Polaris vs Arctic cat.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
8
18
Krokom
Nu är det dax för "ny" skoter. Har snöat in på två märken. Polaris och Arctic cat. 800 cc ska det vara och dom ska gå bra i snön, kunna klättra bra men samtidigt klara att gå på led utan varmgång då det kan bli långa transportsträckor. Om jag förstått det rätt så ska man ha års mod 2013 och framåt på polaris då dom fick tjockare cylinderkjolar då och blev lite driftsäkrare. Arctic caten har väll mer eller mindre skottsäkra motorer om dom skötts rätt. Så vilken modell av respektive märke ska man leta efter. Budget max 50k.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag citerar Asker att en Polaris Switchback Assault kyler bra på led och gör inte bort sig i snö. 146-155" lång.
På Arctic sidan är XF 8000 mest lämpad för led men som jag hört och läst ska M modellerna funka på led också. M är ju mer för djupsnö åka så om den funkar på led så skulle jag välja den före xf. Någon fler måste dock bekräfta att m 8000 funkar på led.
Om du vill ha ännu bättre snömaskin så köp en polaris rmk Assault eller Pro rmk och sätt dit en mtntk kylare i tunneltaket då kyler de bra även på hår ledåka.
 
Last edited:
Reactions: Ante79

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nu är det dax för "ny" skoter. Har snöat in på två märken. Polaris och Arctic cat. 800 cc ska det vara och dom ska gå bra i snön, kunna klättra bra men samtidigt klara att gå på led utan varmgång då det kan bli långa transportsträckor. Om jag förstått det rätt så ska man ha års mod 2013 och framåt på polaris då dom fick tjockare cylinderkjolar då och blev lite driftsäkrare. Arctic caten har väll mer eller mindre skottsäkra motorer om dom skötts rätt. Så vilken modell av respektive märke ska man leta efter. Budget max 50k.
Kanske lite sent men såg en Polaris RMK Assault eller pro 2014 med hyfsat låga mil
Kortad tunnel, nya kolvar, och Mtntk kylare i tunneln, för 51..
Hittade den på fb när jag kollade runt, kanske kan vara något om du inte köper någon än