Primärvariator

B

begert

hej alla glada, jag tänker ställa en fråga som förhoppningsvis kommer hjälpa många hemmameckare här i vårt avlånga land. hur servar/smörjer man primären? Vill väldigt gärna ha bilder på denna tråd, vill att så många som möjligt ser hur man ska göra då en kärvande variator kan kosta både en rem och förstöra en helt underbar skoterdag!

ha de bra!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
425
83
Malå/Adak
Regel 1 A, SMÖRJ INTE!!!! Fett/olja binder damm och smuts som gör att variatorn nöts snabbare.

Blås ur variatorn med tryckluft ofta, kolla glapp i viktbussningar och slitage på vikpinnar då och då. För att kolla dom stora bussningarna så skruva på locket utan att ha en fjäder i och kolla hur lätt den går på axeln och hur stora glapp det är. Ska man rengöra variatorn ordentligt så ta loss den och lägg den i en balja vatten med gulsåpa över natten, spola rent, ta bort kvarvarande gummirester med mycket snäll slipduk och sen torka skivorna med T-röd eller liknande.

Ska man lossa korset så behövs specialverktyg och en del kunskap för att få ihop den igen så då föreslår jag inlämning av variator för 98,5% av alla skoteråkare

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, det är alltså inte som med sekundären, dvs man smörjer den. var själv med om att primären kärvade ihop på min edge x 2002 förra vintern.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, trodde det skulle smörjas nånstans på åtminstone en av den. typ bussningen som sitter invändigt typ på sekundär.

mvh

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
OPTIMUM treatments torrsmörjspray är bra. finns hos de flesta skoter/reservdelshandlare. :ciao: