Privatimport - garanti?

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Kanske ska privatimportera en Polarismaskin från USA. Gäller garantin i Sverige då precis lika bra som om jag köpt en ny maskin hemma här?

Gäller den inte så är det ju verkligen ingen idé att importera.

Någon som har stenkoll?

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Ja, polaris egna försäkring täcker om motorn skär. Men det sitter ju så mycket mera på en skoter än en motor. De klassiska boogiedämparna som knasar eller rentav spruckna fotsteg. Mycket kan gå fel. Vet inte ens om man får teckna polarisförsäkringen om den är importerad. Fan... Man sparar ju 40 tusen på att importera.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Dämpare och fotsteg går väll mycket sällan på garanti?

Men ring polaris imorgon och hör vad som gäller ang garantier och försäkringar på import.

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
du har alltid oavsett vart grejen kommer ifrån 2 års garanti på maskiner som är nya dock måste du kunna påvisa att felet är från fabrik vilket kan vara väldigt svårt.

men man lagar mycke fel för en prisskillnad på 40000.

men de som är också en grej med polaris. då du ska regga in den har jag för mig att man kan köpa coc papprena från dom hos polaris för 8000:- vilket är en liten fördel mot vissa andra märken som tex ski doo där måste du ha väldigt bra kontakter för att få tag i dom. de gör att polaris är enklare som privatperson att importera.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Swikberg: Menar du att man har 2års garanti på nya maskiner oavsett vart ifrån dom kommer i hela världen?
Ja trodde det bara var Sverige som hade det konsumentskyddet enligt lag.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Swikberg: Menar du att man har 2års garanti på nya maskiner oavsett vart ifrån dom kommer i hela världen?
Antar att det är konsumentköplagen han tänker på, den är tre år lång och gäller för varor köpta av svenska företag...

Spontant skulle jag säga nej på garantifrågan... Jag skulle som asker säga ringa Polaris Scandinavia och fråga men jag kan nästan lova att de enbart hanterar garantiärenden på maskiner de själva tagit in... Men frågan är intressant så återkom med svaret :)

Edit. Givetvis lämnar Polaris US garanti på maskinen du köper där men hur ska man driva det från Sverige...? Polaris Scandinavia är ändå ett annat bolag så det beror helt hur flexibel/byråkratiska Polaris är...

R

RevMan

Även om garantin gäller i sverige. Vem ska laga den.
Garantireparationer är i 99% av fallen väldigt dåligt betalt, till det kommer dessutom en massa tid på att ta emot maskin och lämna ut maskin, ringa en massa samtal för att få betalt överhuvudtaget, maila bilder hit och dit. Skicka de trasiga delarna, beställa nya delar som de dessutom inte tjänar en enda krona på, varje faktura ska dessutom in nån bokhållare som absolut inte jobbar gratis.
Allt detta i februari när det snöar och fulla gården är full snöskotrar som tillhör denne ÅFs egna kunder.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som en parantes köpte en kompis till mig en Suzuki 750 -96a beg i tyskland hösten -96.
Under vintern kom det info om att dom skulle byta vevstakarna i alla tillverkade maskiner då dom hade en vana av att gå av.
Han fick köra ner hojen till tyskland før att få garantirepen gjord där...
Jag är ganska säker på detaljerna då det var jag som körde hem den åt honom från rep då jag själv importerade en hoj våren -97, så han slapp iaf en t.o.r resa för att hämta den efter garantirep.
Har mycket mycket svårt att tänka mig en Polaris-åf i Sverige ta in en USA importerad maskin och utföra garantirep!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.574
443
83
Malå/Adak
Yamaha har "Worldwide-garanti" har jag för mej, tyvärr gör dom ju inte skotrar........... =)

Skulle jag dra till med en gissning så om du mot förmodan ens får prata med någon på Polaris Scandinavia så kommer dom att neka ta på sej garanti på en importare.

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Kan du utvekla varför du inte tycker dom gör skotrar? varför tror du dom har en WW-garanti? kan de va för att dom gör "skotrar" som håller och vill göra sina kunder nöjda?? hmmm

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ja ska inte säga att jag är 100% de var bengan som sa så till mig för ca 2 år sedan då jag hade en importerad ski doo rs från usa som skar för mig efter 25 mil.

men han sa att jag måste kunna bevisa att felet är från fabrik. men nu när jag tänker efter så är de nog endast svensk sålda maskiner. och de var de med att man som säljare säger att crossmaskinerna säljs utan garantier men du har egentligen 2 års garanti enligt lagen kanske 3 som bamse skrev. men då måste man vara duktigt med garantiärenden för att få de igenom.
och som ja skrev att felet har varit ända från fabrik. man ska dessutom kunna bevisa det med som inte alls är lätt.

men å andra sidan som jag skrev tidigare så 40 lax lagar man mycke fel för.

kom inte ihåg vad en rs - 09 gick på i sverige men importerad och inreggad så hamnade slutnotan på den 85000. helt ny i kartong. då körde jag den en hel säsong och fick sälja den för samma peng på våren helt klart bästa nyköp jag gjort i mitt liv än så länge ;)