Problem med tändningen

johan5588

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Hej!
Jag har problem med tändningen på min Arttic cat Cheetah –89, gnistan på tändstiften är ganska svaga & skotern startar ej. Har gått igenom kablaget för att hitta något ställe med dålig kontakt (spänningsfall), men inte hittat något.
En kompis försökte mäta en del runt cdi-boxen & tändspolen, han trodde det var tändspolen som gav dålig effekt. Finns något sätt jag kan mäta upp tändspolen (med multimeter) & se om den är defekt ?? Eller vad är annars det troliga felet ?

mvh
/Johan

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ohmmät högspänningslindningen. Om det är en dubbeltändspole så mät mellan de bägge tändkablarna, för enkelspolar så mät från varje tändkabel till jord.
Normalt värde är 2 - 10 kohm för enkelspole, 4 - 20 kohm för dubbelspole (borträknat ev. avstörningsmotstånd i tändhattarna).
Om det är enkelspolar så kolla att alla har ungefär samma resistans.

Primärlindningarna är det ingen större idé att mäta på med en vanlig multimeter eftersom resistansen brukar vara för låg (0,1 - 0,5 ohm).

En annan vanlig orsak till dålig gnista är dålig kontakt mellan någon spole på tändplattan och kablarna till CDI-enheten. Kollas enklast genom att ohmmäta de spolarna. Om man inte vet vad det ska vara för resistansvärden så är det förstås svårt att dra några slutsatser. Men resistanser över 500 ohm tyder på att något är galet, speciellt om man får olika mätvärden från gång till gång (mät - dra några gånger i snöret - mät igen).

Tänk också på att det är mycket viktigt med god kontakt i ledningarna mellan CDI-modulen och tändspolen. Minsta lilla övergångsmotstånd i någon dålig skarv kan ställa till problem!
 

johan5588

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Svar till Torbjörn mfl.

Hej!

Jag har nu ohmmätt högspänningssidan på tändspolen (dubbel) & fått ett värde på 1.3 kohm (borträknat avstörningsskydd i tändhattarna på 2 X 5 kohm). Enligt vad du skrev så skulle värdet vara 4 - 20 kohm, (borträknat ev. avstörningsmotstånd i tändhattarna). Betyder detta att min tänspole är defekt & att bara är att beställa en ny ???

mvh
/Johan

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag måste ju säga att det verkar ovanligt lågt med 1,3 kohm i högspänningslindningen.
Du kan ju ha råkat ut för ett mätfel,
n del digitalmultimetrar använder nämligen växelspänning för ohmmätning, de kan visa fel om man försöker mäta resistansen i spolar. Kolla med ett annat mätinstrument också innan du beställer en ny tändspole.
Du kan ju också kolla med någon arctichandlare om det går att hitta nån uppgift i verkstadshandboken på vad just den där tändspolen ska ha för resistans.
1,3 kohm är definitivt ovanligt lågt för en skotertändspole men jag har stött på så lågohmiga spolar i andra sammanhang (t ex vissa tidiga brytarlösa tändsystem på bilar, och Husqvarna röjsågar etc).