Polaris pro rmk 800 -13

Riekkola1987

Medlem
4 jul 2020
6
0
1
Kiruna
Polaris 800 köpt nyligen med bara 130 mil.
Oljepumpen ska jag skruva upp lite om det inte redan är gjort. Fick höra att det är bra att blanda lite olja i tanken också
på dessa modeller. Tänkt köra med ves oljan men går den bra att blanda i bränslet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.904
888
113
Kramfors
Oj bara 130 mil!! Skruva in oljejuserskruven minst 3 varv och utgå därifrån. Mät sedan hur mycket olja den drar i procen och justera in pumpen tills den drar runt 2 -2,5%. Kör på mins 0,5% olja i bränslet också då håller motorn i all evighet. Den motorn är inte känslig på olja så du kan köra vad du vill.
 
Reactions: Riekkola1987

Riekkola1987

Medlem
4 jul 2020
6
0
1
Kiruna
Oj bara 130 mil!! Skruva in oljejuserskruven minst 3 varv och utgå därifrån. Mät sedan hur mycket olja den drar i procen och justera in pumpen tills den drar runt 2 -2,5%. Kör på mins 0,5% olja i bränslet också då håller motorn i all evighet. Den motorn är inte känslig på olja så du kan köra vad du vill.
Jo jag hoppas bara den inte är allt för plågad bara. Ok tack för bra svar. Ska kolla justerskruven, kan man se om den redan är justerad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.904
888
113
Kramfors
Ang justerskruven så ser du om muttern är på sista gängorna typ håller på ramla av skruven då är den maxad och då drar den ca 3%. Jag har min inskruvad ca 4 varv från standard och då drar den ca 2,5% de är perfekt inställning + 0,5% i bränslet. Obs skruven ska innåt för att de ska få mer olja! Du kan se skruven med 8 mm låsmutter om du tejpar fast gasen på fullt eller nästan full gas och då kommer du även åt att lossa mutten med långa förlängare, du behöbver ite skruva bort något annat. OBS dra inte åt låsmuttern för mycket bara för då vrids hela plåthållaren för justerskruven så skruven kan missa blecket den trycker på eller åtminstone trycka snett på den. Kolla även så inte hållaren vrids när du skruvar lös mutten för de hände på mina två pro rmk så jag fick rikta skiten och då måste man skruva bort lite rat runtom. Jag drar åt låsmuttern rel löst men kläggar på sättlim öven hela muttern och skruven som extra säkerhet.Sättlim är lätt att pilla bort om du vill ändra justeringen igen. Silikon packningsklister fubnkar också. Lägg abslout inte på gänglåsning på själva gängan för då vrids plåten sönder då du skruvar loss skiten. Jag kör med Casco supterfix sättlim för den är även bra att klägga igen skador på mattan och de är svinbra som packningsklister, den tål olja o bensin bättre än alla packningsklister jag testat.
 
Reactions: Riekkola1987

Riekkola1987

Medlem
4 jul 2020
6
0
1
Kiruna
Ang justerskruven så ser du om muttern är på sista gängorna typ håller på ramla av skruven då är den maxad och då drar den ca 3%. Jag har min inskruvad ca 4 varv från standard och då drar den ca 2,5% de är perfekt inställning + 0,5% i bränslet. Obs skruven ska innåt för att de ska få mer olja! Du kan se skruven med 8 mm låsmutter om du tejpar fast gasen på fullt eller nästan full gas och då kommer du även åt att lossa mutten med långa förlängare, du behöbver ite skruva bort något annat. OBS dra inte åt låsmuttern för mycket bara för då vrids hela plåthållaren för justerskruven så skruven kan missa blecket den trycker på eller åtminstone trycka snett på den. Kolla även så inte hållaren vrids när du skruvar lös mutten för de hände på mina två pro rmk så jag fick rikta skiten och då måste man skruva bort lite rat runtom. Jag drar åt låsmuttern rel löst men kläggar på sättlim öven hela muttern och skruven som extra säkerhet.Sättlim är lätt att pilla bort om du vill ändra justeringen igen. Silikon packningsklister fubnkar också. Lägg abslout inte på gänglåsning på själva gängan för då vrids plåten sönder då du skruvar loss skiten. Jag kör med Casco supterfix sättlim för den är även bra att klägga igen skador på mattan och de är svinbra som packningsklister, den tål olja o bensin bättre än alla packningsklister jag testat.
Perfekt nu har jag koll.