Probkem med backen

Prometevs

Medlem
25 dec 2016
10
0
1
Luleå
Efter många år är man då med skoter igen.
Jag har köpt brorsans Forrest Fox från 2008 nu när man blivit halvt lantis igen.

Problemet är bara att backen bara fungerar sporadiskt. Ibland fungerar det utan problem att trycka på knappen och lägga i backen medan det inte fungerar alls de flesta gånger.

Dessutom verkar inte belysningen fungera heller, varken instrumentbelysningen eller strålkastaren. De gånger backen fungerar så fungerar även backvarnaren och backvarningslampan.

Några tips vad jag ska göra eller var jag ska börja felsöka?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Fukt i kontakten brukar vara hyfsat vanligt när backen inte hoppar i.
Dock vet jag också att på 550maskiner så säger backen upp sig i cdi/tändspolen och kan ge liknande symptom
 

Prometevs

Medlem
25 dec 2016
10
0
1
Luleå
Nej, tomgången är helt normal och att köra framåt fungerar bra.

Jag tänkte också fukt och/eller oxid. Därför sprutade jag en massa CRC 2-26 överallt där jag kom åt. Hittills har det inte hjälpt. Det betyder iofs inte att det är det som är felet.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Men är det en 550? Har nämligen en hel drös med tändspolar som backen inte fungerar på. Och rätta mig om jag har fel någon men vill minnas voltregulatorn sitter i samma knytte. Och har som du beskriver alla lampor gått är voltregulator(laddningsregulatorn) oftast trasig. Sååå lättast hade vart å få lånat en tändspole av någon
 

Prometevs

Medlem
25 dec 2016
10
0
1
Luleå
Fast om det vore laddningsregulatorn borde det väl inte fungera ibland och ibland inte. En laddregulator brukar ju vara en pryl som antingen fungerar eller också inte alls.

Finns det ett elschema att få tag i någonstans?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Du behöver inget elschema, det där är ett jättevanligt fel på 550 och din handlare vet precis vad du behöver handla. Har oxå för mej att det är en kombinerad cdi/ voltreg
 

Prometevs

Medlem
25 dec 2016
10
0
1
Luleå
Pratar vi om burken som sitter fastskruvad på oljetanken? Tändkablarna går ut från den och det går också in en massa andra kablar så det verkar vara nån skoterintelligens.

Jag kan iallafall konstatera att det inte är själva knappen för den har jag testat att tjuvkoppla utan resultat.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Precis den svarta lådan.
Nä brukar inte hänga ihop att backen strular pga det. Mer att det låter som att du slår två flugor i en smäll om du byter den.
 

Prometevs

Medlem
25 dec 2016
10
0
1
Luleå
Även dom hos Lynxåterförsäljaren trodde på elektronikboxen, 2742 kr kostar en ny. Nu är den beställd och kommer troligen före helgen.