Problem Polaris 500

white

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Halloj!
Vad fasen är det för fel på min skoter?!?!!
Efter ca 5-6 km körning, dör den pga att den inte får nån soppa. Anledningen till det är att soppa-pumpen är full av olja, som på något vis kommit dit via vacuumslangen från vevhuset!? Hur tusan går det till? Hjälp mig nån!! Vill kunna köra skotern mer än en ½-mil i taget utan att behöva plocka isär pumpen och rengöra...

 

white

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
jo membranen är hela. Det som jag tycker är konstigt är att det verkligen är OLJA inte oljeblandat bensin som hamnar där...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skumt. Kan man tänka sig att det samlar sig olja vid vakuumuttaget ur vevhuset och sen trycks oljan genom slangen allteftersom (kanske om det finns nån liten läcka på pumpen eller vid slangnippeln som fungerar som backventil...?

Blir det oljigt utanpå pumpen och runt vakuumslangen också?

Är slangen dragen som från fabrik eller kan det vara något ändrat där?

Kan det tänkas att separatsmörjningen ger alldeles för mycket olja av nån anledning?

Kolla att vakuumslangen verkar fräsch, speciellt att det inte finns några småsprickor nära ändarna. Sätt dit den med slangklammer (bra sådana, som verkligen passar till slangen) i bägge ändar. Kolla noga att pumphusdelarna är plana så det inte kan bli något läckage ut i luften från vakuumsidan.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Råkade ut för precis samma problem på min son's Indy 500 nu i påskhelgen.
Den slutade helt plötsligt att pumpa och jag tänkte att det måste väl vara nåt membran i pumpen som gått sönder, men när jag öppnade på den så var den full med olja på vakuumsidan. Jag rengjorde pumpen och vakumslangen, men dan efter var det likadant igen.
När jag då öppnade bottenpluggen i vevhuset rann det ut olja, så min teori är nog densamma som din att något har hänt med oljepumpsinställningen och att det finns en liten vakuumläcka som gör att olja kan tryckas in i pumpen.
Skulle vara intressant att höra om den som startade tråden hittade någon lösning.