvaren trimmaren med 40 års erfarenhet så va wiseco skit och wössner sög också i trimmade motorer. wössner va svag i materialtet runt kolvbult och de har vi ju sett här på forumet också så de stämmer nog. De framkom inte vad som va så dåligt med wiseco.
Hans favvokolvar va ELKO gjuten koilv som bla Arctic cat har som nr 1 och polaris org kolvar va bra och otroligt nog va spi billiga kolvar stenbra även i racemotorer. Även Prox kolvar höll på testas med hitintills bra resultat.Skulle man köra smidd kolv så va wertex bra enligt honom.
Vattenskärning kunde ge dessa revor också .
För lite olja vid uppstart kunde även va en bov man rek att hälla i mycket olja i själva motorn vid första uppstart och med fördel smörja in kolvringsspår med stp inkörningsolja. De funkar såklart med alla typer av 4 taktsinkörningsolja.
Men jag har aldrig råkat ut för denna typ av revor trots alla tänkbara typer av honing av nikasilcylindrar. De enda jag gjort är att kolla ringgap och att inte urtaget för ringstopp varit för tight. Jag har bara smort in cylindrana med lite tvåtaktsolja och lite olja i vevhuset. Uppstarter har jag varit noga med jag har kört många uppstartscykler som även rek av några experter på tråden. De fans dock firmor som inte rek flera uppstarter , de va bara varmköra och dra iväg.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Har hittat ett antal cross forum med nikasilcylindrar som har samma märken i cylindrarna ( scuffing) kort efter kolvbyte. Dom menar att det är coatingen från kolvarna och att det försvinner med tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Har hittat ett antal cross forum med nikasilcylindrar som har samma märken i cylindrarna ( scuffing) kort efter kolvbyte. Dom menar att det är coatingen från kolvarna och att det försvinner med tiden.
De felet va något nytt de är ju omöjligt fel för de finns inga märken på kolvarna vid sådana här skader. De är bara ringarna som gått igenom oljefilmen av alla möjliga orsaker. Många på den långa tråden trodde på kvarvarande skit från honing eller annan skit men trådskaparen svor att de va rent. Jag tror mest på utträngda ringar endera av ringstoppen eller ringgap för litet som är vanligast orsak. Ej runda kolvringar cylindrar är såklart möjligt också de är bevisat i några få fall.
Ang rätt tvättmetod av cylinder o kolvar ja alla motordelar så tvättar man först med petrolium medel eller avfettning. Men sedan kommer tvättningen som många inte vet är viktigast. De sista man gör är att tvätta allt med tvål och vatten eller bäst diskmedel vatten. Petroliumprodukter binder in små partiklar i små gasbubblor och enda sättet att lösa upp dem är diskmedel tvål alkalisk avfettning ja ni fattar. Samma tvätteknik gör man på skumluftfilter till crossar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
De felet va något nytt de är ju omöjligt fel för de finns inga märken på kolvarna vid sådana här skader. De är bara ringarna som gått igenom oljefilmen av alla möjliga orsaker. Många på den långa tråden trodde på kvarvarande skit från honing eller annan skit men trådskaparen svor att de va rent. Jag tror mest på utträngda ringar endera av ringstoppen eller ringgap för litet som är vanligast orsak. Ej runda kolvringar cylindrar är såklart möjligt också de är bevisat i några få fall.
Ang rätt tvättmetod av cylinder o kolvar ja alla motordelar så tvättar man först med petrolium medel eller avfettning. Men sedan kommer tvättningen som många inte vet är viktigast. De sista man gör är att tvätta allt med tvål och vatten eller bäst diskmedel vatten. Petroliumprodukter binder in små partiklar i små gasbubblor och enda sättet att lösa upp dem är diskmedel tvål alkalisk avfettning ja ni fattar. Samma tvätteknik gör man på skumluftfilter till crossar.
Fast jag hade smårepor på kolvarna (i coatingen) där såna märken fanns i cylindern. Nu är jag ganska envis och tvär då sånt händer, och jag skyller på detta fixkit med snopro AC kolvar, ger mig fan på att snopro inte håller kvalitén rakt igenom på deras grejer, vissa kolvar kanske håller måttet, men säkert minst lika många som inte är inom toleranserna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Fast jag hade smårepor på kolvarna (i coatingen) där såna märken fanns i cylindern. Nu är jag ganska envis och tvär då sånt händer, och jag skyller på detta fixkit med snopro AC kolvar, ger mig fan på att snopro inte håller kvalitén rakt igenom på deras grejer, vissa kolvar kanske håller måttet, men säkert minst lika många som inte är inom toleranserna
Jag antar att du skrev fel Snopro kolvar"? De va väl wiseco kolvar? Hur som så är de för jävligt dåligt något måste va tvärfel i tillverkning typ ringarna. Att du fått lite antydan till revor i coatingen är från kolvringarnas elaka jobb mot cylinder så de är sekundärt fel och de ser så bra ut att du inte behöver oroa dig över kolvarna.
Säkrast åtgärd i detta tragiska fall vore att köpa nya kolvar och då är Prox de bästa jag känner till och tydligen baserat på den långa tråden från usa så va spi kolvar stenbra.
Näst säkrast och förmodligen dugbart vore nya wiseco kolvringar för man misstänker ju ringarna allvarligt.
Men som sagt om du hittar något fel på ringarna vid ringgap att de är för trångt slipade mot stopparna så vor de ju bäst. Men samtidigt skulle man vilja ha nya ringar för de har väl revor på sig?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag antar att du skrev fel Snopro kolvar"? De va väl wiseco kolvar? Hur som så är de för jävligt dåligt något måste va tvärfel i tillverkning typ ringarna. Att du fått lite antydan till revor i coatingen är från kolvringarnas elaka jobb mot cylinder så de är sekundärt fel och de ser så bra ut att du inte behöver oroa dig över kolvarna.
Säkrast åtgärd i detta tragiska fall vore att köpa nya kolvar och då är Prox de bästa jag känner till och tydligen baserat på den långa tråden från usa så va spi kolvar stenbra.
Näst säkrast och förmodligen dugbart vore nya wiseco kolvringar för man misstänker ju ringarna allvarligt.
Men som sagt om du hittar något fel på ringarna vid ringgap att de är för trångt slipade mot stopparna så vor de ju bäst. Men samtidigt skulle man vilja ha nya ringar för de har väl revor på sig?
Inte jag som startade den här tråden. Men som jag skrev tidigare så fick jag exakt samma märken förra säsongen som ts nu fått. Och jag hade stoppat i snopro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Inte jag som startade den här tråden. Men som jag skrev tidigare så fick jag exakt samma märken förra säsongen som ts nu fått. Och jag hade stoppat i snopro
Oj jag blandade ihop dig med ts. De enda jag haft problem med Snopro va att ringstopparna satt för nära boostportarna de va inte centrerade mellan överströmskanal och boostport. Men de hade funkat om jag inte breddat portarna .Även en ringstopp åkte ur på någon kompis maskin men då kördes den snålt så kolven blev för varm. Kolvringarna sletrs även dubbelt så fort som org ringar men inge generalfel på dem. Jag har koll på extremt många snoprokolvar då jag känner en säljare av dem Locknersbilochmc och han har sålt hundratals utan en enda reklamation förutom jag då.
 

Polaariis

Medlem
31 jan 2019
15
0
1
36
Umeå
Finns gott om utrymme kvar mot ringstoppen med ringarna fullt ihoptryckta.. så de kan inte heller va orsaken..
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Kan tillägga att det inte är pga beläggningen på kolven, bilden jag hänvisade till tidigare var med wössner kolvar utan beläggning. Jag har alltså fått dessa märken på cylindern med båda wössner och Wiseco kolvar/ringar.

Det enda som har varit samma båda gångerna har varit cylindern i sig såklart men även att den varit ny, och nyhonad. Ringgap körde jag med 0.50 och 0.55 första säsongen då utan ringskärning!! Sedan köpte jag en ny cylinder (pga spricka i kjolen), samma kolvar med nya ringar inslipade precis som tidigare.. plötsligt märken i cylindern. Slipar och putsar bort försiktigt och ger en lätt honing av cylindern med en ballhone. Honingen blev då märkbart grövre än OEM och samma märken efter några varmkörningar återigen, kanske något värre denna gång. Jag kan iaf bara dra en slutsats. Jag tycker själv det är lite konstigt om honingen kan vara för grov, men av egen erfarenhet och vad jag läst från många på andra sidan pölen så är detta väldigt viktigt med vad dom kallar för spegel finish på cylindern.

PS, kollade mätaren i helgen, 30mil+ nu. Körde bara 150:1 i första och andra tanken, sen har jag inte orkat... YOLO
I och för sig har jag sedan flera säsonger sedan ställt in och mätt in oljepumpen på 2% +-0,2.....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad hände för dig sen? Körde du så? Höll motorn ihop?
Jo körde så, knappt 60 mil, då var halva ringstoppen borta/bortnött och ringarna snurrade runt och krockade i avgasport så kolv sprack och nikasil släpp och Jack i lopp. Det hände på den sida där vforce reedbladet släppte vid första uppstart och försvann spårlöst, trodde märkena berodde på det. Men rengjorde allt och satte ihop igen men höll inte 60 mil. Då var det såna märken i båda loppen, dock betydligt värre i den som inte skurit
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De är minst sagt ett mysterium dessa märken klart svåraste felet att lösa. Ang honing så kan de knappast va det för man lyckas ju inte repa ner nikasil så våldsamt att de ska ge för grov yta hur man än bär sig åt. I stålfoder går de göra överdrivet grov honing som ex gjorde en kompis det på sin BMW 2,5l motor som trimmats till 800hk. De va tydligen en fördel med härrejösses grov hoining på just den motorn för att oljefilmen skulle sitta kvar. Jag ställde mig skeptisk till denna håriga honing för de va typ klosshonare med 100 korn !! Cylindrarna såg helt sjukt repiga ut klart de värsta jag sett även med hela internet som källa. Motorn gick tillockmed tungt att dra runt. Men efter några mils körande gick motorn sönder av annan anl så den revs. De va inga vertikala räder eller andra underliga revor i de loppen.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Hur grov honing det går att göra på en nikasil med vanliga metoder ska jag låta vara osagt och måste nog kollas med mikroskåp. Om vi nu tänker att det är möjligt att göra för grov honing så är, som vi vet, Nikasil MYCKET hårdare än ringarna. Är då honing så pass grov eller vass i topparna att den bryter oljefilmen KOMMER ringarna att slitas ner. Mycket ska till innan dessa vassa toppar på Nikasilen slits ner. Där tror jag vi har en stor skillnad mot ditt exempel med BMW motorn, stål mot stål, dessa vassa toppar kommer att slitas ner betydligt fortare om inte direkt.

Bifogade några bilder på min cylinder efter en lätt honing.
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Både dina
Hur grov honing det går att göra på en nikasil med vanliga metoder ska jag låta vara osagt och måste nog kollas med mikroskåp. Om vi nu tänker att det är möjligt att göra för grov honing så är, som vi vet, Nikasil MYCKET hårdare än ringarna. Är då honing så pass grov eller vass i topparna att den bryter oljefilmen KOMMER ringarna att slitas ner. Mycket ska till innan dessa vassa toppar på Nikasilen slits ner. Där tror jag vi har en stor skillnad mot ditt exempel med BMW motorn, stål mot stål, dessa vassa toppar kommer att slitas ner betydligt fortare om inte direkt.

Bifogade några bilder på min cylinder efter en lätt honing.
Dina cylindrar på bilderna och TS cylinderbilder ser otroligt grovt honad ut måste jag medge ...Man kan tro de är stålcylindrar!! De kan ev ligga något i honingen ändå som du säger. Jag har aldrig sett så grova honingsspår i en Nikasilcylinder någonsin någon måste ha diamthonat den med typ 200 korns diamant eller liknande!?
Va de cylindrarna på bilderna som fick dessa vertikala spår?
Jag trodde inte de gick få Nikasil så grovt honad jag har tokkört med grovkornig treklosshonare (som man inte får) men aldrig fått så våldsamma honingsspår.
Mitt bästa stalltips är att hona själv med billigaste tänkbara klosshonare från typ biltema kornstorlek oviktigt för man ska lägga runt ett sandpapper model 400-500 kort runt klossarna! Våtslip papper är ett måste och slipa i lacknafta eller diesell alt sprayolja wd40 556 spola rent papperet o cylindern lite då o då,,kör så lite som möjligt för att uppnå lämplig yta. Man limmar fast sandpapperet på klossarna med superlim eller än bättre kontaktlim. Jag har gjort så hela mitt liv och de blir väldigt lagom yta då . Kornstorlek 400-500 ska man hona allt i nikasilväg med även om man köper bollhonare skotbrite.
Bollhonare skotbrite påstås vara enda rätta för nikasil men jag håller inte med. Nackdelen är att bolljävlarna slår in i portar och kan skada nikasilen vid portmynningar. De gäller köpa exakt rätt dim på bollhonare för sitt borr om man ska tordas hona med ballehonare.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Ursäkta sent svar men här kommer det: :)
Kan såklart inte svara på hur TS är honad men min är honad med en Flexhone (länk nedan). Denna ska då vara anpassad för nikasil och OK till 85mm bore. Körde 6 drag med lågt vartal och 5W-40 motrolja. Så det behövdes inte mycket för att skapa så pass grov honing. Det var cylindrarna på bilderna som fick dessa vertikala spår innan honing. Ska tillägga att jag inte honade för att få bort spåren. Slipade med våtslippapper och slipduk för att få bort spåren. Sedan honingen.

Ska kanske prova ditt stalltips, tror sandpapper runt klossarna kan vara en bra idè efter en ballhone för att få bort värsta topparna. Eller runt ut av bara klosshonare med sandpapper. Ska hålla lite koll på min maskin får se om det sliter in sig eller hur det utvecklar sig. Komptest då och då borde ge en bra fingervisning hur ringarna mår och har slitit in sig med tiden trots dessa spår.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
DEn bollhonaren är ju rätt sort men 320 korn är lite grovt. 400 är absolut grövsta man ska köra och nu efter denna tråd kommer jan hona med 500-600korn.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Vad som slår mig är (om det nu är för grov honing som orsakar detta) att så många motorverkstäder som nikasilar inte verkar ha koll på hur grov en honing på nikasil ska vara. Har svårt att tänka mig att detta är ett fel enbart relaterat till CFI motorer, borde vara lika på alla nikasil isf... Läst om folk som fått dessa märken från ny nikasilade cylindrar från stor firma i USA t.ex...