Polaris XCR SP -96:a 600 Sekundärvariator Renovering

Mockisen

Medlem
30 jan 2005
48
0
1
Mockfjärd (Dalarna)
Tja!

Min sekundärvariator har börjat att bli lite skitig så jag tänkte plocka isär den och göra ren den, men saken är den. Hur i ** n får man isär den. Har varit och slitigt idag. Nån som har en sprängskiss eller en utförlig beskrivning på hur man gör.
HJÄLP!!!!
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det är väll bara o lossa låsringen på baksidan av helixen,du måste dock få ner helixen en bit så trycket mot låsringen minskar när den är lös så är det bara o plocka isär.
 

Mockisen

Medlem
30 jan 2005
48
0
1
Mockfjärd (Dalarna)
TIMJ skrev:
Det är väll bara o lossa låsringen på baksidan av helixen,du måste dock få ner helixen en bit så trycket mot låsringen minskar när den är lös så är det bara o plocka isär.
Då var jag nog på rätt väg, för det är väl den där runda klumpen på baksidan som det satt en låsring unanför. Har fått lös låsringen men får inte lös helixen om det nu hete så. Har fått upp den en 5 milimeter med lite våld, men sen är det stumnt. För axeln (röret) som går racktigenom variatorn ska väl inte gå å ta lös? Funderar på å prova med lite värme imorgon.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det brukar vara skit eller små grader på axeländen som helixen fastnar på,prova om du får ner den igen o så tar du lite smärgelduk o putsar axeln först.Var försiktig så du inte tar sönder nått bara den ska gå att plocka isär utan våld.