Polaris SKS 500 -00 blöddrar vid 4500rpm

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Har en polaris som blöddrar vid 4500rpm men så fort man kommer närmar 5000rpm och variatorn växlar så spettar den iväg som ett spjut. har provat att juster bränsleskruvarna men har inte märkt nån större skillnad. Vad är grundinställingen för bränsleskruvarna??
Tacksam för alla tips!
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
prova sänk nålarna ett steg, eller gå ner ett steg på lågfartmunstycket, men ha koll på stiften så att dom inte blir vita.
har haft en 500 sks -01 och jag fick byta munstycken och ändra nålarna flera gånger innan den gick bra.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Vilket steg hade du nålarna på då? Normalt är väl steg 2 på nålarna. ska jag sänka till 3:e då?. hur många varv ska lågfartsskruven vara utskruvad?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
kommer ej ihåg, det är några år sen jag sålde maskinen, jo mitten är ju "normal" läge.
prova sänk nålarna, det tar ju inte så länge att göra det, blir det inte bra så byt munstycken.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
så du tror du att den får för lite bränsle? eller får den för mycket? men den går ju rent ända till 4500(crusinghastighet) sen blöddrar/fyrtaktar den bara lite och sen så spettar den iväg så fort sekundären växlar. det är som att den inte orkar. och när sekundären växlar så går det lättare.
Det är bytt till sen primärvariator från en switchback 04 tror jag och det är en svart fjäder i den, på den gamla var det en vit. kan det ha någon betydelse för "orken" så att säga.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
När du beskriver att den blöddrar så får den troligen för mycket soppa.
Hur är stiften? svarta, bruna eller vita?
Har den rätt tillslag och maxvarv? hör med åf vad den ska varva.
Det blir ju inge bra om man hänger på en primärvariator med bestyckning från en tex 700cc på en 500cc, den orkar inte. Sätt rätt fjäder och vikter.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Stiftena ser rätt bra ut. lite gyllenbruna. men man kanske ska och börja med att kolla så att det är rätt vikter och fjäder, innan man börjar kolla på förgasarna. Det kanske kan vara så att det går bra ända upp till 4500.och så orkar den inte från 4500 men så fort den börjar växla så går det lättare. måste kolla upp det. jag antar det är högre tillslagsvarv på en switchback än en sks 500.
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
När du beskriver att den blöddrar så får den troligen för mycket soppa.
Hur är stiften? svarta, bruna eller vita?
Har den rätt tillslag och maxvarv? hör med åf vad den ska varva.
Det blir ju inge bra om man hänger på en primärvariator med bestyckning från en tex 700cc på en 500cc, den orkar inte. Sätt rätt fjäder och vikter.
Kan det vara så att skoter går för fort i förhållande till motor och därför fyrtaktar den. vet inte? har dåligt med idéer nu.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
vad för switchback kommer variatorn ifrån?är den ifrån en 700 eller 800 så är vikterna för tunga,då får du den inte att varva som den ska,då kan du få detta fenomen,brorsan har samma på sin iq han har för tunga vikter,det du kan göra är att bryta isär primären så står det nr på vikterna,använd en skruvmejsel,du ska nog inte ha nå större än typ 56gr skulle ja tro,men kolla det och återkom,är stiften gyllenbrun så är det inte fel på bestyckningen,du behöver inte röra förgasarna,då sitter felet i variatorn,ska sitta en svart orginal i din skoter
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
tjena

vikterna ska vara 56gr orginal. men enligt reservdelslistan så ska fjädern vara mörkblå/vit. har 2 stycken friska 56gr vikter men behöver en till. du har inte en vikt och en fjäder (mörkblå/vit) liggandes.

Mikael
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
du behöver inte byta fjäder i den,den funkar!det är mest bara inkopplingsvarvtalet som ändras av fjädrarna,kan kolla men annars så kan du höra med rasmus här på forumet han har lite vikter till polaris