Primärvariatorn vägrar släppa

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Försöker få bort primären från motorn. Men den jäveln släpper inte!
testat med vattenmetoden & avdragare. Avdragaren börjar bli redigt krokig nu.

Testat med och utan mutterknack.
Den vill verkligen sitta kvar.
Även testat värma med blåslampa och slå på avdragaren.
Hur ska jag göra för att få bort den?
Tack på förhand!

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kan testa det. Men har ju inte släppt när jag värmt med blåslampan. Men får testa imorgon!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du använt med avdragaren när du kört med vatten?
Det är inte säkert du får upp vattentryck innan avdragaren bottnar.
Jag skulle kapat av avdragaren och sedan kört med vatten.
Får man det tätt runt gängan så lossnar det.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nej, jag har kört med bulten till variatorn. Jag har fått upp tryck men antagligen blir det för högt så det släpper. Har gängtejpat gängorna såklart.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Grejen är den att du ska värma snabbt så att bara variatorn expanderar. Om du häller vatten så tar det längre tid för metallen att bli varm och då expanderar både variatorn och vevaxeln..

Brukar vanligtvis inte krävas så högt tryck innan den ploppar ut.

På våran ET 340 - 82 som variatorn inte varit lös under de 20 åren som vi ägt den så värmde jag kraftigt med gasol medans jag allt eftersom drog åt avdragaren, då jag inte orkade dra åt mer så knackade jag lätt på avdragaren och fick variatorn rakt i magen och tappade luften :)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Rekommenderar inte att du värmer kraftigt på variatorn med blåslampa som folk skriver, stoor risk att du skadar packboxen på veven samt att bussningarna i variatorn inte gillar överdriven värme. Om allt annat skiter sig så fyll vatten och dra dit bulten och ställ sedan ut motorn/skotern utomhus så kommer lossna ( kräver såklart minusgrader)

svetsola

Medlem
29 sept 2004
6
0
1
Höll på att bli vansinnig på en variator här tidigare i vinter, prövade med allt men till sist testa jag att frysa av den dvs hälla i vatten i hålet å skruva i en skruv å ställa ut den i kylan å det funka hur bra som helst.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Man ska alltså inte värma? Ska inte göra det nå mer då.
Variatorn är ju delad så bussningarna i variatorn är det ingen risk med. Packboxarna däremot.
Får testa med ännu mer gängtejp eller frysmetoden. Idag ska fan skiten lös!

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
helt klart min Viper.bara å tanka å köra.
går ju hårdast av allt ja kört.
Har du problem med vatten så testa ta något mer trögflytande, olja eller fett. Blir dock lite mer att göra rent.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Annars tar du olja ist för vatten, blir mer klet dock. Men brukar vara lättare då oljan inte är lika flyktig som vatten. Samt mycke gängtejp, å linda tejpen åt rätt håll, så de int lossnar/karva av bulten vid indragning.

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Jag borrade hål i en bult som passade i variatorn gängade för en fett nippel och pressade lös den med fettsprutan gick fint :)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu jäklar fick jag lös den.
Körde med olja istället för vatten så gick det direkt! Tack för hjälpen :)