Polaris Pro Rmk 800 14 Knacksensorn tänds

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Jag var till fjälls förra helgen och körde. Allt gick utan problem tills vi körde hem från lekställena och låg och söndags körde efter en hel dag i pudret.
Låg på 5000-6000 varv hela tiden efter 1 mils körande tändes motorlampat och dET tändes på displayen. De är ju knacksensorn som slog in.. Lämnade in skotern till Åf. Dom undra vad jag kör på för soppa? Jag kör på 95. Det är därför den börjar knacka den ska köras på 98 svarar dom.
Då undrar jag om nån har vare med om liknande och om jag verkligen måste köra på 98??
Tycker de låter konstigt för mina polare kör 2 rmks dock 12:er men dom kör 95 och aldrig vare med om de
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Enligt flera andra åf jag pratat med är det inte optimalt att köra på 98 i rmkn då den inte förbränner bränslet optimalt utan att den ska gå på 95. Dock är det mer etanol i 95 som gör att det kan vara smart att hälla lite olja i tanken typ var annan var tredje för att smörja spridare m.m..

Jag är verkligen ingen expert och vidarebefordrar enbart vad jag hört, fast det verkar i denna branch komma nya bud beroende på vem man pratar med.
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
ja verkligen. nu blir jag ännu mer osäker på att köra 98. Dom vill väl skjuta mer stift med 98 också?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Du kan köra på 95, men motorn mår bättre på 98.
Det beror då på att det är bättre förbränning samt smörjning i 98!

Sen så ökar risken för knackningar ju lägre oktantal du kör med.
Så min fråga är om du möjligt vis körde med gammal bensin?

Men jag rekomenderar då 98 i alla 800 mototer!
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Körde inte på gammal soppa tankade båda dagarna så inte macken i saxnäs har gammal soppa men de tror jag inte eftersom de är väldigt mycke skotrar där och kör och tankar hela tin så soppan där hinner nog inte heller bli gammal...
Är det bara jag som vare med om det här med en ny polaris?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har kört 2 säsongen på 95 utan problem med min -12. Polaren som kör 98 i sin har då haft problem med stiften några gånger.
Finns säkert en uppsjö av trådar men 95vs98. Skotern SKA gå på 95okt på non-ethanol läget om dom nu inte gjort om mappning till -14...
Du fick ju Det nästan på samma ställe både fredag och lördag. Ledkörning. Leanspot?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Jo de skiljde nog bara nån kilometer imellan där den börja varna. Jag hämta igen skotern idag och dom sa åt mig att testa 98. För dom hitta inget fel mer än att den hadd varnat på för dåligt bränsle och knackat.