Problem med startsnöre mxz 600

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Tjena. Har en ski-doo mxz 600-01 som jag tog ut idag och skulle provåka lite. Efter att jag ryckt i snöret ett par gånger så går snöret att dra ut utan att det blir något komp typ. Drog man så några gånger så blev det bra men sen när man skulle dra igen så blev det lika.

Startsnöret har krånglat förut, det har hackat och typ släppt ibland när man drar. Så vi bytte klacksatsen förra året men nu har det blivit så ändå. Så vad kan vara fel?

Tacksam för svar

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kolla bultarna som håller magnapullen mot motorn, dom kan bli lite uppgängade och slår då sedan mot blocket och förstör gängen så att klacken inte fastnar ordentligt, fixas lätt med ett par genomgående insex bultar med små skallar.

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Det är ju inte så ovanligt när det gäller rotax magnapuller att dom går sönder det är ju bara plast i dom .Jag har repat både på min 700-01 och på en 800 ho-03 det finns ju repsatser till dom .

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Kollade det idag, ska sitta 4 skruvar i kåpan på magnapullen men satt bara 2, så 2 st hade gått av, så hela klacksatsen satt ju löst på insidan. Så vi har beställt ny klacksats och ska borra upp hålet och göra nya gängor :) Tack för hjälpen återigen!

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Bra att du hittade det, jag köpte insex (väldigt liten skalle) bult och körde dom genomgående med en lås mutter fast jag satte dom åt fel håll dvs muttern på utsidan av magnapullen. då slipper du gänga om med risk för att det händer igen , och det sitter som sten.