Problem med min Artic Cat 1M 600 Efi

Hansson79

Ny medlem
2 apr 2023
1
0
1
44
Luleå
Hej på er.

Hoppas på råd med var jag ska börja felsöka. Har en Artic Cat Mountain Cat 600 efi. Även märkt med 1M. Den är ifrån 2003. Bra skick och går riktigt bra, men ibland så när man kört ett litet tag och bara ibland så dör den vid gaspådrag. Släpper jag gasen återfår den tändning/ tomgång. Kan då gasa lite försiktigt men ökar jag på så dör den.
Startar lätt. 1-2 drag. Upplever den som lite hög på tomgång annars låter bra i motorn.
Är det stator problem? Avgasvetiler? Databox? Reed ventilerna ? Insprutningen ?
Vad tror ni ? Kom mer än gärna med förslag.
Mvh Fredrik
 

Attachments

Cunningham

Medlem
12 apr 2023
5
0
1
61
Norrland
Hade samma problem med min AC Pantera 580 EFI för många år sedan. Den gick bara på tomgång. Lämnade in den på verkstan och dom kom fram till att det var dålig jordning. Verkstadskillen hade löst ett liknande problem på en AC så därför gick det ganska snabbt att komma fram till lösningen. Vet dock var /hur han förbättrade jordningen,.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Troligast stator eller triggerspole. Mät upp triggern först för den är enklast att mäta. Mät den först kall och om värdet stämmer så värm den med varmluftspistol eller hårtork samtidigt som du mäter.Du måste lös med startkåpan för att kunna värma triggern. En kompisare fick just nu detta problem och den trigger visade käpprätt värden då den vart varm. Samma förfarande med ohmmäta statorn.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kan även vara så enkelt att TPS givaren börjar ge upp. Den går att mäta hyfsat enkelt med en multimeter