Problem med sekundär variator.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Jag har fått problem med min variator.
När jag lägger i backen är det precis som att remmen bara vill dras in i sekundärvariatorn (skivorna går isär) och jag får ett remslir och skoter rör sig inte. Händer endast när jag ska backa och det går lite tyngre. Backar jag på plan yta funkar de.
Kör jag framåt funkar den som den ska.

Ska sekundären låsa på något vis när man lägger i RER:en?
Vad kan vara fel?

Några tips, ska plocka isär grejerna någon dag i veckan men vad ska jag kolla efter?

Skotern är en 500ss -04.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Är det någon som vet vilka hål fjädern ska sitta på med standard helix? Dvs från fabrik.
Vilken färg på fjädern är orginal?

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Du kanske har fel sekundär?
Det är speciella sekundärer till rer skotrar.
När du backar ska rullarna åka in i en klack som gör att inte sekundären kan växla,
så är det iaf på team variatorn som sitter org på en del polarisar.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Jag har en variator med 6st glidklackar 3 svarta och 3 röda.
Om jag förstått sprängskisserna rätt så ser rer variatorn ut så.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Orginal Helixen för rer är den borrad med 6 st hål som fjädern kan förspännas?

Verkar som det är bytt fjäder i min skoter nu är frågan om helixen oxå år bytt....
Hur ska den se ut?

Har kommit fram till att på en med rer så ska det inte vara en fjäder som ska förspännas utan enbart en tryckfjäder. Rätt eller fel?

Någon som har en bild på en orginal helix för rer?

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Re: Sv: Problem med sekundär variator.

Du har en hpv 27(rer med glid klack, ej roller), den har bara en tryckande fjäder. Vad som orsakar att remmen stannar en bit ner är lite svårt att säga, men ta i sär och kolla så att allt ser ok ut. Kan vara att den går trögt av någon annledning. det är fjädern som ska trycka tillbaka den rörliga skivan.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Sv: Re: Sv: Problem med sekundär variator.

Du har en hpv 27(rer med glid klack, ej roller), den har bara en tryckande fjäder. Vad som orsakar att remmen stannar en bit ner är lite svårt att säga, men ta i sär och kolla så att allt ser ok ut. Kan vara att den går trögt av någon annledning. det är fjädern som ska trycka tillbaka den rörliga skivan.
Nu har jag plockat isär och kollat och allt såg rent och snyggt ut, men helixen såg då inte ut som bilden sOFFe postade.

Problemet är att jag nyss köpt skoter och om någon tidigare ägaren bytt något i variatorn är oklart men förmodligen för att de är en fjäder som är förspänning på.

Dock har jag hittat ett nummer på helixen om de kan vara till någon hjälp: 417126676