Pro rmk, sks, assault 800

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Hallå! Jag har varit helt borta från skoterträsket i 4-5 år. Min senaste skoter var nytro mtx med 270kitt.

Nu har skotersuget börja locka igen och jag har börjat snegla på modellerna i rubriken. Men jag kommer behöva dra en pulka lite kortare svängar och så måste det gå att montera en extra klickdyna.
Efter att jag har dumpat sambo och ungar i en snödriva blir det nästan bara myrsurf och klättring

vad är den största skillnaden på pro rmk, sks och assault?

vad ska man kolla extra noga på vid köp?

hur lång kör man på 800 motorerna innan kolvbyte och andra reparationer/servicar?

kollar på skotrar runt -15 +- nått år.
Typ 40-60k kr klassen
146” eller 155” lång
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Montera "klickdyna" eller polaris motsvarighet FT2 seat går att göra på alla du nämner oavsett längd
Kortare sträckor kan du dra pulka med dom alla men börjar det bli hårda spår så går Assault och Pro fort varm,
särskilt i krypfart, så skulle rekommendera SKS eller Scandinavian Beast för det

Skiljer sig inte jättemycket mellan modellerna runt dom årsgångarna annars
Assault har bredare framvagn än övriga och lägre/grövre kammar, kedjehus, mindre kylare
Pro har beltdrive, mindre kylare
Sks har kedjehus, större kylare, går du däremot på en 146" så är det ett annat chassie, lite mer ledanpassat/crossover
Scandinavian Beast som bara fanns 2015 var föregångaren till Sks så samma princip där men fanns endast i 155"

Försök hitta en 16s Axys eller uppåt är mitt råd, dom känns lite mer välgjorda,
men allt är ju en avvägning mellan skick, mil, årsmod och pris
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Montera "klickdyna" eller polaris motsvarighet FT2 seat går att göra på alla du nämner oavsett längd
Kortare sträckor kan du dra pulka med dom alla men börjar det bli hårda spår så går Assault och Pro fort varm,
särskilt i krypfart, så skulle rekommendera SKS eller Scandinavian Beast för det

Skiljer sig inte jättemycket mellan modellerna runt dom årsgångarna annars
Assault har bredare framvagn än övriga och lägre/grövre kammar, kedjehus, mindre kylare
Pro har beltdrive, mindre kylare
Sks har kedjehus, större kylare, går du däremot på en 146" så är det ett annat chassie, lite mer ledanpassat/crossover
Scandinavian Beast som bara fanns 2015 var föregångaren till Sks så samma princip där men fanns endast i 155"

Försök hitta en 16s Axys eller uppåt är mitt råd, dom känns lite mer välgjorda,
men allt är ju en avvägning mellan skick, mil, årsmod och pris
bra svar tack.

fördelar/nackdelar med beltdrive/kedjehus?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag har en pro rmk 800 13 155" med org kylsysytem men vi har även en likadan pro rmk 800 155" 2015 som de är extra monterat kylare från en sks eller Beast, ägaren innan hade gjort det. Man kan säga att jag har en sks 155 rent kylmässig.
Skillnaden i kyltemp på led skiljer ca 10C upp till ca 90-100c där man måste söka kylsnö med pro rmk medans man då med en sks har 80-90c och kan köra vidare. När bägge våra maskiner är ut o kör samtidigt på hårda leder innebär det att den med lilla kylsystemet måste stanna då o då och kasta snö på tunneln medans den andra behöver aldrig stanna. Jag har haft dem i 3 år och den med sks kylaren har jag aldrig behövt stanna med medans den andra flera ggr per år.
De låter som du måste ha en sks eller om du hittar de fåtaliga scadinavian Beast om du ska dra pulka och ha passagerare.
Om du går på nyare 2016-18 maskiner så behöver du inte oproa dig över chassit som brukar va sprucket på många pro ride upp till 2015. 2016 chassit håller tydligen stenbra.
Ang motorerna så håller 16-18 ho 800a motorn bättre än tidigare cfi 2 800an mest pga av att den får mer olja redan från fabrik. Äldre cfi 800an håller lika bra om oljepumpen ställs upp så den drar 2,5-3% vs org inställningen som bara ger 1,5% i genomsnitt. 2016-Ho 800a motorn har dessutom eldrivna avgasventier som jobbar mer exakt vs äldre cfi 800an som har vakumdrivna avgasventiler som visserligen funkar bra. Ho 800an har väl 2-3 hk mer pga "lite" vassare portning och de eldrivna ecu styrda avgasventielrna gör den till den vassaste 800an någonsin än i dag och då är den äldre cfi 800an näst rappast genom tiderna :)
Bottendelen är sprängsäker typ lika bra som en Arctic cat. Får 2,-3% olja så håller även cylindrana rel bra utom de 2008-2012 800a cylindrar som spicker lätt.
Enda jag är missnöjd med är bränsleförbrukningen som är högst i klassen.
Beltdrivningen håller svinbra även med Turbo så de är inget att oroa sig för. Bytesintervall 300 mil men man kan köra minst de dubbla eller tills den går av för de blir inge följdskador om den ryker.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang motorerna så håller 16-18 ho 800a motorn bättre än tidigare cfi 2 800an mest pga av att den får mer olja redan från fabrik. Äldre cfi 800an håller lika bra om oljepumpen ställs upp så den drar 2,5-3% vs org inställningen som bara ger 1,5% i genomsnitt. 2016-Ho 800a motorn har dessutom eldrivna avgasventier som jobbar mer exakt vs äldre cfi 800an som har vakumdrivna avgasventiler som visserligen funkar bra. Ho 800an har väl 2-3 hk mer pga "lite" vassare portning och de eldrivna ecu styrda avgasventielrna gör den till den vassaste 800an någonsin än i dag och då är den äldre cfi 800an näst rappast genom tiderna :)
Det finns 2st nackdelar med de wirestyrda avgasventilerna och det är att wiren håller ca 300mil, ingen stor sak att byta men man kan behöva göra en relearn om inte maskin går som den ska efter bytet och då måste den in till ÅF. Sen den sämre grejen är att sidoventilerna kan gå av, vet flera det hänt på. Har man tur så blåses de ut genom avgassystemet men den kan även åka in till kolven och då blir det skrot.
Man kan operera bort sidoventilerna, jag gjorde det på en maskin och mappade om den och då blev den lika rapp som gamla 14-15 modellerna från botten, nackdelen är att de drar lite mer soppa med denna mod.
Men annars så går 16+ axys maskinerna bättre, 18+ går ännu bättre.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Grymt då låter det ju helt klart som att jag ska kolla efter någon som är -16 eller nyare..

ser att många som ligger på blocket har gått just 350-400 mil finns det någon anledning för det servicemässigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Grymt då låter det ju helt klart som att jag ska kolla efter någon som är -16 eller nyare..

ser att många som ligger på blocket har gått just 350-400 mil finns det någon anledning för det servicemässigt.
Om du köper en sks som gått 400 mil och den gått mycket led som de brukar användas till så är den förmodligen i bra skick. Kolla bara igångtimmarna för den bör man byta kolvar på 300 tim. Om du däremot köper en fullfjädrad lössnömaskin med 400 mil typ pro rmk så kan den va totalt slut i allt och där bör kolvarna bytas innan 200 tim.
En sks med 400 mil kan va så fräsch att den ser ut som ny men en lössnöare ser i regel ut som en rysk tanks efter den blivit träffad av en Javelin robot.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Om du köper en sks som gått 400 mil och den gått mycket led som de brukar användas till så är den förmodligen i bra skick. Kolla bara igångtimmarna för den bör man byta kolvar på 300 tim. Om du däremot köper en fullfjädrad lössnömaskin med 400 mil typ pro rmk så kan den va totalt slut i allt och där bör kolvarna bytas innan 200 tim.
En sks med 400 mil kan va så fräsch att den ser ut som ny men en lössnöare ser i regel ut som en rysk tanks efter den blivit träffad av en Javelin robot.
Fattar 😂 det blir tunga mil i djupsnön i bergssluttningar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Det finns 2st nackdelar med de wirestyrda avgasventilerna och det är att wiren håller ca 300mil, ingen stor sak att byta men man kan behöva göra en relearn om inte maskin går som den ska efter bytet och då måste den in till ÅF. Sen den sämre grejen är att sidoventilerna kan gå av, vet flera det hänt på. Har man tur så blåses de ut genom avgassystemet men den kan även åka in till kolven och då blir det skrot.
Man kan operera bort sidoventilerna, jag gjorde det på en maskin och mappade om den och då blev den lika rapp som gamla 14-15 modellerna från botten, nackdelen är att de drar lite mer soppa med denna mod.
Men annars så går 16+ axys maskinerna bättre, 18+ går ännu bättre.
Hur vanligt är det att sidoventilerna går av för de har jag inte hört talas om. Är de så stor risk att man bör ta bort dem omedelbart om man köper en 800 ho? Och om man inte har Powercommander och kunskap att mappa om den blir de rätt dyrt att ta bort dem med både inköp av PC och bänkning.
Relern måste väl göras av Polaris verkstad antar jag?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur vanligt är det att sidoventilerna går av för de har jag inte hört talas om. Är de så stor risk att man bör ta bort dem omedelbart om man köper en 800 ho? Och om man inte har Powercommander och kunskap att mappa om den blir de rätt dyrt att ta bort dem med både inköp av PC och bänkning.
Relern måste väl göras av Polaris verkstad antar jag?
Vet inte exakt hur vanligt det är, men har hänt för mig och jag vet om 2st till det hänt för. Sen kan det säkert ha hänt fler fast man inte märkt det (har bara flugit ut eller kilats fast i porten.)
Annars köper man en så maskin kan det kanske vara värt att byta dom i förebyggande om maskin har gått 3-400mil. Kostar knappa 1200kr/st.
ja en relearn måste göras med polarisdatorn, rekommenderas alltid då man pillat med avgasventilerna men går maskin som den ska efter så ser jag inte anledningen.