Problem - vad är felet?

Undrande

Ny medlem
23 jan 2023
3
0
1
50
Sweden
Hej!

Jag har problem med min polaris widetrak LX 98.

Den startar och går fint på tomgång. Men den svarar inte bra på gaspådrag. När man gasar så låter den inte riktigt som den ska och den går väldigt långsamt och saknar helt den kraft den har när den funkar som den ska. Ibland kan jag till och med ger full gas utan att den ens rör sig.

Den har bra kompression, nya tändstift, nya tändhattar, har bytt bränsleslangar och bränslefilter och rengjort förgasana två gånger. Jag har också köpt en ny bränslepump.

Det är extra konstigt för när jag lyfter upp den i bakänden och gasar ändras motorljuden och den verkar få kraften tillbaka. När jag sänker den den kan jag köra med full kraft ca 10 - 100 meter innan den tappar i kraft och blir som vanligt igen.

Tändstiften ser fina och ljusbruna ut. Jag har mätt upp stator/spole och fått bra värden där.

Jag inbillar mig kanske, men tycker att den går något bättre efter att jag rengjort förgasarna så har beställt ett förgasarkit. Ska även testa med att byta slangar igen, jag bytte til begagnade slangar tidigare, men ska göra om det rätt denna gång för att vara på säkra sidan.

Men när jag tar bort slangarna och drar kommer det mycket bensin i båda slangarna, så det är nog inte det ändå...

Någon som har något tips? Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Fjädern i primärvariatorn kan ha gått av eller så kärvar variatorn. Samma sak kan ha hänt i sekudärvariatorn.
Har den varvräknare så du ser vid viket vartal primärvariatorn slår ihop vid (startvarvtal).Om de slår ihop under 3000v så är nog fjädern av.
Jag tror dock mest på fel i sekundärvariator så börja med att skruva isär den.
 

Undrande

Ny medlem
23 jan 2023
3
0
1
50
Sweden
Fjädern i primärvariatorn kan ha gått av eller så kärvar variatorn. Samma sak kan ha hänt i sekudärvariatorn.
Har den varvräknare så du ser vid viket vartal primärvariatorn slår ihop vid (startvarvtal).Om de slår ihop under 3000v så är nog fjädern av.
Jag tror dock mest på fel i sekundärvariator så börja med att skruva isär den.
Tack för svar! Men nu har jag upptäckt något! När jag tar bort avgaspipan från grenröret fungerar skotern utmärkt (även om den låter som i h.e.). Det är först när pipan sätts på igen som den inte har kraft längre. Det måste väl innebära att det är något i pipan som blockerar avgaserna och motorn tappar kraft?

Hur gör man rent en avgaspipa eller ska jag köpa en ny? Tänkte om man kunde använda kaustiksoda som när man gör rent i vasken typ....
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Kolla om utblåset under ljuddämparen om de fått sig en smäll så de är för trångt utblås. Om de är öppet så prova enbart pipan utan ljddämpare men kör med huven öppen för annars drar den in avgaser in i insuget och gär dåligt av det. Då vet du om expantionspipan eller ljuddämparen är tät. Om de är pipan som är tät är de nog bara råttbo för de har jag råkat ut för. Häll i muttrar eller stenar och tokskaka eller tryck igenom slangar likna trädgårdsslang. Om de är ljuddämparen som är tät är de värre för då kan plåtar rostat lös och lagt sig hullerombuller. Men de kan även va råttbo och de är svårtatt få ut ur en dämpare. Häll i bensin och tänd på om o om igen så kan de ev bränna bort boet. De kan du prova om de är pipan som är tät också. Om du har svets och rondell så kan du kapa upp dem och fixa.
 

Undrande

Ny medlem
23 jan 2023
3
0
1
50
Sweden
Kolla om utblåset under ljuddämparen om de fått sig en smäll så de är för trångt utblås. Om de är öppet så prova enbart pipan utan ljddämpare men kör med huven öppen för annars drar den in avgaser in i insuget och gär dåligt av det. Då vet du om expantionspipan eller ljuddämparen är tät. Om de är pipan som är tät är de nog bara råttbo för de har jag råkat ut för. Häll i muttrar eller stenar och tokskaka eller tryck igenom slangar likna trädgårdsslang. Om de är ljuddämparen som är tät är de värre för då kan plåtar rostat lös och lagt sig hullerombuller. Men de kan även va råttbo och de är svårtatt få ut ur en dämpare. Häll i bensin och tänd på om o om igen så kan de ev bränna bort boet. De kan du prova om de är pipan som är tät också. Om du har svets och rondell så kan du kapa upp dem och fixa.
Hej! Vad snäll du är som hjälper mig!

Ditt svar hjälper mig mycket för jag märkte att den plötsligt slutade ta när jag åkte utan ljuddämpare, men då kan detta bero på den förklaringen som du gav...

Det är någon grej i den där som åker fram och tillbaks när jag vänder på den, så det är säkert som du säger att en plåtbit har rostat lös i den. Jag har ingen svets heller, så det kanske blir bäst att köpa en ny, tänker jag. Jag kan inte heller separera pipan från ljuddämparen för de är sammansvetsade i en enda del.

Jag testade att ta bensin i den och tutta på, men det brann så dåligt, och släcktes hela tiden.

Jag hittade en begagnad pipa när jag söker på nätet, men det är en Polaris indy 500 från 92. Ganska lika men inte helt tror jag så jag tror inte den passar min polaris widetrak LX från 98, någon som vet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Du får leta åt någ med svets och kapa upp dämpare och kolla om de går fixa.
Jag letade på Polaris parts reservdels nr på hela pipan och fick träff att Lapab ska ha en ny eller om den är beg för 2600kr.
Om du väljer Lapabs dämpare måste du ringa och höra om de stämmer och om den är ny.
 
Last edited: