Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sådär ser xlt svänghjulet efter att borren högg och den flög iväg i golvet, samtliga magneter lossnade/sprack.



Men jag har gjord i ordning ultra svänghjulet igen för det har exakt samma diameter som xlt hjulet, har gjort triggererna lika långa. Även monterat xlt stator nu.
Lite provkörning och nu varvar den 8500 utan rem. Dock strax över 7000 när man kör. Så näste steg blir att bestycka ner högfarten lite mer så får vi se...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mm sånt där är väldigt svårborrat..! Varför behövde du borra där tro?
Måste byta nav och borra hål för skruvarna till remskivan och medbringare. då dom går igenom navet något.
Borrade nära ett annat hål och då man försöker spara tid så kör man så stor borr som möjligt nära hålet så man slipper fila så mycket men det högg fast istället. Visst man ska spänna fast grejorna ordentligt också :) bättre att en borr går av än att man förstör saker. Nya borrmaskinen är fruktansvärt stark, skaffade en Rosenfors 25 (samma som arboga & strands) för ett litet tag sedan för den gamla remdrivna gick inte borra runda hål med :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu låter de mest lovande hitintills. Om du inte redan mont bredbandslambda så sätt dit den så går de fortare att bestycka rätt, du har säkert en hel flock bredbandsmätare :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu låter de mest lovande hitintills. Om du inte redan mont bredbandslambda så sätt dit den så går de fortare att bestycka rätt, du har säkert en hel flock bredbandsmätare :)
Jo nu finns det hopp, saknar bredbandslambda, är ett grymt verktyg. Har förberett pipan för en sådan, men jag har tyvärr alltid skickat med lambdamätarna i turbokiten när dessa har sålts.
Men man borde nog se till att ha en sådan liggande...
 
Last edited:
Reactions: Ante79

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har provat lite mer förgasarfix nu, gick ner på högfarten men det blev för mycket gick riktigt dåligt då. Har även provat större högfart än innan och då surar den rejält så har nog hittat ungefär rätt på högfarten nu.
Nästa steg blir att testa lättare vikter i variatorn, måste nog ner till ca 50 gram, kör 60gram tomma magnetvikter nu, så den är nog helt klart överviktad i variatorn just nu.
 
Reactions: RevSDI

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj 60 gram kan behöva 130-170hk så de va bra att den orkade 7000v. Thundercat 1000 som är på 170 hk har 54,5 gram men då är fjädrarna mjuk typ tillslag på 3300v och slutvarv 8200-8300v mjuk fjäder i sek helix 57/50.
50 gr kan bli för tungt också även om du har starka fjädrar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hittade ett par 10-58 or som jag tänkte slipa av på toppen så dom väger typ 55gram och testa. Klarar den inte änns 50 gram så är det bara att kasta motorn :) då är det inte mer än 40 hästar i den...
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Hittade ett par 10-58 or som jag tänkte slipa av på toppen så dom väger typ 55gram och testa. Klarar den inte änns 50 gram så är det bara att kasta motorn :) då är det inte mer än 40 hästar i den...
gamla xcr 600 trippeln hade väl typ 47 grams vikter.. coolt bygge btw. 👍
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tydligen så vägde de ställbara vikterna ca 56 gram så jag tog och slipade 10-58 vikterna till 52 gram och for ut och provade, man ska inte stirra sig helt på antal gram för det har väldigt stor betydelse på hur det är fördelat på vikten också. Men det enda som hände var att felet märks ännu tydligare nu, det är tändningsrelaterat, den börjar tappa gnistan vid ca 7000. Måste vara tändspolarna som inte duger. Provade även 2st från pro-rmk men då sjönk problem varvet till ca 6000 så den gick ännu sämre då.
Men från beställnignen från usa så klickade jag hem lite ultra tändningsgrejor också. Stator och cdi, så jag tror fasiken jag ska prova med dessa, för det är inte wastedspark system så det bör vara mindre känsligt. På 1200an var det inte ett minsta problem med tändningen och den körde jag med ultra tändning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har monterat ultragrejorna nu och justerat in tändläget hyffsat. Nu ÄNTLIGEN så går den nog som den ska!
Får inte ut 8000varv, men 7500-7600 och det finns gott om kraft nu, den ökar ju längre man pressar., riktigt fint gassvar också.
Ska mäta upp tändningen lite mer noggrant och ev finjustrera, det fina med ultratändningen är att den är 100% dokumenterad så det finns tändkurvor att utläsa.
För första gången så har det gått att läsa ut något vettigt från stiften och den ser väldigt bra ut nu.
Ska prova med magnetvikterna igen bara för att se hur varven påverkas, har shimsat in primären för dessa så med 10-serievikterna blir remspelet obefintligt så tomgången blir trött.

Kul att äntligen få börja med optimering istället för en evig felsökning :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Provade igen med magnetvikterna men då varvar den lite mindre. Så jag ska ta och shimsa om variatorn för 10 serien vikter och prova slipa ner dom lite till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Provade igen med magnetvikterna men då varvar den lite mindre. Så jag ska ta och shimsa om variatorn för 10 serien vikter och prova slipa ner dom lite till.
Ja du lär få slipa bort mycket för den ger väl inte mer än ca 80hk antar jag. Kolla vad en 80 hk Polaris eller Ac drar för vikt de borde va neråt 40gr inbillar jag mig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja du lär få slipa bort mycket för den ger väl inte mer än ca 80hk antar jag. Kolla vad en 80 hk Polaris eller Ac drar för vikt de borde va neråt 40gr inbillar jag mig.
Ska prova slipa ner 2 gram till på de andra för då hamnar de på 50 gram och se vart man hamnar. Polaris 80-100hk maskiner ligger runt 47.5gram - 50gram på maskiner som ligger på ungefär samma slutvarv. Men det är med ganska mjuka fjädrar.
Denna motor bör hamna på ca 80-90hk, 86 enligt mina superberäkningar :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har shimsat om primären för 10 vikter nu och slipat ner vikterna till 50gram.
Hade ingen aning vad som satt i sekundären förutom helixen, som är pro-ride rmk standard helixen på 54-42-.36, men det satt en stenhård fjäder svart/orange 180-280, sen var rullarna kärvande så det hade blivit spår i helixen också. Kändes väldigt tomvarvig så att säga..
Så satte i en annan sekundär med 64-42-.36 och en Svart/grön 140/220 fjäder och nu känns den väldigt bra. Varvar prick 8000 om man plågar den länge, väldigt snabbt till 7500 sen ökar den.

Ska prova med en lite hårdare fjäder i primären imorgon och se om det gör någon skillnad på varven.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har shimsat om primären för 10 vikter nu och slipat ner vikterna till 50gram.
Hade ingen aning vad som satt i sekundären förutom helixen, som är pro-ride rmk standard helixen på 54-42-.36, men det satt en stenhård fjäder svart/orange 180-280, sen var rullarna kärvande så det hade blivit spår i helixen också. Kändes väldigt tomvarvig så att säga..
Så satte i en annan sekundär med 64-42-.36 och en Svart/grön 140/220 fjäder och nu känns den väldigt bra. Varvar prick 8000 om man plågar den länge, väldigt snabbt till 7500 sen ökar den.

Ska prova med en lite hårdare fjäder i primären imorgon och se om det gör någon skillnad på varven.
Kanon, de är inte fy skam att den drar 50gr oavsett fjäderhårdheter och helix, den går helt klart bra. Vi måste få se filmer eller föresten de duger med ljudfil :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har blivit några mil på maskin nu, funkar fortfarande fint. Men ska ta och skaffa en tryckmätare så jag kan mäta trycket i pipan, misstänker att den inte inte kommer upp i tillräckligt tryck. Kör med original stingern från 800an så den borde vara lite i största laget. Fördelen när man inte kommer upp i något tryck är att det håller.. har säker stummat motorn i 2km på isen och den går fortfarande :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har blivit några mil på maskin nu, funkar fortfarande fint. Men ska ta och skaffa en tryckmätare så jag kan mäta trycket i pipan, misstänker att den inte inte kommer upp i tillräckligt tryck. Kör med original stingern från 800an så den borde vara lite i största laget. Fördelen när man inte kommer upp i något tryck är att det håller.. har säker stummat motorn i 2km på isen och den går fortfarande :)
Piptrycket kan göra underverk för effekten som du vet. Jag mäter mitt i pipan där tempsonden gängas in på Pro ride pipor. Min ger ca 3,6 psi med slp pipa och slp slutburk och ca 3,8 med org burk mot slp pipa. Org pipa och org motopr vet jag inte men gissar på 3,5 psi. Nu är de högst osäkert om din motor klarar så högt tryck men den ska gå hyfsat med 3 psi.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har mätt trycket nu och det var som jag misstänkte lågt. 1.5psi ca 0.1bar och alla skarvar är snustorra så inget läckage, spelar ingen roll hur länge man stummar heller.
Så ska leta rätt på något lämpligt rör och sätta in i pipan och mäta igen.