Polaris startar inte

viktorbagge

Medlem
16 dec 2009
8
0
1
Tjena, köpte i sommras en Polaris XC SP 500 årsmod -00.
Startade den 5-6 gånger i sommras och den gick igång på första rycket.
Nu kom snön och jag körde den runt gården i ca 30 sekunder med choke sen in i kallgaraget igen, dagen efter måste jag ut med den ifrån garaget så jag kör ut den, sen en till sväng (max 1-1.½ minut) lite senare (bägge gångerna med choke). Sen tänkte jag att det gör väl inget om den står ute i natt så jag parkerar den och stänger av den på stopp-knappen, vrider ur nyckeln och går in. Dagen efter (ca -6 grader) går jag ut för att köra in den i garaget rycker kanske 3 gånger innan den går igång (med choken i) sen ska jag vrida på den som det inte är någon back så jag låter den stå på tomgången i 10 sek ungefär sen tvärdör den.
- och nu 3 dagar senare går den inte heller igång..
Har försökt med:
Kollat stift och dom tänder bägge två.
Hällt bensin på tändstiften.
k-sprit i tanken (ifall det var en ispropp)
Startgas.
Tagit ut tändstiften och ryckt både med choke och utan.
Stiften är är blöt så den verkar få bensin.

Men nu vet jag inte vad jag ska göra..
Tänkte om ni hade något tips?

Stiften är lite svart och byttes förra eller förr-förra vintern men dom ger fortfarande gnista?
Tacksam för svar!
Mvh Viktor

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Gammal bensin :)

Far på OK eller nått å köp 5 l bensin.. ta lös stiften å häll ner den NYA soppan du köpte ner i hålen å sätt ner stiften..

Startar den men dör sedan? (När bensinen som du hällt ner i hålen tar slut?)

Då är de kass bensin.. slanga ut den gamla å häll i ny å fin 98 oktan... då kommer den gå =)

Återkom när du testat hälla i ny bensin i hålen =)

/F

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Satsa på 2 nya stift och köp champion/NGK. Köper du NGK så ska du till 90% säkerhet ha br9eya/br9es, vet dock inte champions betäckning.(men det sitter champion original)
Stiften kan ju ge bra gnista när du kollar dom men att dom inte orkar när det blir kompa!

Du kan ju pröva med att blanda ut "gammbränslet", men det bör inte spela någon roll om den gick i våras på den soppan.

Innan du monterar dom nya stifen, dra den tom utan chocke och utan gas. Pröva sedan att dra igång den helt utan chocke/sup. Startar den inte så, chocke'a. Om den inte är på g över huvud taget, pröva med lite gas.

Alla skotrar är olika hur de startas, det gäller bara att hitta hur just din egna maskin vill ha det för att smälla igång!:)

viktorbagge

Medlem
16 dec 2009
8
0
1
Tack, ska göra det imorgon =)

EDIT: bytte stift och nu går den som ett spjut!!! Tack för hjälpen =)

Last edited: