Problem med tankmätare Rev XP

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Hej

Som rubriken lyder så har jag problem med tankmätaren på min Summit X 2009.
Alla tänker nog ; Det är enkelt, det är säkringen som sitter bakom luftburken. Men den har jag bytt och den är hel.
Har tagit ut givaren och mätt så att Ohm-värdet ändrar sig när man lyfter flottören upp och ned, fulltank typ 96 ohm och tom på typ 12 eller nått.

Startade även upp motorn och rörde på flottören men tanklampan lyser bara konstant och visar tom tank.

Alltså känns det som att tänkmätaren fungerar och säkringen är hel, vars kan man börja kolla efter fel?
Vars är tankmätaren kopplad?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet du om dom resistans värdena stämmer då? Bara för dom andrar sej om du rör på den måste den ju inte vara hel för det.
Med tanke på att tankgivare till XP troligen är skidoos med sålda reservdel eftersom dom ofta inte änns fungerar när man hämtade ut nya skotrar =)

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jo jag har kollat kontakten, tog lös slangen som den ligger i och den satt ihop.

Vet inte om de stämmer på pricken, men det kändes vettigt eftersom det är så den måste fungera. På tankmätaren så har man fem eller sex fasta steg mellan tom och full tank och det läget läser displayen av beroende på vilket ohmvärde som givaren ger ut.
Men absolut kan det vara något helvete med givaren för det, men det verkar positivt när man mäter upp den :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
12-96 ohm är en liten skillnad.
Du borde söka reda på om det verkligen är rätt värde.
Mätte till exempel tps på en yz 250 igår, stängd trottel 300 ohm full gas 4000 ohm..

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Liten skillnad? Det får vara hur liten skillnad som helst eftersom det är fasta steg. Ohmvärdet kommer att öka steglöst men displayen slår inte om förrän den har uppnått rätt mostånd.
12 ohm - En plupp på tankmätaren,
28 ohm - Två pluppar på tankmätaren,
44 ohm - Tre pluppar och så vidare.

Såklart med en viss delay så att inte tankmätaren hoppar upp och ned hela tiden när man kör.

Visst är det så att om man har ett steglöst mätområde, som på din tps, så uppgår mätvärdena från 200-2500 eftersom det är så stort spann.

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Nu kan det vara så att 12 ohm är full tank också eftersom jag inte riktigt minns hur jag höll den, men ni förstår nog vart jag vill komma :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag hittade värden på Ski doo givaren på Doo talk (sök där) men vad jag kommer ihåg verkar det stämma med det du har. Nytro ligger på mellan 10-180 ohm där 10 ohm är full tank

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Okej, ska kolla där :)
Hörde också med min lokala ski-doo verkstad och han sa att mina värden stämmer.

Problemet kan enligt Doo-talk lösas med att flasha om ECM:en och lägga in ny mjukvara. Känns surt att man aldrig ska få fixa någonting själv utan någon jävla dator ;)

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
fick du ordning på tankmätaren? min sambos är lika fast den visar bara halv tank helatiden!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om den visar halv tank jämt så måste den ha fastnat på nått vis.

Tvivlar på att det finns någon programvara som hjälper tankmätaren. Fanns en uppdatering till 2008års cluster men den gjorde nog inget åt tankmätaren och det pratades om att det skulle komma en som gjorde om 2008 och 2009 till 2010 och frammåt men den kom aldrig.

Tyvärr är det så att XPns tankmätare aldrig kommer att fungera bra, även om givaren är hel och korrekt monterad i tanken. Där givaren sitter är tanken runt 13-15cm hög invändigt. Flottören är väl ca 3cm så då kan den bara röra sig 10-12cm, men längst fram är tanken 40cm hög och dessutom bananformad så när flottören är i topp går det att tanka betydligt mer. Gissningsvis har de kompenserat detta med att den visar lågt. Dessutom verkar den gå på det lägsta värdet så fort det börjar skvalpa för efter man har stannat tar det lång tid innan den börjar stega upp igen.

Jag bestämde mig redan 2003 att aldrig mer titta på tankmätaren när jag fick soppatorsk innan nålen var nere på rött. Av mina 4 bilar som jag haft har bara den gamla 740n visat rätt.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Glömde tillägga att 2013 blev den ljusår bättre när givaren blev flyttad till bränslepumpen.

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har egentligen inte gjort så mycket åt problemet, för som Doo säger så vet man hur mycket soppa man har på ett ungefär + en reservdunk :) men hade väl en tanke på att gå till den lokala handlaren och plugga in en ny och se om den fungerar och därefter överväga att köpa en ny.

Nä, visst är det så att det aldrig kommer att bli bra på XP men ibland stör man sig bara extra mycket eftersom varningslampan lyser konstant på tom tank.
Och dessutom att givaren i sig verkar fungera men det når inte hela vägen fram till displayen om man säger så

nis

Ny medlem
12 maj 2015
2
0
1
Boden
Jag har liknande problem med en ny Lynx 59 yeti tankmätaren visar felaktigt värde.

Många skulle vara mycket skamsen om de sålt en ny maskin med felaktig mätare.

Jag lämnade in skotern för första service och felanmälde tankmätaren.

Jag hämtade skotern nyss från service hos en återförsäljare/serviceverkstad med kvarstående fel.

Vad ska jag göra nu?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm. 12-96 ohm som nämndes i början av tråden låter inte som orimliga värden på en givare för tankmätare. Om man ser på bilar så brukar de flesta tankgivare elektriskt sett kunna ge t ex 0-100 eller 0-300 ohm, men man utnyttjar inte hela rörelsen utan det blir lite dödgång i bägge ändar. Man brukar använda ganska låga resistanser jämfört med andra slags givare i fordon, för att få en grov och hållbar motståndstråd. Kolbanor som man använder i högohmiga potentiometrar brukar inte bli långlivade i miljön i en bränsletank.

Förr i tiden när bensinen var blyad var det vanligt med beläggningar på motståndstråden i tankgivaren som fick tankmätaren att krångla, men sådana problem är historia idag. En sak som kan hända ibland är om flottören och givaren är instängda i ett vertikalt rör med en strypning i änden för att inte mätaren ska påverkas av skvalp i tanken, då kan det hända konstigheter om det blir stopp i strypningen.

En sak som man kan göra för att prova mätkretsen är att koppla in olika fasta motstånd istället för tankgivaren och se efter vad den visar. Man kan också mäta spänning över de olika motstånden för att se om mätkretsen överhuvudtaget har några förutsättningar att kunna fungera.

Som regel matas givaren med en stabiliserad spänning på 5-10 V via ett motstånd som är ungefär lika med halva givarens maximala resistans. Om det är en 0-100 ohm givare är det alltså troligt att den matas via ungefär 50 ohm. Det finns också en del fall där givaren matas med konstant ström istället för via motstånd, det enda sådana jag själv har kommit i kontakt med var en Yamaha EU-moppe med elektronisk instrumentering.