Polaris SKS & EFI, skillnad?

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Gjort en liten vändning i mitt skoterköp ;), phazer går bort och det lutar mer mot Polaris. Har 2 skotrar som jag är sugen på. Den ena är en Polaris Indy 500 EFI 93:a, kortbandad,enkeldyna. Den andra är en Polaris indy 500 SKS, långbandad, dubbeldyna,90:a. Fått okej priser, SKS:en är 4000:- dyrare.

Vad är skillnaden på SKS och EFI? Efi är ju iaf "Electrocin Fuel injection"?, mao elektroniskt insprut istället för en förgasare. Har jag rätt?

Vad är i övrigt skillnaden på motorerna av dessa modeller. Båda har 500cc motorer som jag kikat på.

För nackdelar? Dubbeldynan kan ju vara bra att ha, och den har drag och drar väll bättre med den långa mattan också. Jag vill kunna dra på lite också, leka utan att det skall leda till "crosshoppande", men det är klart att jag vill kunna blåsa upp för en backe och iaf lätta med framvagnen över krönet utan att det sprutar delar. Kommer inte ha med någon annan sådär jätteofta, men om jag har det kommer EFI,n slå igenom i boggien hela tiden eller?

Tack på förhand.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
EFI= insprutning, kanon när det fungerar men blir det strul så blir du lätt gråhårig, efi på 500:an kom -92.
SKS= längre matta, ca 340cm, finns även efi sks.
Jag skulle ha valt -93an, vill du ha dubbeldyna så finns det beggade att köpa.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
EFI= insprutning, kanon när det fungerar men blir det strul så blir du lätt gråhårig, efi på 500:an kom -92.
SKS= längre matta, ca 340cm, finns även efi sks.

Tackar, jo jag har faktiskt funderat på det där med insprutning. Lär inte vara kul när det strular :S, men väldigt kul när det fungerar =). Men i övrigt är det ingen skillnad alls på motorerna på dom jag kikat förutom att sks.en har förgasare? (För det var ej en SKS EFI). Hur stor effektskillnad är det på dom 2? Skulle jag märka någon större skillnad?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Effektskillnaden är mig veterligen obefintlig (jag har inte märkt av någon). Till -93ans fördel så har den större tanken (drygt 40 liter) medan -90an kan ha gamla/lilla tanken på 27 liter. I övrigt kommer jag inte på några större skillnader... Har själv haft en kort -93a och hade inga problem så länge man såg till att hålla batteriet fräscht...päronen hade en EFI SKS -92 också den problemfri vad gäller inpsrutningen.
Oftast är det glappkontakt och ev. dåliga/trasiga givare som ställer till det för EFI-maskinerna...men är det riktigt illa ställt med insprutningen så går det alltid hosta upp en slant för begagnade förgasare och helt enkelt konvertera! Det "värsta" med detta ingrepp är att du får borra in en nippel i blocket för vacum till bränslepumpen.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Effektskillnaden är mig veterligen obefintlig (jag har inte märkt av någon). Till -93ans fördel så har den större tanken (drygt 40 liter) medan -90an kan ha gamla/lilla tanken på 27 liter. I övrigt kommer jag inte på några större skillnader... Har själv haft en kort -93a och hade inga problem så länge man såg till att hålla batteriet fräscht...päronen hade en EFI SKS -92 också den problemfri vad gäller inpsrutningen.
Oftast är det glappkontakt och ev. dåliga/trasiga givare som ställer till det för EFI-maskinerna...men är det riktigt illa ställt med insprutningen så går det alltid hosta upp en slant för begagnade förgasare och helt enkelt konvertera! Det "värsta" med detta ingrepp är att du får borra in en nippel i blocket för vacum till bränslepumpen.

Tack, jag köpte SKS,n (Med förgasare). Fan den gick riktigt bra så jag är nöjd. Skotrar jag åkt i mina dagar är Yamaha Et340 :D, Phazer 89:a, Pappas Polaris Widetrack 00:a, Polaris indy EFI 92:a. Märkte ingen skillnad mot EFI´n som brorsan hade för 2 år sen, så det var kul! Aja tack för hjälpen här i forumet, nu är jag skoterägare så följande frågor kommer väll när motorn strular :rolleyes:.