primärvariatorn fastnar (?!) rev 600 sdi

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Eldade runt i lössnön med skotern, och skulle stanna pausa, och då dör maskinen.
När jag drar i snöret, och så börjar skotern gå framåt, så vi konstaterar att primärvariatorn verkar ha fastnat i nån typ av dragläge. En av viktarmarna verkade ha fastnat, så jag petade ut inställningsbulten och bände litegrann på baksidan av rampen, så plongade det till och variatorn hoppade ut till normalläge. När jag satte tillbaka inställningsbulten och startade maskinen gick den bra tills den började växla ut, då fastnade armen igen. Prövade med alla möjliga olika inställningar på rampen med samma resultat. :(
Skotern fick skämmas o åka släp hem.

Ska isär med den imorgon, men fram tills dess kanske det är någon som vet vad som väntar i variatorn? :confused:
Antar att det är någon rulle eller bussning som har sagt upp sig?
Det har hänt någon gång tidigare, men har släppt då jag har gasat till.
Har plockat isär primären för ca 50 mil sedan, och rengjorde då allt med bräkleen (det var ganska grisigt därinne) och tyckte att allt rörde sig ganska smärtfritt då.
Tips någon?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Du ska aldrig peta ut inställningsskruven om du inte har demonterat variatorn. Du har en bricka på insidan som kan ramla av om du drar ur inställningsskruven för mycket.

Man säger att när man ska justa rampen så ska man skruva lös skruven precis så att det bara går att vrida runt den och inte ta av muttern för att inte man ska råkade ut för detta.

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Eftersom skotern inte gick att starta så var alternativet att bära/släpa skotern från aktuell plats, så då tog jag risken att fippla bort brickan, men du har absolut rätt, brickan är lätt att tappa in i variatorn om man inte vet om att den bor där.

Jaja, får väl se hur skrotet ser ut när jag öppnar.
Vart hittar man sprängskiss på primärvariatorn? TRA 3 (tror jag?)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Eftersom skotern inte gick att starta så var alternativet att bära/släpa skotern från aktuell plats, så då tog jag risken att fippla bort brickan, men du har absolut rätt, brickan är lätt att tappa in i variatorn om man inte vet om att den bor där.

Jaja, får väl se hur skrotet ser ut när jag öppnar.
Vart hittar man sprängskiss på primärvariatorn? TRA 3 (tror jag?)
Gå in här så är det bara att klicka dig fram till din modell http://216.37.204.202/hlsm_Page.htm

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Jahopp, då hade man hittat felet som var trasigt, en av skruvarna till ena rampen hade rallat upp och agerade stoppkloss för ena viktarmen.
Den hade gjort ett litet märke, så att säg kladdat ut lite aluminium på toppen, så då är frågan hur extremt känsligt det är med vikten på armarna?
Den verkar inte ha avverkat aluminium i någon utsträckning, men nåt spån har säkert försvunnit.
Satte ihop variatorn igen, med lite gänglåsning på skruvarna till rampen, så får man hoppas den sitter kvar.
Ska ramperna vara jättetröga att röra på?
Dom satt nästan fast, vet inte om man vågar smörja och motionera dom, har för mig att det är dödsstraff på smörja i variatorer överlag?