pro x 440 går inte utan choke

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
halloj

är så att en kompis pro x 440 -01 inte vill gå riktigt utan choke. utan choke bööar den och går segt upp i varv när man står på tomgång och trycker fullt. den är orginal bestyckad. tidigare körde han på 320 huvudmunstycke men då skar den efter ett tag så han är inte så sugen på att sätta dit dom igen. men med choke så går den lite bättre. kan de va sån simpel sak att det är nå skit/beläggning i förgasarna?
tidigare i höstas så gick den som vanligt. men nu efter de stått i varmgarage ett tag fram på vintern så vill den inte gå riktigt nu.

och jag kan passa på fråga en till sak om denna skoter. förra vinter så bluddrade den när man tröck på från stilla stående. och vart bara lite bättre under den tid han hade 320 munstycke.

är inte så haj på 440 maskiner eftersom jag aldrig velat äga en ( skit maskiner som aldrig vill gå i längden :mmph:

tacksam för lite snabba svar. trevlig helg, sup å svälg:beer:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en sak ska han veta... dem motorerna räcker de inte med att bestycka en gång så äre bra... de är en 440motor som är känslig...går inte å köra med samma bestyckning vid -2 grader och -20..då är de inte konstigt att den nyper:)...

är de gammal soppa..skrota den å i med ny 98oktan..
ta upp förgasarna å blås ren dom osv..garranterat beläggningar i dom då den stått länge.
kör skotern ett tag då de säkerligen är beläggningar i motorn oxå när han inte har startat den under sommarn (vilket jag tkr är korkat..man ska alltid starta den nån gång under sommarn.).

varför den blöddra från stillastående är för att den inte är instället. mainjetten (de du kallar munstycke) är säkerligen bra..men när första delen när du gasar så har du ett lågfartmunstycke som ger soppa.garranterat de som är för stort eller så är luftskruven feljusterad...

nu förstår ja inte.. (skitmaskiner som aldrig vill gå i längende)?.
körde min 440motor som ja hade i Ìqn hela förra säsongen.rörde inte en skruv.. där emot när ja ägde en std skoter så fick ja skruva hela tiden då dem inte höll ett skit..
sköter man om 440motorn och vet vad man håller på med så varken nyper dom eller havererar på nå annat sätt..

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
okej. ska ta och kolla de.

de där jag skrev på slutet va lite ironi;) dock nyare 440 håller nog bättre. men lite äldre 440 har jag ingen bra minnen med.

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
japp, förmodigen beläggningar i gasarn. själv varit med om det. haha håller med pro_fxr, min 440 har gått klockrent så länge jag ägt den, förutom att den rasade i påskas. men det är ju smällar man får ta, sen var jag så slö på att byta kolvar så det var ju själv förvållat, är man bara noga och inte har tummen mitt i handen så händer det inget.