problem med snö på remmen på en summit 800 e-tec...

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
har fått bekymmer med att det kommer in snö på remmen då jag burkar till vänster vilket resulterar i att man far ju som en vante över styret då det händer, tyckte inte alls det var ett problem i början men jag upplever att det blivit värre med tiden... det finns ju som inte så många ställen det kan komma in på som det ser ut men det gör ju trots allt det... nån som haft samma problem och lyckats avhjälpa detta?
Maskinen är en summit 146 tum 800 e-tec av årsmodell 2011

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Kan du se var det kommer in någonstans? På min kom det snö på remmen när ena baksidan fick ett hål i sig. Inte så dyr att byta.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Om du har skjutit nån rem så är det lätt hänt att man tappar plastpluggen som sitter framför primären. Kolla så de inte är så lätt att den fallit bort.

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
inte pluggen i alla fall och jag kan inte se vart det kommer in men jag måste gör en mer noga inspektion. har inte skjutit nån rem p.g.a det utan kört ca 200 mil på samma rem men väldigt irriterande då det slirar till och man lämnar skotern ofrivilligt :)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har du frogskins över luftintagen? Kan annars rekommendera det. Kolla så att inte sidokåpan fått sig nån snyting så den inte sluter tätt i nederkant.

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Har du frogskins över luftintagen? Kan annars rekommendera det. Kolla så att inte sidokåpan fått sig nån snyting så den inte sluter tätt i nederkant.
.
OK. ska kolla det men den bör inte ha fått nån smäll vad jag då vet, får fråga de som lånat den ibland :).
Frogskinz har jag ej men det har slagit mig att sätta dit nåt. ska kolla runt lite och se vad och vart man kan beställa. Tack för tips

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Hade samma på min, stora hål i fotstegen och även ovanför vänsterfoten där snön far rakt upp på remmen. Blev silvertejp i "taket" på fotholken. Funkar perfekt.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är inte så att någon har tagit bort plasterna på variator skyddet i försök att få remmarna att hålla längre?

Om du inte hittar något fel skulle nog det nya CVT remskyddet säkert hjälpa.
Det sitter på min FR 12 och har aldrig någonsin fått snö på remmen och jag har inga nät i luftintaget eller tejpade fotholkar

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Körde Tnt -08 och 1200 T -09 och även dom fick snö på remmen vid försäsongspuder och kyla. Tejpade fotholken på dom också sen var problemet löst.

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
allt är original,inget borttaget eftersom jag är enda ägaren än så länge. Funderade själv på det nya remskyddet men som det syns kan det kanske också bero på det gigantiska hålet som finns vid fotholken. en kombination av nytt remmskydd och täta fotholken borde ju lösa problemet!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Kolla "sargen" runt plasten som täcker där dom äldre XP hade luftintaget. Precis ovanför sidokåpan. Med tiden fick min Freeride en nästan centimeterstor glipa mellan sarg och plast som jag fick täta med en list. Kolla även att sidokåpan går igen ordentligt och ligger i det tänkta spåret i underkant, den kan "lätt" lägga sej lite snett och då blir det också enklare för snön att komma in.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Jämtland :D
har du kollat där sidobuken går imot chassit, upptäckte just på min summit xp att sidobuken inte sitter tätt imot chassit har förmodligen fått en smäll så plasten har vikt sig, så blir en glipa precis under primären. så måste täta där med något eller byta sidobuken.

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
ska ta in den och kolla imorgon men jag tror jag har hittat en glipa vid gamla luft intaget och fotsteget är nog också en stor bov... kan ju komma in tonvis med snö där som det verkar nu i alla fall