priser på behagnade 1200

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan allihopa jag vet att det inte går att trolla vad tycker ni maskinerna är värda att betala om man tar andrahandspriset i beaktning

svarta årsmodell 2014 var slut här i dalarna vill gärna handla någorlunda lokalt
renegade 1200 x 2011 ca 300 mil utsatt 82500
renegade 1200 x 2013 ca 50 mil utsatt 109000
båda hade dubbeldyna
service ör inte gjord på någon
Med vänlig hälsning, andreas

Reactions: Berra460

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
-13 har rMotion om jag inte minns fel och så mycket bättre blir det inte. bligens prisförslag är inte helt fel tycker jag.

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
aha intressant jag ringde ang 13 årsmodellen o dem sa 105 servat o klart 1:a servicen skulle väl göras vid 50 mil sa dem
hoppass han inte blir sur då Handlarn om jag bjuder 95"haha
ska kanske lägga ett bud
när kommer dem andra service intervallerna o vad ska göras
kedjehusolja ,olja i motorn samt oljefilter kan jag göra det själv eller ska man lämna in maskinen på verkstaden

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
aha intressant jag ringde ang 13 årsmodellen o dem sa 105 servat o klart 1:a servicen skulle väl göras vid 50 mil sa dem
hoppass han inte blir sur då Handlarn om jag bjuder 95"haha
ska kanske lägga ett bud
när kommer dem andra service intervallerna o vad ska göras
kedjehusolja ,olja i motorn samt oljefilter kan jag göra det själv eller ska man lämna in maskinen på verkstaden
Byta olja och filter samt kedjehusolja samt vanlig uppsmörjning gör du själv. Sen bör ju variationerna ses över ngn gång då och då, inte heller svårt men du behöver ev en avdragare samt några smågrejer till beroende på hur du gör. Så lämna in den behövs egentligen inte om du är van att skruva lite. Stirra dig inte blind på 95k prislappen utan se hur långt du kan gå ner på det utsatta priset. Om det sen blir 97-98 spelar inte så stor roll med dom få milen.

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Se bara till att få med en tra 5 för från 2013 fick dom den nya variatorn som bara är skräp o det finns inga variator kit till den heller
sen var fjädringen inte så bra kalibrerad på den första r-motion
Bara en tanke.

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Byta olja och filter samt kedjehusolja samt vanlig uppsmörjning gör du själv. Sen bör ju variationerna ses över ngn gång då och då, inte heller svårt men du behöver ev en avdragare samt några smågrejer till beroende på hur du gör. Så lämna in den behövs egentligen inte om du är van att skruva lite. Stirra dig inte blind på 95k prislappen utan se hur långt du kan gå ner på det utsatta priset. Om det sen blir 97-98 spelar inte så stor roll med dom få milen.
vanliga service med kjedjehusolja tändatift bytt slides på en gammal sko doo scandic har jag väl pusslat med men aldrig pysslat med en variator mäste lära mig det iså fall
min gamla grand touring körde jag med 350 mil rörde aldrig variatorn bara bytte remmen i skogen när den gamla blev ledsen i Malungsskogarna
avdragare lär jag väl kpa en då ispfall bet inte om jag vågar mig på det riktigt än då.

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Se bara till att få med en tra 5 för från 2013 fick dom den nya variatorn som bara är skräp o det finns inga variator kit till den heller
sen var fjädringen inte så bra kalibrerad på den första r-motion
Bara en tanke.
vadå tr5 ? jag är inte alls insatt i variatorer
är det inte edrive 2 på 2013 orginal som skulle vara skitbra

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Tra 5 är variatorn som sitter std på dom äldre 1200 modelerna
E drive är en Atv variator i grunden o då dom sattes på så gick dom sönder sen kom den uppdaterade E drive 2 som skulle vara förstärkt
Ska du inte mixtra nå i variatorerna så funkar det väl E drive
men vill man ha ut lite annan karaktär på skotern så blir det svårt att modda variatorn för med bara en ny fjäder o lite annan vikt i pinnarna så blir det en helt annan skoter både körmässigt o på bränslet
hade själv en 2009 1200 gade som jag körde nästan 600 mil på två säsonger o dom behöver en 250-300 mil före dom börjar bli inkörda så milen behöver man inte vara orolig för utan det är skicket på den som avgör..

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
är det den förtärkta modellen som sitter på 1200 modellerna 11-14 fattar inte riktigt vill inte ha äldre maskin
ska inte krångla i år i fall inte detta år om jag,sslår till på en ny maskin
vill bara ja en tillförlitlig maskin om jag betalar mella 80-100 pengar

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
en fundering till varför i hela friden skall den köras IN i 300 mil jag ville ju slå till på en maskin som gått 50 mil för att eliminera att få krångel
är det inte så på alla nyare 4 taktare oavsett märke att med tillverkningsetoder med fina toleranser i produktionen är det bara viktigt att vevaxeln körs in på rätt sätt det är ju ingen gammal wolkvagn från 60 talet som jag bytt motorn i

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
vad är det man ska göra med variatorn vid en serice om jag lär mig det själv
har bara sett ett klipp på youtube för intressets skull samt hur ofta skall det fixas typ var 300 mil eller nåt sånt..
o förresten kan man få tag på p köpa servicemanualer till skotrarna

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Köra in o köra in motorn behöver gå 300 mil innan den går som bäst .
Kolvringar har nött till sig i cylinder loppen o så .
så jag menade att du inte behöver vara rädd för en som gått ett par hundra mil för motorn håller ett par chassin innan den är slut om den får lite kärlek i mellan åt olja o filter o sånt
men visst jag skulle också köpa en ny eller en nästan ny.
och med variatorerna kommer man långt om man regelbundet blåser dom rent med tryckluft för det är rem damm som gör att det börjar kärva o torkar bort eventuella svarta rem rester med aceton på skivorna

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Köra in o köra in motorn behöver gå 300 mil innan den går som bäst .
Kolvringar har nött till sig i cylinder loppen o så .
så jag menade att du inte behöver vara rädd för en som gått ett par hundra mil för motorn håller ett par chassin innan den är slut om den får lite kärlek i mellan åt olja o filter o sånt
men visst jag skulle också köpa en ny eller en nästan ny.
och med variatorerna kommer man långt om man regelbundet blåser dom rent med tryckluft för det är rem damm som gör att det börjar kärva o torkar bort eventuella svarta rem rester med aceton på skivorna
aha tack för alla tips kanske man ska köpa på sig en komressor framledes då

Reactions: Berra460